Break out edu. Passos

Passos

  1. Necessito conèixer l‘espai i el nombre de participants. Com sol ser un nombre elevat de participants (30-40 persones) i l’espai no sol acompanyar a la immersió (una aula corrent és l’habitual). Es pot repartir el grup en equips un cop dins de l’experiència. És a dir, el primer repte suposa trobar al teu equip. És important que quedi clar des de l’inici que entren i surten junts. És curiós com, per regla general, una vegada fan equips no presten atenció a la resta de companys i això fa que es compliqui l’experiència. Ho faig així amb la clara intenció que comprovin posteriorment la importància de la cohesió del grup, no només de petits grups sinó del grup sencer. És més, l’últim desafiament o repte proposat han de resoldre-ho de manera conjunta en la majoria dels casos.
  2. El següent pas és imaginar una narrativa. En aquest punt, l’ideal és que es consideri una narrativa atractiva per al grup que va a participar, en base als seus interessos, gènere, edat, etc. En el meu cas, la majoria de les vegades em donen un títol o tema i la desenvolupament partint d’això; i, en el cas que la dissenyi jo completament, i atès que són formacions ocasionals on no conec als participants, intento que sigui un tema atractiu general. Moltes vegades, són els mateixos components de joc els que m’ajuden a definir la narrativa.
  3. El primer “wow” és molt important. És el que desperta la curiositat pel que vindrà. Per a això el més habitual és un vídeo que introdueix la narrativa. Però hi ha moltes maneres d’introduir un vídeo. Aquí tot depèn del temps que es tingui. Pot ser una espècie de tràiler del que experimentaran o pot ser la mateixa presentació de l’objectiu, fins i tot pot ser com un dels protagonistes de la narrativa els convida a embarcar-se en una aventura. En general, aquest impacte el visionen uns minuts abans de començar l’experiència i alguna vegada ho he acompanyat d’un contracte “que em alliberava de responsabilitat ja que podia succeir” (un altre ganxo per atreure cap a l’experiència). L’estètica de l’experiència és fonamental!
  4. El següent pas és identificar els objectius didàctics i el nombre de reptes. Com dic, aquest és el meu cas particular. Si ets docent, aquest pas hauràs de fer-ho en primer lloc ja que és el teu propòsit per a realitzar una fuita room. En aquest punt, el temps és crucial. Dependrà de quant temps tinguem per l’experiència el nombre de reptes que puc dissenyar. Com t’he comentat que divideixo als participants en equips, és important que els reptes siguin de diferent resultat perquè no es copiïn. Això no vol dir que siguin diferents tipus de reptes, només de continguts. Per exemple, si el repte primer és un QR, tots els equips resoldran un QR encara que aquest QR tingui un contingut diferent. És important valorar la dificultat dels reptes perquè les experiències molt llargues provoquen avorriment i desencís i això fa que s’allunyin del nostre objectiu de motivació. La meva recomanació és que sigui de 30-45 minuts de temps i contingui de 5-7 reptes diferents. Recordar la importància de fer-lo més immersiu i coherent fent que cada repte porti al següent i estiguin filats.
  5. Estableix les regles de participació: el temps de què disposen, l’inici per trobar el seu grup (potser amb un nombre de participació), objectiu final, etc. Caldrà donar instruccions molt clares perquè ningú s’avanci o realitzi el repte d’un altre equip. És molt important LLEGIR. Cada repte pot anar acompanyat de cartells indicatius o pistes si ho consideres necessari per a la seva comprensió. Recorda que en aquest tipus d’experiències que és obvi, no ho és tant. Tot i que en alguna ocasió he utilitzat targetes “castigadoras” per pistes (reduint el temps) he comprovat que no són efectives. En realitat el meu objectiu no és que competeixin sinó que cooperin i gaudeixin.
  6. Exploro la xarxa cercant components que poden resultar interessants, atractius…
  7. Defineixo els reptes, el contingut didàctic i els components que hauran d’utilitzar o amb el que hauran d’interactuar per a resoldre el repte i passar al següent.