Famílies i nadons: quins són els sons per aprendre a escoltar?

Els “Sons per Aprendre a Escoltar” són aquells que representen diferents objectes.
Es podria dir que són associacions de so-objecte com “bub bub / gos”, “Brmm brmm pipiii / cotxe” i “mmm / gelat”.
Aquests sons tenen contrastos acústics més dràstics perquè les variacions en els patrons de to intensitat i durada són més pronunciats que en les paraules reals. Les paraules tenen contrastos acústics més petits i per tant més difícils de notar. Els Sons per Aprendre a Escoltar són els primers maons que col·loquem per construir les bases per al desenvolupament posterior del llenguatge.
Els Sons per Aprendre a Escoltar i la Percepció de Patrons:
No cal sortir a comprar joguines o materials específics. Comença per mirar el que ja tens i associar un so a cada objecte. El so pot referir-se a l’acció o a un altre atribut de l’objecte. Per exemple, un conill pot fer un so curt i ràpid mentre es murmura la paraula “salta” com representant l’acció de saltar (Sal..ta … sal … ta … .sal … ta). El so que produeix l’aigua sortint d’una aixeta pot ser representat per un so continu -sense veu- “shhhhhhhh”. Encara que tots dos sons (Sal … ta … .sal … ta i shhhhhh) són sords (és a dir, es pronuncien sense usar la veu, el so és produït només pel flux de l’aire però no hi ha vocalització) encara existeixen patrons de durada molt diferents. un és un so curt repetit (discontinu) mentre que l’altre és un so llarg i continu. Comparant i contrastant patrons de durada, intensitat i to estem construint la consciència del nen sobre les diferències dels sons i que cada patró significa alguna cosa diferent. podem utilitzar rutines familiars com encendre la llum, obrir una porta o netejar la cara d’un ninot, per exemple, per crear patrons específics que farem servir cada vegada que fem aquesta acció en particular.
A mesura que el nen comença a reconèixer aquests diferències en els patrons acústics podem començar a inserir els sons en la parla connectada, cada vegada amb menys èmfasi, per entrenar el nen perquè distingeixi sons familiars dins el discurs connectat. Podríem dir “Vaig a buscar el conill que salta, salta “amb el so per aprendre a escoltar més semblant a una paraula real al final de la frase. Des del començament és important aparellar el nom real de l’objecte (conill) amb el so (sal … ta … .sal … ta) perquè el nen comenci a aprendre a connectar el significat amb les paraules reals també.
Aneu amb compte, perquè si els sons que tries per començar sonen similars perdran el seu valor. Per exemple, si utilitzes 2 sons que tenen un patró curt curt, com ara ring ring ring / telèfon i pum pum pum / tambor, pot ser que comencin a sonar iguals per al nen. necessitem començar amb sons MOLT diferents i treballar per arribar a contrastos més petits. Els sons per aprendre a escoltar són el trampolí cap al reconeixement de diferències més petites en els sons. Essencialment aquestes són les primeres paraules del nen perquè estan sent reconegudes i utilitzades com un símbol per a un objecte.
Com utilitzar els sons per aprendre a escoltar?
● El més important és utilitzar els sons en un comentari natural mentre jugues amb els objectes o joguines. El nadó necessita moltes experiències escoltant els sons per aprendre a escoltar associats amb un objecte abans de començar a reconèixer la connexió entre ells.
● També és molt important comparar i contrastar dos sons i cada vegada que s’aconsegueix un dels jueguetes dir el so que va amb ell.
● Si ets un terapeuta que està treballant amb una família, demana’ls que portin 3-4 de les seves joguines preferits i fes-los que pensin en sons contrastants amb diferents patrons per associar a cada un.
● Si ets un pare / mare, tracta de augmentar el nombre d’oportunitats en què aquests sons seran usats durant el dia. Pots tenir uns quants objectes prop de la trona del nadó per recordar introduir els sons i després mostrar l’objecte cada vegada que li dones de menjar, per exemple.
També pots posar alguns al bossa dels bolquers, per portar-los amb tu quan surts i exposar-lo a aquests sons també. Si és una cosa com un cotxe o un animalet de joguina per exemple pots posar diversos d’ells per tota la casa per tenir oportunitats freqüents de parlar d’ells i fer sons.
● Tracta d’adquirir l’hàbit de dir el so ABANS de mostrar l’objecte per poder fomentar l’atenció AUDITIVA del nen. Estem tractant de crear un interès en els sons que estem utilitzant no només pròpiament en la joguina. amb el temps el nen hauria de començar a mostrar que reconeix el so i buscar la joguina abans que sigui visible.
● Pots fer una foto de cada joguina associat a un so que hagis seleccionat. després pots jugar a aparellar-les amb l’objecte real. Això pot donar-te moltes oportunitats de repetició mentre busques l’objecte en les diferents habitacions de casa teva
A continuació t’oferim un llistat de possibles Sons per Aprendre a Escoltar que pots utilitzar:
aaaaa avió
Beeee ovella
Brmm brmm pipii cotxe
Bua bua bua nadó
Toc toc colpejar la porta
shhh silenci / a dormir
Niinooo niiinooo ambulància
muaa petó
Ring ring telèfon
uiiiii tobogan
Jo jo jo Pare Noel
muuuuuu vaca
Piu piu piu pollets / ocellet
Ai Al colpejar
oohh ooh gronxanr a un ninot
Amplia aquesta llista amb les teves idees i recorda que al principi has de seleccionar sons molt diferents. Limita l’ús de pantalles i dispositius electrònics. Els sons que per allí es emeten no tenen la mateixa qualitat que la veu
en viu i en general domina l’estímul visual.
No oblidis que la joguina més atractiu, millor dissenyat i més valuós per al teu fill ets tu!
Font: Terapia Auditivo Verbal ( Pamela J Talbot y Mariana Maggio De Maggi) Programa Aula PIP – Phonak