La literatura infantil de 0 a 6 anys.

imatges contesEls llibres sempre han estat molt presents en l’educació i en el joc infantil en totes les edats de l’ésser humà. La creació d’històries, relats, mons imaginaris, ficticis i reals… han anat acompanyant la vida de la persona com a part important del seu creixement. Però al llarg de la història no sempre han existit en el format que ara coneixem en paper o digital. En un principi les històries eren transmeses de forma oral per trobadors, joglars i persones sàvies que enviaven missatges carregats d’aprenentatges a qui els escoltava.

Quan pensem a la literatura infantil de 0 a 6 anys, hi ha una part nostre que fa present als contes populars que tant han enriquit les nostres estones familiars. Però si mirem amb atenció la literatura 0 – 6 podem descobrir una tipología textual que va més enllà dels contes tradicionals.

L’infant arriba  a la comprensió del conte havent passat abans per les cançons de bressol o els jocs de falda i moixaines. Llibres i cançons que acaronen i donen la benvinguda al nou món que inicia. Aquesta etapa és bàsica per l’infant perquè li permet no només iniciar la comunicació amb el seu entorn sinó desenvolupar la seva seguretat emocional.

Sons que apareixen i es repeteixen en la llengua materna i que tenen sentit pel nen. La musicalitat que va entrant a través de l’oïda i del cos i que va captant l’atenció de l’infant de ben petit.                                        És el llenguatge pre-formàtic, on l’infant experimenta: “fa el que diu i diu el què fa”. S’inicia amb el ritme binari, el ritme del cor, que coneix bé el nadó perquè l’ha tranquil·litzat durant els 9 mesos de gestació, aquest és el ritme de les cançons de bressol, d’anada i tornada. A l’infant li agrada la musicalitat, la sonoritat de les paraules encara que no les entén.

En les cançons de falda, l’infant ja no és tant petit, pot comunicar-se senyalant i balbotejant, s’inicia el 1r llenguatge. Les seves fites maduratives el permeten participar d’una forma més activa en interacció amb l’adult.

Però més enllà d’aquesta primera literatura infantil també trobem els llibres que ordenen i exploren el món. Llibres d’imatges, de conceptes, d’accions que van creixent en complexitat i estètica i que permeten a l’infant anar donant sentit al mon que l’envolta. L’infant s’apropa del món quan coneix el nom dels objectes. Els llibres formiguers, on la complexitat de les imatges endinsen a l’infant a la descoberta i el reconeixement de les microhistòries que planteja la il·lustració.

Un itinerari on l’infant necessita sempre d’un adult al seu costat que l’ajudi a donar sentit al que està descobrint.  L’infant va construint aquest significat en el seu món interior a través de la literatura, encara que no sàpiga parlar. Va donant sentit a les paraules a través de l’entonació, el llenguatge corporal, els silencis… de l’adult que l’acompanya, les paraules prenen sentit segons com estan dites.

En aquest triangle amorós, l’adult està disposat a mediar entre el llibre i l’infant.  El nen necessita de l’adult per descobrir el què s’amaga en el conte, igual que necessita de l’adult per construir el seu llenguatge. És amb el llenguatge que ens fem persones.

L’infant necessita adults que li parlin, l’escoltin, li cantin, el mirin… li ofereixin comunicació i vincle de qualitat. Necessita adults que li regalin històries. I ho necessita no només a nivell de llenguatge sinó també a nivell psicològic i emocional, perquè és a través de les històries que entén el què li passa  i accedeix a les pautes i normes socials, accedeix a la cultura i en definitiva a la societat.

D’aquí la importància d’explicar, de mirar, de compartir contes amb els infants. Hi ha moltes investigacions que demostren la favorable repercussió de la lectura compartida.

La repetició ajuda a completar la comprensió del significat. L’atenció s’educa i la relació amb els llibres també.

Però encara trobem una tercera tipologia de llibres dintre d’aquesta literatura infantil 0-6, i son tots aquells llibres que ens porten lluny en la imaginació: els àlbums il·lustrats (diferent dels contes il·lustrats on no hi ha text que acompanya), els còmics i els contes populars.

En l’àlbum il·lustrat una part de la història és narrada per l’adult i una altra part per les il·lustracions que acompanyen el text. la història surt de la sinergia que es crea entre el text i les il·lustracions. En la 1a infància les il·lustracions son molt importants perquè el nen va construint sentit a partir del què veu i del què escolta.

En els llibres hi ha certes temàtiques (la por, la violència…) que poden inquietar a les famílies pel seu contingut emocional, però els infants necessiten d’aquestes històries per poder entendre el què els hi passa a ells. Els contes de por, per exemple, són essencials en la 1a infància. Tenir por és bo per la vida i poder parlar de la por de l’infant és important per ell.

Els infants de 0 a 6 anys són bons lectors d’imatges, d’àlbums o de contes, és una experiència per ell, però cal tenir present que continua necessitant de l’adult per tal que l’acompanyi. L’àlbum il·lustrat està pensat per ser llegit en veu alta mentre el nen mira les il·lustracions. Construeix sentit entre el que escolta i el què veu, i anirà descobrint cada cop més informació de les imatges, si no li desvelem nosaltres amb explicacions complementàries. Cada infant interpreta el text i les imatges segons el seu nivell cognitiu. Es posa en joc l’elaboració d’hipòtesis, les suposicions, les deduccions…, processos importants per la lectura alfabètica posterior i per la pragmàtica del llenguatge.

 

Qualsevol moment és bo per acompanyar la lectura compartida de llibres amb els nostres infants, la diversitat de tipologies enriqueixen l’experiència i el llenguatge, però sobretot enriqueixen el vincle i la relació, regals que obren portes a la Vida en societat i al creixement personal dels infants. Que el llibre sigui l’instrument màgic que obra oportunitats a la curiositat i  a l’aprenentatge, a la motivació i a la conversa, al món imaginari on totes les possibilitats hi són presents.

“Hi havia una vegada… un llibre”

 

         

 

 

 

 

1 comentari

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>