Recursos per reflexionar sobre la tornada als centres

Posem a la vostra disposició un seguit d’enllaços i documents amb la intenció que puguin ser d’utilitat a l’hora de repensar i reflexionar sobre els aspectes més rellevants i que més preocupen en relació a la tornada als centres: Impacto educativo y propuestas de equidad para la desescalada (Save the Children); Proteger la salud en las aulas (Unicef); I quan tornin a classe, què?, de Jaume Carbonell; 14 pensaments per quan tornem a l’escola, de Joan Domènech; Recull de possibles respostes al retorn a les aules (de la Jornada d’Intercanvi SIEI, EAP, CRETDIC).

Davant de les circumstàncies derivades de la pandèmia del Covid-19, la tornada a l’escola, després d’un llarg període de permanència a casa,  no podrà ser tal i com es feia de manera habitual. Tots els professionals de l’educació, mitjançant una acció col·laborativa, vetllarem perquè el període de transició en el retorn a l’escola i l’inici de curs sigui, per a totes les persones implicades, el més normalitzat possible dins d’aquesta situació excepcional.

COVID-19 CERRAR LA BRECHA. Impacto educativo y propuestas de equidad para la desescalada (Save the Children)

Al document es fa una anàlisi dels efectes que les principals mesures preses amb motiu de la crisi sanitària han tingut en el sistema educatiu. S’ofereix un recull de bones pràctiques i polítiques públiques d’altres països, així com indicacions i orientacions generals als centres escolars, tant a nivell educatiu com emocional, per al període de desescalada, transició i retorn.

COVID-19: PROTEGER LA SALUD EN LAS AULAS (Unicef)

Aquest document dóna resposta al repte que té el sistema educatiu en reprendre l’activitat educativa presencial: protegir el dret a la salut per garantir el dret a l’educació. Recull un seguit de recomanacions sobre el funcionament segur dels centres; la continuïtat de l’aprenentatge; l’atenció  als alumnes més vulnerables i el benestar i la protecció de la salut física i psicològica. És una adaptació al context espanyol basada en les directrius internacionals.

I QUAN TORNIN A CLASSE, QUÈ?, de Jaume Carbonell

Aquest document exposa una sèrie de recomanacions a tenir en compte per part del sistema educatiu a l’hora de reprendre l’activitat lectiva des de tres aspectes diferents: diversitat de famílies i vivències durant el confinament,  retorn a les aules lent i diferent i reforç de l’estat del benestar, les xarxes de solidaritat i la cohesió del professorat.

14 PENSAMENTS PER QUAN TORNEM A L’ESCOLA, de Joan Domènech

En aquest article, Joan Domènech ens planteja 14 pensaments per quan tornem a l’escola:  fer un retorn des de la calma, escoltar les vivències de cadascun dels nens i nenes, compartir què i com hem après,  conversar amb l’entorn familiar, reflexionar des de la incertesa,  ajudar a entendre què ha passat,  treballar per a la igualtat de situacions, teixir xarxes, alçar la veu  per les mancances que detectem, ser conscients de la fragilitat, i del fet que, de tota crisi, en surten aprenentatges.

RECULL DE POSSIBLES RESPOSTES AL RETORN DE L’ALUMNAT A LES AULES (de la Jornada d’Intercanvi SIEI, EAP, CRETDIC; maig 2020)

Un recull de possibles respostes al nou repte que suposarà el retorn, després d’aquest llarg confinament, sobretot amb aquell alumnat més vulnerable. Com ens representem aquest retorn?, ens caldrà un treball d’anticipació?, quins són els elements clau que haurem d’atendre? L’acompanyament i la vinculació entre l’alumnat, les famílies i els professionals poden ser un bon punt de partida.