Exposició: Canvia el conte

Exposició adreçada a l’alumnat de secundària

És hora de canviar el conte

A partir d’una història “de les de tota la vida” veurem que fins i tot els contes aparentment innocents poden estar carregats de prejudicis i estereotips. Ens preguntarem com és que segueixen presents uns models de feminitat i de masculinitat que es relacionen des de posicions desiguals, generant clares situacions de violència masclista.

L’exposició es basa en el vídeo que es va realitzar sobre la Caputxeta vermella el 2018 . A partir de la de la interacció amb els  titelles, es pretén mostrar la reacció i l’evolució de les respostes de l’alumnat en posar-se a la pell de la Caputxeta Vermella, personatge que vol trencar el silenci i vol deixar de ser víctima del llop.

Activitats com l’exposició i el treball que se’n pot fer ajuden a generar canvis. Els i les joves poden aprendre a pensar amb valors no sexistes i a desenvolupar un pensament crític, generant eines que permetin un canvi social positiu.

L’exposició conté 10 mòduls (1 de presentació i 9 amb contingut) presentats en plafons de muntatge fàcil. Cada un d’aquests, a banda del contingut, inclou:

1. Codis QR amb accés a vídeos per fomentar la reflexió i la mirada crítica.
  2. Activitats didàctiques de coeducació.
  3. Un breu dossier del contingut teòric (píndoles) per tal que el professorat ho desenvolupi a l’aula amb el grup-classe.

El contingut de cada plafó és el següent:

1.- Presentació: Exposició juvenil per a l’abordatge de la violència de gènere

2.- El guió de la por (Quina escena et ve al cap?)

3.- En qualsevol moment es pot dir no

4.- A qui es responsabilitza?

5.- Una violència que s’aprèn

6.- Qui pot patir violència masclista?

7.- Explorant les arrels de la violència

8.- Violències sexuals 3.0

9.- No hi ha res més sexi… que un SÍ!

10.- Escala de la violència sexual

A més, al web de l’exposició trobareu diferents vídeos que s’han creat per treballar les violències sexuals a través de la Caputxeta Vermella, les relacions abusives i els mites de l’amor romàntic a través de la Bella i la Bèstia, la visualització de les nenes autistes a través de Les nenes asperger també poden volar i l’últim treball “No és normal”, que parla d’assetjament laboral.