Les Necessitats Específiques de Suport Educatiu s’identifiquen i s’avaluen considerant el funcionament de l’alumne dins del seu context educatiu, independentment de la seva condició personal i social, amb l’objectiu de proporcionar-li els suports necessaris per afavorir-ne l’aprenentatge en condicions d’equitat. S’han de basar en:
- les àrees de fortaleses de l’alumne
- les competències prèviament adquirides i la modalitat d’aprenentatge més eficaç
- els reptes, els desafiaments curriculars als quals s’enfronta
- les condicions personals o socials que interfereixen en la seva capacitat d’aprendre.
Es considera Necessitat Educativa Especial el decalatge que es produeix entre les capacitats de l’alumne i les exigències del context. Aquest decalatge afecta substancialment el desenvolupament i l’aprenentatge.
La necessitat de garantir la inclusió de tots els alumnes fa necessària una tasca que sovint, sembla contradictòria amb el sistema inclusiu: designar i definir les categories de necessitats de suport educatiu. Aquestes categories i definicions no defineixen la persona, defineixen condicions temporals o permanents en què es troba la persona. Parlem de categories per ajustar millor les mesures i suports.
Pots consultar, orientacions educatives.
|
NESE derivades d’altes capacitats
L’alumnat amb altes capacitats no forma un grup homogeni. Hi ha una gran diversitat, similar a la que trobem en els alumnes amb dificultats per aprendre. Podem recollir, però, alguns termes que aporten matisos diferents:
|
NESE derivades de trastorns de l’espectre de l’autisme és un trastorn del desenvolupament que es manifesta obstaculitzant l’aprenentatge d’habilitats de comunicació i de relacions socials i la capacitat per a regular de manera flexible la conducta i el pensament. | |
CRETDIC: Centre de recursos per a l’Atenció educativa als Alumnes amb trastorns greus del Desenvolupament i de la Conducta |
NESE derivades de discapacitat visual L’alumnat amb baixa visió és un col·lectiu prou heterogeni des del punt de vista de les característiques visuals que poden presentar. | |
Els centres docents amb alumnat amb discapacitat visual reben el suport de professionals itinerants especialistes. Centre de Recursos Educatius per a Deficients Visuals (CREDV).
|
NESE derivades de discapacitat auditiva és la pèrdua auditiva de diferent grau que, encara que se’n facin correccions auditives, afecta el processament de la informació lingüística i el desenvolupament de la comunicació, el llenguatge i la parla.
- CREDA (Centres de Recursos per a Deficients Auditius) És un servei específic de suport als centres educatius en l’adequació a les necessitats especials de l’alumnat amb greus dificultats d’audició, llenguatge i/o comunicació.
NESE derivades de discapacitat física Els alumnes amb discapacitat motriu són aquells que presenten de forma transitòria o permanent una alteració de l’aparell motriu
NESE derivades de trastorn greu de conducta Alteració del comportament no imputable a trastorn mental | Centre de recursos per a l’Atenció educativa als Alumnes amb trastorns greus del Desenvolupament i de la Conducta – CRETDIC |
NESE derivades de trastorn mental Alteracions emocionals, cognitives o del comportament que afecten els processos psicològics bàsics, que dificulten l’adaptació de la persona a l’entorn cultural i social i que creen alguna forma de malestar subjectiu.https://odissea.xtec.cat/mod/folder/view.php?id=658631 |
NESE derivades de trastorns de l’aprenentatge i la comunicació
Comunicació i llenguatge:
Dislèxia: Aquí pots ampliar informació. |
Matemàtica: Els trastorns d’aprenentatge derivats de dificultats específiques que condicionen l’aprenentatge relacionat amb l’àmbit matemàtic. |