Crida a les ràdios escolars!

Si formes part d’una comunitat educativa relacionada amb la ràdio, aquest missatge t’interessa. Estem elaborant una guia d’iniciació a la ràdio escolar i comptem amb vosaltres per enriquir aquest material de referència.

Des de l’equip de COMSOC – Comunicació Social portem des de l’any 2008 impulsant iniciatives educomunicatives que ens permetin generar espais de diàleg, coneixement col·lectiu i accions emancipadores, i la ràdio és una de les nostres millors eines.

En aquest sentit, a finals del 2020 vam presentar Ràdios Escolars en Xarxa (REX) un espai on visibilitzar, articular i compartir totes les experiències de ràdio a l’escola existents al territori de parla catalana des de l’òptica del procomú, i posteriorment vam dinamitzar la jornada “Ràdio, Escola i Comunitat” amb un èxit notable de participació, malgrat les restriccions d’aquell moment.

Hores d’ara estem elaborant una guia d’iniciació a la ràdio escolar, que compta amb el suport del Dep. d’Educació, per tal de donar resposta a una necessitat de la pròpia comunitat educativa i que en aquest cas té el recolzament de l’administració per fer-la possible.

Tenim experiència i coneixements al voltant de la ràdio escolar i entonem amb il·lusió i compromís el repte d’elaborar la guia, però no volem obviar els sabers i pràctiques que també teniu les i els docents. I és per això que hem obert diferents vies de col·laboració per a què la guia compti amb la vostra expertesa.

En primer lloc, si teniu entre mans un projecte de ràdio escolar us demanem que ens ho feu saber per tal d’incorporar-vos al mapatge pròpiament de la guia i al mapa de Ràdios Escolars en Xarxa, si així ho desitgeu. Ompliu el formulari «Nosaltres fem ràdio escolar!»

En segon lloc, considerem essencial aprendre de la història que ens precedeix per aprendre de la mateixa, ser conscients dels orígens i de les emissores escolars de casa nostra que van ser pioneres. Per això obrim aquest formulari «Experiències pioneres»

En tercer lloc, volem acollir a la guia una mostra d’experiències significatives que contribueixin a exemplificar com la ràdio i l’escola es poden donar de la mà. Experiències que inspirin a aquells docents i joves que vulguin iniciar-se i/o aquelles persones que ja tenen una pràctica eduradiofònica però que volen enriquir la seva pràctica. Us facilitem el formulari «La nostra experiència radiofònica».

En quart lloc, i en sintonia amb el punt anterior, a la guia imaginem diferents activitats d’aprenentatge per implementar a l’aula i per això us convidem a compartir el detall d’alguna activitat que considereu significativa. Teniu el formulari «Activitat d’aprenentatge».

En cinquè i darrer lloc, com avaluem els aprenentatges i les experiències de ràdio a l’escola? Cadascú tindrà una manera diferent i vàlida, però segurament hi ha elements comuns. Són aquests els que volem facilitar a la guia, per tal que es converteixi en un bé comú que vagi evolucionant amb el temps per part de la pròpia comunitat educativa. Us agraïm la vostra contribució via el formulari «Avaluació eduradiofònica».Fins el diumenge 9 d’octubre estarà oberta aquesta crida a la participació. Si teniu algun dubte o dificultat per omplir els formularis us podeu posar en contacte amb ana@comsoc.cat