Contextualització
El triomf de la mort. Pieter Bruegel, 1562. Museo del Prado. Madrid
“Educar per a la mort resulta inseparable d’educar per a la vida, i a l’inrevés.
Més encara, és l’única manera possible i sincera d’educar per a la vida”
L’experiència de la pèrdua
Joan Carles Mèlich
Programa Més 324 (23-03-18)
Cada any, als nostres centres, celebrem La Castanyada i obviem, que també és la festa de Tots Sants i dels Difunts. En aquests temps que ja hem batejat com del Coronavirus ens adonem que estalviar als nens la mirada sobre les pèrdues és deixar de banda una gran oportunitat d’aprenentatge!
Què diuen els experts?
En aquest sentit, els professors Fernando Pérez Borbujo, professor titular de Filosofia a la UPF, i Ramón Bayés, psicòleg i professor emèrit a la Universitat Autònoma de Barcelona amb una llarga experiència en el treball sobre la pèrdua i el dol, ens ofereixen un diàleg imprescindible sobre La muerte, el duelo, el consuelo; en la vida y en la filosofía.
Cal pensar que quan parlem de pèrdues, cal veure-les en un sentit ampli i aquests dies els nostres alumnes, han deixat abruptament l’escola i els companys sense saber quan es podran retrobar, també han de deixar de veure els avis o aquells amics del parc o de l’esplai, etc.
Formació del professorat
Des del Servei Educatiu del Tarragonès us volem proposar una sèrie de recursos que parteixen del treball fet en diverses activitats sobre la pèrdua i el dol que s’han dut a terme en el nostre Pla de Formació de Zona:
- 7091411709 – La mort visita l’aula. Què fem?
- 7091421709 – Com expliquem la mort dels alumnes amb diversitat funcional o amb processos de malaltia?
Recursos sobre la pèrdua i el dol
El recull que us presentem va des de la pèrdua de la quotidianitat, la d’un familiar proper, propostes per al retorn a la normalitat perduda, fins a recursos específics de professionals de l’atenció al dol del Tarragonès i un recull de propostes d’altres serveis educatius entorn el dol.
-
- Afrontament de la situació de confinament
Davant d’una situació tant inesperada com és la pandèmia de la Covid-19 el COPC s’ha elaborat una guia que pot ajudar tant als adults, pares i professors, com als petits de casa:
- Afrontament de la situació de confinament
Guia Recomanacions de gestió psicològica durant quarantenes per malalties infeccionesCol·legi Oficial de Psicologia de Catalunya Guia adreçada a la ciutadania amb recomanacions sobre la gestió psicològica de la situació del Covid19 tot evitant que la por es converteixi en un fenomen viral que interfereixi en la complexa situació sanitària i, arribat el cas, fer més tolerable la situació de confinament durant la quarantena. |
-
- Pèrdua d’un familiar o persona propera
En situacions més difícils com és el cas d’una mort propera per coronavirus i com treballar-ho dins de l’àmbit familiar i en tornar com abordar-ho en l’àmbit escolar, recomanem:
- Pèrdua d’un familiar o persona propera
Recull El dol i la mort en els contes.Proposta de contes específics en situació de confinament.Grups de Treball de la Delegació Territorial de Tarragona COPC Proposta de contes adaptada a la situació actual per tal d’ajudar a parlar amb els fills i familiars, sobre la mort d’una persona tant estimada com poden ser els avis. |
Presentació Aspectes bàsics del dolPresentació bàsica que exposa les idees clau de la pèrdua, el dol, les moments d’aquest i les habilitats del docent en moments de pèrdua. |
Pautes Com podem explicar la mort per Coronavirus als infants?Dipsalut – Organisme de Salut Pública de la Diputació de Girona Pautes per orientar i ajudar pares, mares i tutors/es de nens i nenes que malauradament no s’han pogut acomiadar dels éssers estimats com cal a causa del Covid19. |
-
- Retorn a les escoles
Quan retornem a l’activitat educativa en l’àmbit escolar també hem de tenir presents una sèrie d’estratègies per tal de reincorporar-nos en el dia a dia, assumint el trauma passat:
- Retorn a les escoles
Presentació Eines d’afrontament. Com tornem a la normalitatPresentació Espai Jonc – Psicòloga Marta Rion Salla Com comuniquem, com donem la notícia, quines coses s’ha de tenir en compte segons l’edat, la decisió del tanatori i el funeral i recomanacions de contes. |
Programa 60 minuts – TV3: Documental Pensant en els altres. Toshiro Kanamori |
Guia i orientacions per a l’atenció al dol des dels centres educatiusMar Cortina i col·laboradors, Generalitat Valenciana Guia que parla de com podem gestionar el millor possible un cas de mort d’algun membre de la comunitat educativa. Aquesta guia va dirigida a educadors/es, personal no docent, famílies i alumnes. No és una guia terapèutica. Posa l’accent en la part educativa i formativa. Aquesta guia conté les idees i les pautes bàsiques |
Elaborem el dol. Activitats i rituals?Document creat dins l’activitat 7091411709 – La mort visita l’aula. Què fem? Aspectes claus per l’afrontament del període de dol a l’escola, i les circumstàncies que afavoreixen i no afavoreixen l’elaboració del dol en els infants o joves. |
-
- Recursos específics de l’atenció al dol del Tarragonès
Document que recull serveis d’atenció en cas de pèrdues de la comarca del Tarragonès
Recursos atenció al Dol a la comarca de TarragonaDocument creat pels formadors de l’activitat 7091411709 – La mort visita l’aula. Què fem? Llistat de noms, adreces i telèfons d’unitats, centres, serveis, etc d’atenció al dol a la comarca de Tarragona |
-
- Més recursos
Us recomanem un seguit de recursos del Departament d’Educació i de diversos companys/es de CRP:
- Més recursos
Portal Projecte convivència/ Materials de Suport – XTEC – Xarxa Telemàtica Educativa de CatalunyaMort i dol Propostes didàctiques del programa el Gust per la lectura (XTEC) [Cicle inicial] T’ho prometo. Knister [Cicle mitjà] L’estrella de la Laia. P. Gilson i Claude K. Dubois [Cicle superior] El nen d’ombra. Beatrice Masini Llista de lectures de literatura infantil i juvenil classificades per edats Departament d’Educació – Àmbit Famílies – Més recursos – Recomanacions |
Article El dol– CRP – Alt Maresme |
Article La mort i el dol – CRP – El Bages |
Article La mort i el dol – CRP – Badalona |