Acompanyar les pèrdues i el dol en temps de coronavirus

Contextualització

El triomf de la mort. Pieter Bruegel, 1562. Museo del Prado. Madrid

Educar per a la mort resulta inseparable d’educar per a la vida, i a l’inrevés.
Més encara, és l’única manera possible i sincera d’educar per a la vida”

L’experiència de la pèrdua
Joan Carles Mèlich
Programa Més 324 (23-03-18)

Cada any, als nostres centres, celebrem La Castanyada i obviem, que també és la festa de Tots Sants i dels Difunts. En aquests temps que ja hem batejat com del Coronavirus ens adonem que estalviar als nens la mirada sobre les pèrdues és deixar de banda una gran oportunitat d’aprenentatge!

Què diuen els experts?

En aquest sentit, els professors Fernando Pérez Borbujo, professor titular de Filosofia a la UPF, i Ramón Bayés, psicòleg i professor emèrit a la Universitat Autònoma de Barcelona amb una llarga experiència en el treball sobre la pèrdua i el dol, ens ofereixen un diàleg imprescindible sobre La muerte, el duelo, el consuelo; en la vida y en la filosofía.

Cal pensar que quan parlem de pèrdues, cal veure-les en un sentit ampli i aquests dies els nostres alumnes, han deixat abruptament l’escola i els companys sense saber quan es podran retrobar, també han de deixar de veure els avis o aquells amics del parc o de l’esplai, etc.

Formació del professorat

Des del Servei Educatiu del Tarragonès us volem proposar una sèrie de recursos que parteixen del treball fet en diverses activitats sobre la pèrdua i el dol que s’han dut a terme en el nostre  Pla de Formació de Zona:

Recursos sobre la pèrdua i el dol

El recull que us presentem va des de la pèrdua de la quotidianitat, la d’un familiar proper, propostes per al retorn a la normalitat perduda, fins a recursos específics de professionals de l’atenció al dol del Tarragonès i un recull de propostes d’altres serveis educatius entorn el dol.

    • Afrontament de la situació de confinament
      Davant d’una situació tant inesperada com és la pandèmia de la Covid-19 el COPC s’ha elaborat una guia que pot ajudar tant als adults, pares i professors, com als petits de casa:
Guia Recomanacions de gestió psicològica durant quarantenes per malalties infecciones 

Col·legi Oficial de Psicologia de Catalunya

Guia adreçada a la ciutadania amb recomanacions sobre la gestió psicològica de la situació del Covid19 tot evitant que la por es converteixi en un fenomen viral que interfereixi en la complexa situació sanitària i, arribat el cas, fer més tolerable la situació de confinament durant la quarantena.

    • Pèrdua d’un familiar o persona propera
      En situacions més difícils com és el cas d’una mort propera per coronavirus i com treballar-ho dins de l’àmbit familiar i en tornar com abordar-ho en l’àmbit escolar, recomanem:
Recull El dol i la mort en els contes.
Proposta de contes específics en situació de confinament.

Grups de Treball de la Delegació Territorial de Tarragona COPC

Proposta de contes adaptada a la situació actual per tal d’ajudar a parlar amb els fills i familiars, sobre la mort d’una persona tant estimada com poden ser els avis.

Presentació Aspectes bàsics del dol

Presentació bàsica que exposa les idees clau de la pèrdua, el dol, les moments d’aquest i les habilitats del docent en moments de pèrdua.

Pautes Com podem explicar la mort per Coronavirus als infants?

Dipsalut – Organisme de Salut Pública de la Diputació de Girona

Pautes per orientar i ajudar pares, mares i tutors/es de nens i nenes que malauradament no s’han pogut acomiadar dels éssers estimats com cal a causa del Covid19.

    • Retorn a les escoles
      Quan retornem a l’activitat educativa en l’àmbit escolar també hem de tenir presents una sèrie d’estratègies per tal de reincorporar-nos en el dia a dia, assumint el trauma passat:
Presentació Eines d’afrontament. Com tornem a la normalitat

Presentació Espai Jonc – Psicòloga Marta Rion Salla

Com comuniquem, com donem la notícia, quines coses s’ha de tenir en compte segons l’edat, la decisió del tanatori i el funeral i recomanacions de contes.

Programa 60 minuts – TV3: Documental Pensant en els altres. Toshiro Kanamori

Guia i orientacions per a l’atenció al dol des dels centres educatius

Mar Cortina i col·laboradors, Generalitat Valenciana

Guia que parla de com podem gestionar el millor possible un cas de mort d’algun membre de la comunitat educativa. Aquesta guia va dirigida a educadors/es, personal no docent, famílies i alumnes. No és una guia terapèutica. Posa l’accent en la part educativa i formativa. Aquesta guia conté les idees i les pautes bàsiques
per poder fer front a qualsevol situació de mort d’una manera coordinada i respectuosa, sempre i quan s’haja llegit i debatut abans que succeïsca alguna eventualitat tràgica.
Hi ha dos moments de tractar la mort a l’escola, una és l’enfocament previ o preventiu que descrivim més endavant en el document i l’altra és l’enfocament posterior o pal·liatiu, que és aquell que es desenvolupa circumstancialment, quan es dona una vivència de pèrdua propera a un xiquet/a o adolescent, o quan aquesta passa sense avisar. Aquesta guia forma part d’aquest enfocament posterior.

Elaborem el dol. Activitats i rituals?

Document creat dins l’activitat 7091411709 La mort visita l’aula. Què fem?

Aspectes claus per l’afrontament del període de dol a l’escola, i les circumstàncies que afavoreixen i no afavoreixen l’elaboració del dol en els infants o joves.

    • Recursos específics de l’atenció al dol del Tarragonès 

Document que recull serveis d’atenció en cas de pèrdues de la comarca del Tarragonès

Recursos atenció al Dol a la comarca de Tarragona

Document creat pels formadors de l’activitat 7091411709 La mort visita l’aula. Què fem?

Llistat de noms, adreces i telèfons d’unitats, centres, serveis, etc d’atenció al dol a la comarca de Tarragona

    • Més recursos
      Us recomanem un seguit de recursos del Departament d’Educació i de diversos companys/es de CRP:
Portal Projecte convivència/ Materials de Suport  – XTEC – Xarxa Telemàtica Educativa de Catalunya

Mort i dol Propostes didàctiques del programa el Gust per la lectura (XTEC)

[Cicle inicial] T’ho prometo. Knister

[Cicle mitjà] L’estrella de la Laia. P. Gilson i Claude K. Dubois

[Cicle superior] El nen d’ombra. Beatrice Masini

Llista de lectures de literatura infantil i juvenil classificades per edats

Departament d’Educació – Àmbit Famílies – Més recursos – Recomanacions

El dol

Article El dol– CRP – Alt Maresme
Article La mort i el dol – CRP – El Bages
Article La mort i el dol – CRP – Badalona