Ara i adés: aprenentatge del català i llengües d’origen

Des del Servei Educatiu LIC s’ha elaborat el dossier Coneixeu el material Ara i Adés? amb  recursos ja existents realitzats pel Departament d’Educació i amb uns vídeos que han estat produïts per l’aula d’acollida de l’Institut Escola Àngel de Tobies del Vendrell, per tal que l’alumnat nouvingut pugui seguir l’aprenentatge des de casa durant el confinament.

A qui s’adreça aquest recurs?

Materials adreçats a alumnat nouvingut de l’aula d’acollida de primària (des del cicle mitjà) fins a la secundària (4t d’ESO)

Què conté?

Vídeos que han estat elaborats per l’aula d’acollida de l’Institut Escola Àngel de Tobies del Vendrell, per tal que l’alumnat nouvingut pugui seguir l’aprenentatge des de casa durant el confinament mitjançant vídeos penjats al youtube.

NOU, amb vídeos que s’aniran actualitzant!

Conjunt de recursos ja existents:

• Orientacions per al professorat. Conté el marc teòric, les orientacions didàctiques per al professorat i la proposta d’activitats. Així com d’un CD que conté les versions digitals de tots dos volums.
  • Característiques de les llengües Conté informació sobre els àmbits territorials i el grau d’oficialitat de les llengües d’origen de l’alumnat nouvingut, així com la comparació d’aspectes gramaticals d’aquestes llengües i de la llengua catalana. Es tracta doncs d’un quadern amb els quadres resum que volen facilitar al professorat la identificació de les principals dificultats lingüístiques, segons la llengua d’origen, dels aprenents de català com a L2.

Aquest conjunt de recursos presenten les característiques d’algunes llengües a partir de la comparació entre el català i les llengües d’origen de l’alumnat. Es tracten onze llengües: àrab, amazic, wòlof, fula, mandinga, soninké, panjabi, romanès, tagal, ucraïnès i xinès.
Es basa en els principis de la gramàtica contrastiva, que preveu el tipus de problemes en l’adquisició del català segons allò que és “inesperadament distint”, és a dir, les diferències gramaticals amb la llengua materna.

Per saber-ne més