Viatge espacial. Satèl·lits i nanosatèl·lits.

El llançament del primer nanosatèl·lit català el 20 de març del 2021 des de la base de Baikonur, al Kazakhstan, la licitació guanyada per Open Cosmos per llançar el segon dispositiu a finals del 2021 o principis del 2022, i sobretot, el fet que en Jordi Barrera Ars, segarrenc i cerverí, hi hagi participat a través de l’empresa Open Cosmos, ha contribuït a organitzar dues videoconferències, sobre el tema, pels centres de la comarca de la Segarra.

A través de l’INS Antoni Torroja, que ha fet d’intermediari entre el Jordi i  el Centre de Recursos Pedagògics, el divendres dia 5 de març, l’alumnat d’alguns instituts, en aquest cas l’INS Antoni Torroja i l’INS Guissona, van poder conèixer en directe a un “crack” de l’enginyeria Astronàutica i de sistemes espacials.

De forma planera, entenedora i amena, en la videoconferència ens va presentar breument el “timeline” de la història de l’exploració espacial, com va començar tot fins arribar a on som avui.  Va aprofundir més, en el per què és necessari anar a l’espai, quins beneficis aporta als/les habitants del planeta Terra i als ecosistemes terrestres. Vam poder escoltar què passa amb la brossa que es genera a l’espai com a conseqüència d’aquests llançaments i finalment, tothom va poder fer-li preguntes i aclarir dubtes.

Una hora de trobada que se’ns va fer curta als /les assistents. Queda molt més a explicar i parlar, i per això Jordi, et prenem la paraula per tornar-hi! Seguirem els llançaments dels dos satèl·lits catalans en els que la teva empresa, Open Cosmos, participa.

Des del CRP volem agrair a l’INS Antoni Torroja per contactar-nos i, per compartir i fer extensiva aquesta iniciativa a tots els centres de primària i de secundària de la comarca.

Us deixem la videoconferència:

Coneguem la trajectòria d’en Jordi:

Nascut a Torà, es va mudar de ben petit a Cervera on va cursar primària a l’ESC Jaume Balmes i secundaria al INS Antoni Torroja. Va estudiar Enginyeria Aeronàutica a la Universitat Politècnica de Catalunya, i va cursar el 5è any d’enginyeria superior a Cranfield University, Anglaterra. Becat per la Royal Aeronautical Society, es va especialitzar en Astronàutica i enginyeria de sistemes espacials.

Començà a treballar a Surrey Satellite Technology, empresa pionera de mini satèl·lits (menys de 500 kg) on va participar en missions diferents, entre les quals hi ha la constel·lació Galileo, constel·lació de navegació per satèl·lit de la Unió Europea, DMC3 o KazSTSAT, satèl·lits d’observació de la terra i RemoveDebris, demostrador per capturar i desorbitar brossa espacial.

Fa 5 anys, es va unir a l’equip fundador d’Open Cosmos. Open Cosmos va començar amb la visió de fer que la informació generada des de l’espai, ajudi a resoldre els reptes més grans de la Terra. En menys d’un any des de la fundació de l’empresa, Open Cosmos ja tenia el primer satèl·lit preparar per llançar. Aquesta fita va permetre tancar els primers contractes comercials i anar expandint l’equip, primer al Regne Unit i també a Catalunya.

Actualment lidera l’equip tècnic d’Open Cosmos desenvolupant les següents generacions de satèl·lits i tecnologia a terra per la fabricació, control, seguiment i processat de dades.