Un univers per conèixer

El divendres 12 de març 2021 amb motiu del llançament del primer nanosatèl·lit català el 20 de març 2021, que han anomenat #Enxaneta, hem fet una segona jornada informativa amb en Jordi Barrera Ars (@JordiBarrera), de l’equip fundador Open Cosmos (@Open_Cosmos).
Aquest cop la xerrada anava adreçada a l’alumnat de cicle superior de primària. Hi ha participat els centres ESC Jaume Balmes de Cervera, ESC Sant Gil de Torà i l’ESC Ramon  Faus i Esteve de Guissona de la Segarra.

Els/les participants a la videoconferència van tenir l’oportunitat de poder escoltar i interactuar en directe amb un jove expert del món de l’enginyeria de l’Aeronàutica, especialitzat en Astronàutica i enginyeria de sistemes espacials; es tracta d’en Jordi Barrera Ars, un segarrenc que actualment resideix a Oxford, UK.

En aquesta ocasió ens va explicar de forma molt entenedora i visual, a través d’imatges i vídeos, la finalitat dels diversos satèl·lits enviats a l’espai; amb tasques importants de monitoratge de la Terra, comunicació, GEO localització, prevenció, …
Aquests aparells d’alta tecnologia aporten, entre altres dades, informació necessària per a la gestió i supervivència del nostre planeta. Ens ajuden en temes com la cartografia i la preservació del medi per viure en concordança amb ell.
En aquest sentit vam poder observar imatges reals dels canvis destacats que es poden observar des dels satèl·lits, i que pateix la Terra amb el pas dels anys, per exemple, la desaparició del mar d’Aral situat a l’Àsia, s’ha extret tanta aigua que s’ha assecat, amb tot l’impacte a l’ecosistema local que això suposa. L’aparició d’illes com a conseqüència de l’esclat d’un volcà. L’increment d’agricultura a l’Aràbia Saudita, en un terreny que malgrat ser desert ha desenvolupat aquest tipus d’activitat. El monitoratge d’incendis per veure cap on avancen i poder proporcionar ajuda. La retrocessió de les glaceres, on allà hi havia gel ara hi ha aigua o terra. La recuperació dels boscos després d’un incendi, i molts altres exemples més.

En Jordi es va també centrar en els llançaments dels satèl·lits, com es fa i com, un cop llançat el coet i arribat a l’òrbita desitjada, es van expulsant i desprenent els satèl·lits.

Quina diríeu és la temperatura a l’espai amb, i sense, Sol? Podeu imaginar-vos a quina velocitat viatgen els satèl·lits? Quantes persones creieu que han caminat sobre la superfície lunar? Sabeu quants anys fa que, ininterrompudament, hi ha astronautes a l’espai en l’estació espacial internacional?

Doncs tot això ens ho va explicar en aquesta trobada, i amablement, va anar responent l’allau de preguntes de l’alumnat de cicle superior a qui no va deixar indiferent. Gràcies nois i noies, bones preguntes!

Gràcies Jordi per dedicar-nos el teu temps.