Debat d’educació en un món en transformació

Tercer cicle de debats “En clau d’educació, centrat en l’abordatge de grans reptes socials: drets digitals, emergència climàtica i oportunitats educatives és organtizat pel Consell Educatiu Municipal de Barcelona (CEMB) i l’Institut de Ciències de l’Educació (ICE) de la UAB, amb la col·laboració del CCCB

Els docents d’infantil, primària i secundària podran obtenir un certificat d’activitat formativa (6 hores) emès per l’ICE de la UAB. Per obtenir-lo caldrà indicar-ho al formulari d’inscripció i assistir a les tres sessions del cicle de debats.

Inscripcions: https://inscripcions.barcelona.cat/cicle_educacio-ca/

El cicle se centrarà en la necessitat de pensar i imaginar de nou l’educació en un món canviant. En un escenari postpandèmic, repensar l’educació demana reflexionar sobre la irrupció de les noves tecnologies i l’emergència climàtica, sense descuidar els reptes estructurals del sistema educatiu. PROGRAMA

És per aquest motiu que es plantegen tres debats:

“Noves tecnologies i drets digitals. Per una digitalització democràtica”, 24 de gener, de 18.00 a 19.30 hores

El debat vol posar l’èmfasi en les noves tecnologies i els drets digitals i, més concretament, aprofundir en com es garanteix l’accessibilitat a les TIC i la connectivitat evitant la bretxa digital i com es fa possible que els infants puguin navegar i utilitzar les xarxes de manera segura i crítica. Per abordar aquest tema hi haurà la ponència de Marta Peirano (periodista i investigadora especialitzada en la relació entre tecnologia i poder), i Sandra Gómez (sociòloga i investigadora especialitzada en bretxa i drets digitals) presentarà i conduirà l’acte.

“Educació activa i emergència climàtica”, 14 de febrer, de 18.00 a 19.30 hores

Teresa Franquesa (escriptora i comunicadora sobre sostenibilitat i educació ambiental) i Andreu Escrivà (ambientòleg i autor de diversos llibres de divulgació) dialogaran sobre el paper que l’educació ha de tenir en l’adaptació de la societat al canvi climàtic i com els coneixements relacionats amb aquest fenomen ajuden els infants i joves a entendre les conseqüències de l’escalfament del planeta i els impulsen a modificar les conductes.

“Oportunitats educatives a Barcelona. Des de la perspectiva de gènere i altres vulnerabilitats”7 de març, de 18.00 a 19.30 hores

Potenciar les oportunitats educatives amb una visió d’universalitat i continuïtat formativa de qualitat és una de les prioritats polítiques de l’Ajuntament de Barcelona. Centrar el focus en els col·lectius més desafavorits i vulnerables és una de les estratègies principals per millorar la situació actual. El debat pretén que les ponents reflexionin sobre l’evolució de les dimensions de l’educació dels infants i adolescents de la ciutat i exposin les tendències actuals. Hi participaran ponents de primera fila internacional: Philippe Meirieu (investigador i escriptor francès, especialista en pedagogia i inspirador de reformes pedagògiques) i Sheila González (politòloga i investigadora especialitzada en desigualtats socials i educatives). En aquesta sessió hi col·laborarà l’Institut Francès de Barcelona.

Els debats tindran lloc a l’Auditori del Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB). A la fila 0 hi haurà experiències i iniciatives associatives destacades.