Webinar Del TEL al TDL: Impacto de la nueva conceptualización en la práctica

En el marc del  Màster Universitari de Dificultat de l’Aprenentatge i Trastorns de Llenguatge de la UOC estem organitzant un cicle de seminaris. Es tractarà del cicle “Seminaris d’Educació” organitzats conjuntament entre la Xarxa Territorial de la Universitat Oberta de Catalunya i el Màster de Dificultats de l’Aprenentatge i Trastorns del Llenguatge. Aquestos seminaris es portaran generalment a terme l’últim dimecres de cada mes a la tarda a diferents seus de la UOC.

 

En cada Seminari un professional que es dedica a la intervenció en dificultats de l’aprenentatge i/o trastorns del llenguatge presenta el cas d’un nen amb una dificultat (dislèxia, discalcúlia, TEL, discapacitat motriu, TDAH, etc.). Aquesta presentació inclourà la descripció del cas, informació relativa al procés d’identificació de les seves necessitats educatives i la descripció de la intervenció portada a terme. La duració de cada seminari serà d’uns 90 minuts en què primer el ponent exposarà el cas i després s’obriria un torn de preguntes amb els assistents.

 

El 10  de desembre de 2020 tindrà lloc un seminari sobre  “Del TEL al TDL: Impacto de la nueva conceptualización en la práctica” on es parlarà sobre que hi ha molts infants que mostren dificultats importants per a comprendre i/o utilitzar el llenguatge oral. En alguns casos, aquestes dificultats tenen una causa clara com ara problemes d’audició, alguna afectació cerebral o neurològica, discapacitat intel·lectual o, per exemple, alguna síndrome com podria ser la síndrome de Down, però en altres casos la causa és incerta. Fins a dia d’avui, en el nostre context els nens i nenes que presenten dificultats de llenguatge per causa desconeguda se’ls diagnostica un trastorn anomenat TEL (trastorn específic del llenguatge) perquè aparentment sembla que només tinguin dificultats a nivell lingüístic. La recerca i la pràctica relacionada amb aquest trastorn, però, han posat de manifest que el llenguatge no és l’únic aspecte que es troba afectat en molts d’aquests infants: diferents estudis mostren dèficits en l’atenció i la memòria, dificultats acadèmiques reflectides en problemes lectors i d’escriptura i fins i tot problemes emocionals degut a la victimització que poden patir en els entorns escolars. En conseqüència, el terme TEL, ha provocat que molts infants hagin estat exclosos del diagnòstic pel fet de no complir els criteris restrictius de la definició del trastorn. L’any 2016, diferents professionals de l’àmbit en el context anglosaxó van obrir un gran debat per repensar el terme, la definició, classificació i els criteris d’avaluació per al diagnòstic. Després de la realització de dos estudis amb metodologia Delphi, la comunitat anglesa va decidir canviar el terme TEL per TDL (trastorn del desenvolupament del llenguatge) i aquest canvi ha obert un nou paradigma teòric que té impacte directe en la pràctica professional. La investigació actual sobre les diferents dimensions del TEL/TDL ens permet tornar a contestar preguntes que ja ens havíem realitzat, però aquest cop amb noves respostes: Què és el TDL? Com el detectem, avaluem i diagnostiquem? Quines dimensions més enllà del llenguatge hem de considerar? Com podem intervenir per millorar la seva comunicació i la seva qualitat de vida?

El seminari anirà a càrrec de Nadia Ahufinger Sanclemente, doctora en psicologia Clínica i de la Salut per la Universitat de Barcelona.  Màster en Dificultats de l’Aprenentatge i Trastorns del Llenguatge per la UOC. Graduada en Educació Primària (menció NEE) per la UAB. És membre del grup de Recerca en Cognició i Llenguatge UOC-UB (GRECIL). Actualment és professora lectora a la Universitat Oberta de Catalunya. La seva recerca se centra en el TEL/TDL.

Aquest seminari tindrà lloc el 10 de desembre de 2020 a les 18:30h , en streaming.

El seminari és gratuït, però cal que empleneu el formulari que trobareu a http://symposium.uoc.edu/56267/tickets/webinar-del-tel-al-tdl_-impacto-de-la-nueva-conceptualizacion-en-la-practica.html

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>