Cultura Gitana

LLIBRES

Conjunt de recursos pedagògics sobre la cultura gitana que conté els següents materials:

Aprenem amb el poble gitano 2010

  • “Amaró. El poble gitano a Catalunya”, material per a joves (12-18) anys amb una sèrie de propostes per donar a conèixer la història, la cultura i la situació actual del poble gitano.
  • “Guia pedagògica. Aprenem amb el poble gitano”, orientacions pedagògiques per al professorat i formadors per aconseguir amb èxit el coneixement i la sensibilització sobre la història i la cultura del poble gitano.
  • “Còmic”, còmic per a l’educació primària sobre la història, situació actual i símbols del poble gitano.
  • “I Xurdelin”, manual d’iniciació a la llengua romaní.

Asociación de enseñantes con gitanos. 20 años Pina Ledesma, Maite 1990

Aquest butlletí pretén recordar aquests últims 20 anys de l’Associació d’Ensenyants amb Gitanos. 20 anys de treball, de trobades, de debats i de cerques. Servirà para serveixi per conèixer millor a l’Associació i als seus col·lectius i la seva evolució.

El Romaní: el record d’un poble Masferrer i Fons, Mariona 2005

Estudi sociolingüístic sobre la llengua dels gitanos, amb una especial atenció a la parla de les diverses comunitats de gitanos catalans. Ofereix una visió panoràmica de la llengua romaní, i a més tracta sobre l’actualitat, el futur, els parlants, les variants i altres aspectes d’aquesta llengua. Aquest estudi parteix de les consideracions següents: la llengua com a instrument de socialització, la llengua com a tret cultural que estableix vincles entre iguals, la llengua com a manifestació de la identitat personal i la llengua com a element relativament imprescindible per concebre una determinada nació.

Gitanos: de los mercadillos a la escuela y del instituto al futuro Parras Laguna, Antonia ; Grañeras Pastrana, Montserrat 2010

La població gitana continua tenint una baixa presència en l’educació postobligatòria i són molt pocs els gitanos i gitanes que es graduen en el batxillerat o a la universitat. El present treball no només intenta reflectir quins són les principals barreres a les quals s’enfronta la població gitana en el que concerneix a l’accés a l’educació postobligatòria o universitària, sinó també identificar quins són aquelles característiques o pràctiques en les quals aquests obstacles desapareixen i com es poden dur a terme pràctiques educatives d’èxit amb la població gitana a les escoles espanyoles. Al mateix temps es ressalta que l’adquisició d’una formació superior influeix notòriament en altres esferes socials, proporciona més autonomia a les persones i fomenta una societat més eficient, equitativa i justa.

Gitanos de Can Tunis 1977-1983. Crónica de un proceso educativo Codina Mir, Maria Teresa 2000

Recull de dades, reflexions, memòries i documents generats en el procés del Projecte d’Educació Global de Can Tunis des del 1977 al 1983. Es tracta d’una ordenació i estructuració de material d’arxiu realitzada per l’autora, que en va ser una de les protagonistes. A la primera part es descriu el marc geogràfic i diferents àmbits de la realitat de Can Tunis com l’educació, la sanitat, el treball i l’assistència social els primers anys del projecte. En la segona part es tornen a abordar aspectes com l’habitatge, l’educació i la sanitat en el període que va de juliol 1979 a agost del 1980. La tercera part es dedica al període de setembre de 1980 a novembre de 1982 fent una anàlisi de la situació centrada en l’escola i la problemàtica del barri. La quarta part correspon a l’última etapa, desembre 1982 al juny de 1983 en la que els fets porten al tancament de l’escola i la degradació del barri generant forts contrastos amb la resta de Barcelona i un preocupant clima de desconcert. Inclou 12 annexos amb documentació citada en el llibre.

 

Gitanos e itinerantes Liégeois, Jean-Pierre 1987

Aquesta obra vol donar a conèixer la vida i la cultura del poble gitano i dels col·lectius anomenats itinerants que es mouen per Europa; així mateix explica els maltractaments que han rebut dels pobles considerats com a civilitzats al llarg dels darrers cinc-cents anys. El llibre, redactat com a informe adreçat als ensenyants per a que puguin aprofundir en la riquesa de l’inter-culturalisme, inclou importants dades socio-culturals: descobriment del poble gitano, poblacions, llengua, organització social, viatge, família, religió, organització econòmica, art i estil de vida (que és la primera part de l’obra) i socio-polítiques: experiència històrica, temps moderns, acollida, manipulació de les imatges, institució escolar, acció social, les organitzacions gitanes, reflexió i acció (segona part) inèdites fins ara; es complerta amb sis annexos amb bibliografia, adreces i altres informacions.

La cultura gitana al centre educatiu 2008 Col·lecció “Caixa d’eines. Llengua, interculturalitat i cohesió social”, 07

Eina de reflexió, a través d’experiències pràctiques realitzades en alguns centres educatius de Catalunya, que ens endinsa en l’experiència d’escolarització d’infants gitanos. Una eina adreçada a tot tipus de centres educatius que facilita idees i recursos per treballar aquesta temàtica amb la finalitat de possibilitar un tipus d’educació equitativa, intercultural i de respecte per la diferència. El llibre està dividit en tres grans blocs: 1. Introducció: la cultura gitana al centre educatiu, 2. Eines per a la reflexió (que conté “El poble gitano i l’educació”, “Algunes reflexions sobre les polítiques educatives referides als gitanos”, “Maria Teresa Codina Mir. Una mestra coherent i compromesa”, “La llengua romaní: el record d’un poble” i 3. Recull d’experiències (que conté “Una experiència positiva al barri de Sant Cosme: gestió d’aula efectiva basada en expectatives altes i un reforç continuat”, “Millorem la participació de les famílies gitanes a l’escola: el projecte cafè-tertúlia” ,”Escola i ètnia gitana. Programa Integrant Accions” ,”Trobades d’Estudiants Gitanes de Catalunya”, “El projecte Siklavipen Savarença” i  “Dues propostes d’activitats per a l’alumnat per donar a conèixer la cultura del poble gitano”.

Llengües, ètnies i cultures a l’ensenyament v.v.a.a 2001

En aquesta monografia dedicada a les Llengües, ètnies i cultures a l’ensenyament, s’han recollit experiències i reflexions provinents de realitats sociolingüístiques diverses. Inclou els següents articles al voltant de la temàtica esmentada: “Llengües, ètnies i cultures a l’ensenyament”, “El plurilingüisme i la renovació de l’ensenyament de la llengua”, “Algunes qüestions referides a l’aprenentatge lingüístic de la infància estrangera a Catalunya”, “La llengua en les relacions interculturals a l’escola”, “L’ensenyament de la llengua addicional”, “L’alumnat d’incorporació tardana: reflexions entorn de l’ensenyament-aprenentatge de la llengua”, “Amb gitanos: reflexions al voltant de la diversitat” i “Català per a alumnes de llengües no romàniques”.

Ostelinda, jo vinc de tot arreu Garriga, Carme; Giménez, Anna 1998

Ostelinda, una nena gitana catalana de 12 any. Ens descriu a partir de fets autobiogràfics, qui són els gitanos, la seva història, els seus costums i la seva cultura, l’educació, el folklore etc, és a dir tots els elements que configuren la vida social quotidiana del seu col·lectiu social que viu al barri d’Hostafrancs de Barcelona. El respecte a les persones grans de les famílies, el treball de la venta ambulant pels mercats, el ritual propi de la boda gitana, la seva llengua el caló, la pobresa de vida de molts gitanos, el respecte als morts, són alguns dels trets característics de la comunitat gitana. Ostelinda es lamenta de la discriminació i les actituds racistes que sovint la comunitat paia manifesta envers la gitana. I com el fet de ser diferents no hauria de ser un problema social.

Raví Xanó, un gitano de l’Índia Arnal Blay, Q; Bazaga González, A; Colomer Sánchez, M.; Fernández Puig, M.; Tomico Guerrero, E.

Es tracta d’un material per fer que, a partir d’un conte, els alumnes treballin i entenguin la concepció de vida que guia els membres d’ètnia gitana, la seva llengua, els seus costums i la seva manera de guanyar-se la vida dins la nostra societat.
Riat i els músics Porras, Mercedes Col·lecció “Caixa d’eines. Llengua, interculturalitat i cohesió social”, 07

Consta de dues parts. La primera és un conte sobre l’esperit de superació d’una nena gitana, que viu a la Índia i vol ser música, però la seva condició de dona li impedeix poder-ho ser. La segona part consta d’un recull de propostes, orientacions i activitats a treballar a partir del conte. 

CD-ROM Cuadernos de Pedagogía: 31 años 2006

Entre els seus materials, podem trobar interessants articles referents a la comunitat gitana com: Ensenyament amb gitanos. L’educació ahir i avui. Marc legal i actuacions. Ensenyament amb gitanos. L’educació en l’EGB. L’educació d’adults. Entre gitanos i paios. La integració d’una minoria gitana. La cultura gitana. Contes amb gitanos. Cultura gitana i currículum.

Maj khetane. Más juntos. Materiales interactivos para trabajar la cultura gitana v.v.a.a 2003

Es tracta d’un material interactiu per treballar la Cultura Gitana, pretén apropar al professorat, als nens i a les nenes, als joves, el coneixement del Poble Rom, el Poble dels Homes Lliures, que és el seu significat en llengua gitana. Un poble que, després de segles de marginació i discriminació, ha sabut mantenir l’essència de la seva cultura. Aquests materials consten de:

  • Tres blocs de continguts: Història, Cultura i Converses
  • Un conte on es recullen les llegendes i històries existents sobre l’origen dels gitanos
  • Set historietes didàctiques
  • Activitats escolars d’aplicació en aula
  • Referències legislatives, de formació i de pàgines web on ampliar continguts
  • Inclou també una recopilació de recursos didàctics i documents gràfics

Més junts Materials interactius per a treballar la cultura gitana Comissió d’Educació del Programa de Desenvolupament del Poble Gitano 2007

Recurs didàctic que pretén donar a conéixer la història i la cultura del poble gitano des d’una perspectiva pròpia. És un material interactiu que ens acosta a la realitat actual del poble gitano passant pels seus rituals, costums i creences des de temps ancestrals fins als nostres dies. Dóna una visió àmplia del que és la interculturalitat, carregada de conceptes superadors, on tothom hi té cabuda i de la cultura com quelcom dinàmic, enriquidor, plural.
DVD Boletín digital. Asociación de Enseñantes con Gitanos Tomás Larrén, Julio; Pina Ledesma, Maite; 2006

Conté de forma interactiva un conjunt de reflexions sobre la interculturalitat així com relació d’associacions que treballen per la millora del poble gitano,  bibliografia al·lusiva i materials sobre educació infantil, audiovisuals i recursos electrònics educatius.

La cultura gitana al centre educatiu Col·lecció “Caixa d’eines. Llengua, interculturalitat i cohesió social”, 07

Eina de reflexió, a través d’experiències pràctiques realitzades en alguns centres educatius de Catalunya, que ens endinsa en l’experiència d’escolarització d’infants gitanos. Una eina adreçada a tot tipus de centres educatius que facilita idees i recursos per treballar aquesta temàtica amb la finalitat de possibilitar un tipus d’educació equitativa, intercultural i de respecte per la diferència.

Mujer gitana y trabajo Instituto de la Mujer 1998

La dona gitana sempre ha jugat un paper important en el manteniment de la casa, realitzant tasques fora de la llar com la venda ambulant, treballs manuals, tasques del camp, etc.  Actualment s’estan ampliant les seves possibilitats laborals a conseqüència de la seva lenta incorporació al sistema educatiu, dificultada per la por d’apartar-se de les seves tradicions, en rebre informació externa que pugui marginar el seu paper de transmissora de la seva cultura. Recull experiències de dones gitanes que, després de formar-se com a professionals en diferents camps i d’haver de lluitar contra les seves costums, valoren des d’una posició més lliure i amb una perspectiva més àmplia la cultura gitana. Planteja la necessitat que aquesta cultura, que s’ha mantingut amb pocs canvis al llarg dels temps, faci un esforç d’adaptació i modernització, sense perdre la seva identitat.