Acollida i acompanyament de l’alumnat migrant i refugiat – Formació adreçada al professorat conduïda per Nàdia Ghulam

Nadia Ghulam va néixer a Kabul, l’Afganistan, el 1985, on va passar la major part de la seva infància i adolescència fins que va abandonar el seu país el 2006. Durant la seva infantesa va sofrir moltes penúries i adversitats que va ser capaç de superar gràcies a la seva valentia. Actualment viu com a refugiada a Catalunya, treballa com a educadora social i és activista pels Drets Humans.

Va fundar l’associació Ponts per la Pau amb la qual, ajuda nenes i nens de Kabul perquè puguin tenir una oportunitat a la vida a través de l’ensenyament i l’educació, malgrat la situació del país.

Ja plenament assentada al nostre país, la Nadia va voler explicar la seva història en diferents formats. Va publicar 4 llibres amb la col·laboració diversos coautors com la novel·la El secret del meu turbant (Edicions 62, 2010). L’obra va obtenir el prestigiós premi Prudenci Bertrana l’any 2010 i va aconseguir una molt bona valoració de la crítica nacional. Van seguir Contes que em van curar (Columna, 2014) i la seva segona novel·la, La primera estrella de la nit (Plaza & Janés, 2016). Finalment, l’any 2021 va publicar El país dels ocells sense ales amb l’editorial La galera. Una bella metàfora sobre la guerra i les persones refugiades.

La Nadia, des de la seva vivència personal, ens aporta elements de reflexió per promoure valors de pau i convivència i un curs més podem comptar amb l’oportunitat de reflexionar amb ella sobre el procés d’atenció educativa que podem oferir a l’alumnat provinent d’una situació de conflicte bèl·lic o d’un procés migratori.

Us convidem a participar en les tres sessions en format telemàtic que impartirà la Nadia Ghulam els propers dijous 29 de febrer, dimarts 12 de març i dimarts 2 d’abrils de 17.30h a 19.30h dins el marc de l’activitat formativa Acollida i acompanyament de l’alumnat migrant i refugiat”.

La inscripció restarà oberta fins al 25 de febrer en aquest enllaç posant el codi 9001140555 al cercador d’activitats. L’assistència i aprofitament del curs certificarà 15 hores de formació.

Aquesta formació s’emmarca dins del programa “nuSOS, una proposta per a una ciutadania global”, que impulsa Fundesplai des del curs 2019-2020. És una iniciativa des de l’àmbit de l’educació en el lleure que té per objectiu educar en valors al voltant del fet migratori, el refugi i la transformació social a fi de promoure una bona convivència intercultural.

L’activitat formativa Acollida i acompanyament de l’alumnat migrant i refugiat” té com a objectius:

• Entendre les implicacions del desplaçament forçat i els seus impactes en l’educació i la integració d’infants i famílies en el país receptor.
    • Analitzar les diverses etapes del procés migratori i de refugi, així com les conseqüències per als qui l’experimenten.
    • Reflexionar sobre el paper del professorat en l’acompanyament emocional dels infants migrants i refugiats.
    • Proveir estratègies i recursos per facilitar la inclusió i l’acompanyament en entorns educatius dels infants, joves i famílies que han viscut la migració i el refugi.

La formació es durà a terme a partir de tres sessions en aula virtual de dues hores de durada cadascuna que combinaran l’exposició de continguts relacionats amb el model social polític i econòmic, l’educació, els motius que empenyen el desplaçament, el xoc cultural, etc., amb dinàmiques vivencials i participatives per afavorir la comprensió del fet migratori i l’arribada a un nou país. Al llarg de les sessions es compartiran recursos, fonts d’informació i lectures recomanades que permetin als participants ampliar els coneixements per treballar amb el seu alumnat i el professorat disposarà d’un espai per exposar casos i intercanviar experiències.

Sessió 1 – Primera fase de l’acollida: càrregues emocionals i processos de dol.

• Comprendre les repercussions dels desplaçaments forçats i els principals entrebancs que les persones migrades i refugiades es troben en el país d’acollida.
    • Entendre els processos de dol que travessen aquestes persones.
    • Compartir estratègies per generar entorns educatius acollidors.

Sessió 2 – Comprendre l’Islam. Introducció a la diversitat islàmica, creences i pràctiques

• Proporcionar coneixements bàsics sobre la religió islàmica per fomentar el diàleg i la comprensió intercultural.
    • Prevenir la discriminació cap a la població migrant d’origen àrab.

Sessió 3: La segona fase de l’acollida: atenció a les necessitats i les pors dels infants refugiats i migrants.

• Comprendre la transició de la primera a la segona fase d’acollida. Quins canvis es poden esperar i per què és crucial una atenció continuada.
    • Com realitzar una avaluació completa de les necessitats en aquesta fase. Quines són les àrees clau a considerar (salut, educació, habitatge, suport emocional, etc.).

INSCRIPCIÓ