SEMTAC SESSIÓ OCT 2017

Aquesta primera sessió del curs 2017-2018 es dedica la Realitat Augmentada i la Realitat Virtual,  un tema innovador i amb un gran potencial educatiu.

Realitat Augmentada

“La realitat augmentada (RA) és el terme per a definir una visió directa o indirecta d’un entorn físic en el món real, els elements del qual es combinen amb elements virtuals per a la creació d’una realitat mixta a temps real.

 


Consisteix en un conjunt de dispositius que afegeixen informació virtual a la informació física ja existent. Aquesta és la principal diferència amb la Realitat Virtual, ja que no substitueix la realitat física, sinó que afegeix un entorn fictici (per exemple, dades informàtiques) al món real.

357px-Milgram_Continuum_cat.png

Amb l’ajuda de la tecnologia (per exemple, afegint la visió per ordinador i el reconeixement d’objectes) la informació del món real que envolta l’usuari es converteix en interactiva i manipulable. La informació digital sobre l’entorn i els objectes pot ser superposada al món real. A tall d’exemple, podem entrar dins d’un llibre i formar part de la història que ens explica; també podem visualitzar imatges que prenen vida o entorns canviants.” (Viquipèdia)

Nivells de RA

Perquè l’efecte RA es produeixi cal que el nostre dispositiu “llegeixi” una imatge, anomenada activador o disparador, associada a elements físics. En funció del tipus d’activadors de la informació podem distingir els següents nivells de RA:

Nivell 0: Utilitza els Codis QR com a activadors de la informació associada a un element, majoritàriament hipervincles, però també text, SMS, VCards o números de telèfon.
qr-seminarisTAC.png

Nivell 1: Usa marcadors. Els marcadors són formes geomètriques senzilles, generalment quadrats, que permeten, entre altres coses, la superposició de formes geomètriques en 3D (imatge 1)
maxresdefault.jpglatest

Nivell 2: Sense marcadors, reconeixement d’imatges i objectes (markerless). Imatges com a activadors: fotografies, dibuixos que contenen activadors. Objectes o persones que són reconeguts com a tals i que activen la informació de la RA. Geolocalitzada, activada mitjançant GPS (imatge 2)

images

Nivell 3: Visió augmentada . És el que sembla que pot ser el futur de la RA . En aquesta categoria tenim, per exemple, les famoses ulleres (smart glasses) de Google. O unes lents de contacte que projectarien la RA directament als nostres ulls, un experiment en el qual està treballant la Universitat de Washington on ja han estat provades en conills sense que experimentin efectes adversos (El Sayed, 2011).

DSC_0017.jpg
Toolbox conté col·leccions específiques relacionades amb la Realitat Augmentada que us poden ser molt útils:

Si no hi sou, doneu-vos d’alta a Toolbox. Gaudireu d’avantatges com, per exemple, fer-vos les vostres pròpies llistes d’apps preferides, valorar apps i altres.

 

Exemples amb Realiatat Augmentada

Projecte MobileCOM


“Desenvolupem la competència comunicativa i col·laborativa mitjançant apps en un centre de màxima complexitat en el que més del 60% de l’alumnat tenen l’àrab com a llengua materna. En el treball de tipologies textuals, primer es treballen a la sessió de llengua, però amb l’objectiu final d’obtenir un producte digital audiovisual.”

Recursos: Aurasma i Zoobe – cartoon voice messages.

Font amb informació completa: http://toolbox.mobileworldcapital.com/experiencia/projecte-mobilecom/580

L’aparell locomotor amb Anatomy 4D

A l’àrea de coneixement del medi natural a tercer, estem estudiant l’aparell locomotor. Per tal de motivar els alumnes de l’aula d’acollida hem realitzat una primera sessió amb aquesta app, que ens ha permet introduir el tema.Recursos: Anatomy 4D
Font amb informació completa: http://toolbox.mobileworldcapital.com/experiencia/l-aparell-locomotor-amb-anatomy-4d/26

 

360º d’aprenentatge immersiu

L’experiència que es presenta vol ser un conglomerat metodològic en què un grup d’alumnat (els grans) amb la realització d’un projecte, primer aprèn, fa un producte didàctic amb fotos de 360º que després utilitzarà per ensenyar a un altre grup d’alumnes més petits. S’aconsegueix que els mòbils i les ulleres Google Cardboard portin d’excursió l’alumnat al mateix temps que aprèn. Les competències digitals es combinen amb les orals, comunicatives i la interacció entre diferents nivells possibilita l’aprenentatge entre iguals. Una experiència virtual que apropa l’ensenyament a la realitat que demanarà la societat a l’alumnat.

Recursos: Aumentaty VSearchQR Code Reader
Font amb informació completa: http://toolbox.mobileworldcapital.com/experiencia/360-d-aprenentatge-immersiu/215


Espai DEMO amb RA

Quiver
Aquesta aplicació introdueix els nens en les possibilitats de la realitat augmentada per mitjà del color. El nen personalitza uns personatges d’un dibuix i, via el dispositiu mòbil, els converteix en gràfics 3D. Làmines per imprimir i fer la pràctica (baixeu-es abans de la sessió). Si no voleu imprimir-les podeu “llegir-les” directament de la pantalla d’un ordinador: http://www.quivervision.com/coloring-packs/#quivervision-starter i també http://www.quivervision.com/coloring-packs/#education-starter-pack  tots dos packs són gratuïts.

Blippar
La tecnologia de visió de Blippar permet reconèixer el món que ens envolta i transmetre contingut digital a l’usuari.
Làmines per imprimir i fer la pràctica (baixeu-es abans de la sessió). Si no voleu imprimir-les podeu “llegir-les” directament de la pantalla d’un ordinador: https://blippar.com/es/ejemplos/  – Escolliu “Por categoria / Education”

ZooKazam
Permet experimentar amb animals d’una forma interactiva i única. Animals que es mouen en entorns sense fi i que es poden capturar amb imatges i vídeos, escoltar descripcions i molt més. ZooKazam és una aplicació increïblement realista i atractiva.
El següent vídeo tutorial explica pas a pas com treballar amb ZooKazam: https://youtu.be/Dd6V4WfkE-Q
A la web de ZooKazam trobareu les làmines que faran de marcadors de RA per a mostrar els animals augmentats.

Aurasma
Sistema de realitat augmentada que permet crear i visualitzar escenes des de qualsevol dispositiu mòbil. L’usuari podrà enriquir els punts i objectes amb diferents tipologies de contingut digital: vídeo, animacions o gràfics 3D. Les experiències creades també es poden compartir.
Aquest vídeo https://youtu.be/63-ZF87RtoQ mostra el pas a pas per a crear realitat augmentada amb Aurasma. També, amb més detall en aquesta entrada del blog “En la nube TIC”.
Disposeu d’experiències d’aula a Toolbox.


Realitat Virtual

“La realitat virtual (RV) és la representació de les coses a través de mitjans electrònics. Es duu a terme mitjançant una simulació per ordinador que aconsegueix fer la sensació que allò representat és real i en la que sovint es pot interaccionar amb elements que envolten l’usuari.

Samsung's_Virtual_Reality_MWC_2016_Press_Conference_(26666393696).jpg

Font: Viquipèdia
Molts entorns de realitat virtual, són principalment experiències visuals, mostrades en una pantalla o mitjançant dispositius per visualitzar imatges en tres dimensions, ulleres espectroscòpiques, que poden incloure informació sensorial addicional, com ara les auditives (so) o la tàctil.” (Viquipèdia).

Toolbox conté col·leccions específiques relacionades amb la Realitat Augmentada que us poden ser molt útils:

  • Col·lecció d’APPS i experiències amb Realitat VirtualExemples amb Realitat VirtualExperiències amb Realitat Virtual amb gent gran

    Experiències d’alumnes de batxillerat amb RV (Institut Vilatzara)
    Document amb diversos exemples desenvolupats pels alumnes de l’Institut Vilatzara de Vilassar de Mar.

    Realitat Virtual per a tothom
    Projecte que pretén fer arribar la RV a diversos àmbits, desenvolupat per alumnes de 4rt d’ESO de l’Institut Vilatzara de Vilassar de Mar.
    Inclou una visita guiada a l’Hospital de Sant Joan de Déu de Barcelona.

    VRilla – Història amb Realitat Virtual a 1r d’ESO
    L’alumnat de 1r d’ESO, agrupat en equips, participa en una activitat de Realitat Virtual que s’organitza des de l’àrea de Ciències Socials. L’objectiu és experimentar la història de les civilitzacions d’una manera immersiva per aconseguir un aprenentatge més significatiu. Institut Illa de Rodes. Pàgina amb informació del projecte. Podeu veure l’alumnat en acció en aquest vídeo.

    Podreu trobar aquesta experiència “VRilla, aprenentatge de la història amb realitat virtual” descrita a Toolbox.


    Experiències en Educació Especial amb RA i RV

    Ens endinsem en el sistema solar
    Escola Àuria. Escola d’Educació Especial d’Igualada.
    El projecte del Sistema Solar treballat dins l’Àrea del Coneixement del Medi s’ha concretat en la realització d’una maqueta amb tots els astres i amb informació interactiva usant diferents dispositius mòbils (BYOD) i tecnologies com la realitat augmentada, hologrames, etc. Finalment s’ha avaluat l’aprenentatge mitjançant el Kahoot, la PDI i els portàtils de l’escola. Han participat tots els alumnes de l’escola i tots el professionals.

    http://www.apinas.cat/wp-content/uploads/2017/03/Presentaci%C3%B3-ENS-ENDINSEM-EN-EL-SISTEMA-SOLAR.pdf

    OrienTA’C Escola d’Educació Especial Les Aigües de Mataró.
    El projecte OrienTA’C es concreta en una proposta de treball de les TAC amb un enfocament transversal de dues àrees curriculars: l’àrea de les matemàtiques i l’àrea de l’educació física. Al llarg del projecte part dels objectius i continguts de matemàtiques i d’educació física s’unificaran per adquirir una visió integradora de les competències bàsiques. El projecte contempla l’ús de nous dispositius tecnològics en l’ensenyament-aprenentatge: tauletes digitals i mòbils i tecnologies com la realitat augmentada (Aumentaty Author i QR), geolocalització i Scratch.
    https://youtu.be/94h7PTPDpAk
    Pàgines d’interès
    http://www.pictogramas.org/proom/init.do?method=whatIsTab


    Espai DEMO amb RV

    Google Street View

    Permet explorar monuments del món, descobrint meravelles naturals i oidebt visitar l’interior de llocs com museus, estadis i petits negocis.
    Accediu a Google Street View i observeu les imatges esfèriques. Des de l’APP Google Street View, observeu imatges amb ulleres de RV, si en disposeu. Sinó, les podeu veure al vostre dispositiu mòbil també, malgrat minvar l’efecte immsersiu.
    Valoració a Toolbox.
    Google Expeditions
    Expeditions és l’aplicació de realitat virtual de Google que permet visitar diferents paratges, espais i edificis de tot el món des de l’escola. Aquesta col·lecció d’expedicions inclou sortides subaquàtiques, edificis històrics d’arreu del món, viatges a la lluna, un tour panoràmic per Varanasi, un passeig per Queens, entre moltes altres propostes. El docent (o guia) organitza excursions virtuals amb els seus alumnes mitjançant unes Google Cardboard (ulleres de RV). El guia és l’encarregat d’emetre les expedicions per enviar-les als exploradors (alumnes); el docent controla l’activitat dels seus alumnes des del seu dispositiu. Aquestes expedicions tenen diferents escenes associades amb uns punts d’interès establerts. Expeditions obre un ampli ventall de possibilitats didàctiques que es poden utilitzar des de diferents àmbits.
    Des de l’APP Google Expeditions podreu fer la prova amb un dispositiu mòbil per el docent, que farà de “Guia” i un o més dispositius per alumnes, que faran de “Seguidors”.
    Aquest vídeo mostra com es pot utilitzar https://youtu.be/0KgYntZ35fY
    Valoració a Toolbox.
    RoundMe
    Es tracta d’una nova plataforma de publicació de tours virtuals 360. Disposa d’una interfície molt neta, amb un disseny impecable i, a més, és molt fàcil d’utilitzar.
    Al Document amb diversos exemples citat més amunt, podeu veure el seu ús en l’entorn educatiu.
    Aquest breu tutorial mostra com fer un “tour virtual”. També al Canal Roundme disposeu d’aquest vídeo-tutorial que us guia pas a pas.
    StorySpheres
    Similar a RoundMe, Story Spheres ha estat utilitzat per periodistes, productors de documentals, artistes, educadors i petits negocis per explicar històries que realment giren entorn del seu públic. Permet crear recorreguts virtuals combinant fotografies esfèriques juntament amb un o diversos arxius d’àudio, que bé podran sonar de fons i/o bé estar situats en punts calents de les escenes.
    A la pròpia web del projecte disposeu d’aquest tutorial per crear un “tour” virtual. També disposeu d’aquest vídeo-tutorial.

    CoSpaces Maker
    Aquesta aplicació permet crear escenaris de realitat virtual. Molt recomanable per començar a treballar amb les possibilitats dels escenaris immersius amb els més petits. El funcionament intuïtiu de l’aplicació facilita una ràpida familiarització amb les funcionalitats bàsiques. CoSpaces també permet programar interaccions amb Blockly, Javascript i Typescript. També disponible en app per a iOS i Android. Els resultats es poden visualitzar mitjançant ulleres de RV o Google Cardboard.
    Disposeu d’aquesta llista de tutorials de Jesús Arbués on indica pas a pas com crear escenaris de RV amb CoSpaces en diversos vídeos. També aquesta guia del blog col·laboratiu En la nube TIC.
    Valoració a Toolbox.
    Versió per educació (de pagament): https://cospaces.io/edu

Materials de la Sessió 

Accés a la presentació i plantilla Hologrames