ULAE – Usos lingüístics en l’àmbit educatiu

L’ús del català com a llengua d’aprenentatge i vehicular dels sistema educatiu català ha retrocedit en els últims anys en molts centres educatius de Catalunya. Així ho evidencien les dades de l’Estudi sociodemogràfic i lingüístic de l’alumnat de 4t d’ESO de Catalunya (2006-2013-2021), que assenyalen una davallada preocupant en l’ús del català com a llengua de relació dins i fora de les aules.

El poc ús de català per part dels joves s’explica per diversos motius, entre els quals podem destacar la producció, a l’escola, de les dinàmiques sociolingüístiques que es segueixen a la resta de la societat, això és, convergir sistemàticament al castellà davant d’interlocutors que s’adrecen primer en aquesta llengua, i l’ús i el manteniment del castellà en entorns en què el català no és predominant. A més, la manca de referents en català en el món audiovisual i mediàtic fan que el català esdevingui una llengua poc atractiva i s’associï a l’entorn acadèmic.

Una de les actuacions previstes en el desplegament del Pla de promoció de l’ús de la llengua catalana als centres educatius és el taller de sensibilització ULAE – “Els usos lingüístics en l’àmbit educatiu”, es durà a terme, en una primera fase, en 24 centres educatius durant el segon i tercer trimestre del curs 2021-2022 a les terres Gironines. Al Baix Empordà tenim cinc centres que aquest mes de febrer començaran, a través d’un grup impulsor, a fer una mirada dels usos lingüístics dels seus centres.

Es tracta d’un taller de sensibilització que té com a objectiu proporcionar eines per millorar la gestió de la diversitat lingüística en els centres educatius i incentivar l’aprenentatge i l’ús del català a l’escola com un valor d’enriquiment compartit.

En el taller es pretén generar en el centre una dinàmica de reflexió continuada. Al seu torn, aquesta reflexió es materialitzarà en l’establiment d’uns primers objectius de millora i d’actuacions per a assolir-los, per tal que el centre consensuï i apliqui estratègies organitzatives i metodològiques, encaminades a dues fites

1. a) Permetre que tot l’alumnat assoleixi una sòlida competència comunicativa en català, castellà i almenys en una llengua estrangera.
  1. b) Garantir que la llengua catalana sigui l’eix vertebrador d’una escola diversa i plurilingüe.

Així mateix, caldrà que les decisions que se’n desprenguin es revisin, es repensin i es readaptin regularment tot adaptant-les a un context educatiu que es troba en permanent procés de transformació.

Els objectius del taller seran:

1. Reflexionar sobre l’ús del català als centres educatius, i al seu entorn, com a llengua de cohesió social.
  2. Compartir la metodologia de l’ensenyament i aprenentatge del català, especialment en aquells contextos en què el català no és la L1 de l’alumnat.
  3. Reflexionar sobre la conveniència d’aplicar metodologies de tractament integrat de llengua i continguts als àmbits curriculars no lingüístics, per proporcionar espais d’ús del català i per garantir l’aprenentatge del llenguatge acadèmic de les diferents àrees i matèries.
  4. Posar les bases per incorporar en el centre els primers acords derivats de la reflexió que generi aquest taller.

El pla s’estructura en 5 sessions. A la primera sessió es treballarà el punt de partida del centre. A la segona sessió ens enfocarem a parlar per aprendre la llengua, a continuació, a la tercera, el docent com a model lingüístic d’una escola diversa. A la quarta sessió es treballarà la llengua i la comunicació amb les famílies i l’entorn educatiu i per últim, a la cinquena sessió, es parlarà de la llengua i la comunicació amb les famílies i l’entorn educatiu i que la llengua catalana esdevingui l’eix vertebrador d’una escola diversa i multilingüe.

Està previst que aquest pla tingui continuïtat amb altres centres de la comarca el curs vinent, amb la incorporació de nous centres interessats en estudiar els seus usos lingüístics.