La Diada de Sant Jordi a l’INS Puig Cargol

L’INS Puig Cargol ens ha presentat aquesta bona pràctica que van dur a terme durant la setmana de Sant Jordi. Moltes gràcies! Us enllacem els recursos literaris que han creat i la pàgina web de la biblioteca de l’institut.

Durant la setmana del 19 al 23 d’abril, de les 8.15h a les 8.45h, destinada habitualment a la lectura, es llegeixen en veu alta poemes en diverses llengües extrets d’un dossier confeccionat pel professorat de Llengües i Llengües estrangeres. Durant la setmana del 19 al 23 d’abril, el professorat de Llengües destina les seves hores lectives a la confecció de poemes en petits grups, de manera que acaba resultant un poema fruit de tot el grup classe. Es pauten un tema i un grup per a cada matèria i curs.

A la biblioteca del centre, s’exposen els Emocionaris dels alumnes de 2n d’ESO, uns llibres confeccionats pels mateixos alumnes que tracten el tema de les emocions i que s’han creat a les hores de Visual i Plàstica. A l’entrada del centre, els alumnes de Visual i Plàstica de 2n d’ESO, dirigits per la seva professora, creen un mural que representa la pell d’un drac amb totes les seves escames. Al passadís de l’entrada, espengen els treballs dels alumnes de Visual i Plàstica de 4t d’ESO que han creat obres pròpies a partir de la interpretació del quadre “El petó”, de Gustav Klimt.

Durant la diada de Sant Jordi, 23 d’abril, a la sessió d’abans del pati, es dedica l’hora a mirar un vídeo de 10 minuts a l’aula, mentre els alumnes esmorzen, confeccionat a partir de materials diversos fruit de la col·laboració de diversos departaments: actuació de l’alumnat de conjunt instrumental, bookfaces, booktràilers, reverse poems… A continuació, es fa una estesa de poemes al pati, per sectors, segons el curs dels alumnes. Aquests poemes quedaran estesos al pati fins al final de la jornada. S’aprofita per llegir poemes i per a fer el lliurament dels premis literaris del concurs de Sant Jordi organitzat pel departament de Llengües, que premia textos en llengua catalana, castellana, anglesa i francesa.

Mentrestant, l’alumnat de Batxillerat, a l’aula, treballa la comparació entre tres escenes de Romeu i Julieta, de William Shakespeare, a nivell literari i cinematogràfic en diverses versions.
Després del pati, l’alumnat de 4t d’ESO fa una sortida caminant al municipi de Calonge, on visita la Fira Internacional del Llibre organitzada pel departament de Cultura de l’ajuntament, fa la visita guiada al castell de Calonge i participa de les diverses activitats organitzades al municipi com el Mural de la Literatura, l’exposició de llibres d’autors de diverses nacionalitats i el concert organitzat a la plaça.

Un cop acabada la diada, a partir de la setmana següent, es recullen totes les obres presentades al concurs literari i es crea un llibre digital mitjançant la Prestatgeria digital del portal d’xtec. Amb aquest llibre es pretén donar visibilitat a tots els textos presentats al concurs, encara que no hagin resultat guanyadors. L’enllaç al llibre es publicarà a la web del centre i als blogs de la revista i de la biblioteca.
També es fusiona el mural del drac amb els poemes estesos al pati, que es van enganxant, un per un, a dins de cadascuna de les escames del drac de l’entrada del centre.