Benvinguda als professors d’àrab al Baix Empordà

L’àrab ocupa el quart lloc entre les llengües més parlades al món. Actualment, és llengua oficial o cooficial en una vintena d’estats de l’Àfrica i del Pròxim Orient: Algèria, Aràbia Saudita, Bahrain, Djibouti, Egipte, Eritrea, Iraq, Israel, Líbia, Marroc, Tunísia,  Txad, entre altres. A Catalunya, els alumnes que poden tenir l’àrab com a llengua familiar procedeixen majoritàriament del Marroc i, en un nombre molt inferior, d’Algèria. Així, doncs, en el curs 2020-2021, en els centres públics i privats en règim de concert, hi havia més de 57.000 alumnes amb nacionalitat de països on es parla l’àrab. D’aquests, més de 55.000 són nascuts al Marroc i més de 1000 a Algèria. Aquestes xifres inclouen tant els parlants de darija (àrab marroquí) com els d’amazic, que es calcula que és la llengua familiar d’entre el 50% i el 80% dels alumnes del Magreb que hi ha a Catalunya.

Diversos centres educatius ofereixen cursos de llengua àrab i cultura marroquina en horari extraescolar. Aquesta actuació es desenvolupa en el marc del Conveni de Cooperació Cultural signat entre l’Estat espanyol i el Govern del Regne del Marroc el 1980 i que va entrar en vigor el 1985. Aquest conveni estableix les bases del programa de Llengua Àrab i Cultura Marroquina (LACM), implantat de manera oficial a l’Estat espanyol el curs 1994-1995. El programa preveu dues modalitats formatives: en horari lectiu i en horari extraescolar. Les classes són impartides per professorat funcionari del Ministeri marroquí d’Educació Nacional i destinat a Catalunya per un període mínim de quatre anys.

Les classes s’ofereixen a alumnat de primària i secundària obligatòria i són gratuïtes.

Aprofitant que el dia 18 de desembre, es celebra el dia de la Llengua àrab, us volem informar que en breu podrem donar la benvinguda a dos professors nous que impartiran aquestes classes d’àrab al Baix Empordà. Esperem poder-vos-els presentar ben aviat i que puguin començar a oferir les classes als alumnes.