Activitats reproductives vs productives

Arrel d’un tuit d’en Felip Lorenzo, professor de l’INS Ca n’Oriac de Sabadell i ambaixador STEAMcat, es va generar una agradable discussió (en el bon sentit de la paraula) sobre les activitats reproductives i les activitats productives a les aules. Sabem distingir-les? Quines utilitzem a l’aula? Intentem, doncs, posar una mica de llum a la foscor.

Les tasques que proposem a l’aula i la forma com les formulem tenen una relació directa amb el nivell cognitiu que potencialment esperem de la seva execució. Segons Neus Sanmartí a Avaluar per aprendre (2010), “s’entén per productiva una tasca que no reprodueix literalment les activitats realitzades per aprendre. La competència passa per demostrar la capacitat d’aplicar els sabers apresos a la interpretació de nous fets o a l’actuació en noves situacions, diferents dels treballats a classe, o per comunicar-los de manera idònia en funció del receptor. En canvi, una tasca reproductiva és aquella que només cal cercar la resposta exacta en la informació aportada (text, imatge, gràfic …).

Tresor de recursos

L’enfocament competencial del currículum vigent orienta els processos d’ensenyament-aprenentatge a capacitar l’alumnat per enfrontar-se a situacions diverses de la societat i de tots els àmbits de la vida. Requereix, per tant, una metodologia basada en el disseny d’activitats autèntiques, plantejades de manera problemàtica, que portin l’alumnat a integrar diferents tipus de continguts, a activar habilitats cognitives d’ordre superior i, en definitiva, a actuar de forma eficaç per tal de resoldre-les.

Per això, quan es dissenyen activitats d’aula, cal plantejar preguntes o problemes que tinguin relació amb situacions de l’entorn extern a l’àmbit escolar, amb una finalitat clara i rellevant per a l’alumnat, que activin els coneixements apresos per aplicar-los a noves situacions, que promoguin la interacció i el debat, que incentivin l’ús de sistemes semiòtics diversos en l’obtenció d’informació i en la comunicació dels resultats i que requereixin respostes i solucions complexes, comunicades amb un discurs desenvolupat i ben estructurat.

Però quines característiques tenen les tasques productives?

• Significatives: presenten situacions contextualitzades, reals i significatives i pròximes a l’alumnat que les ha d’afrontar.
  • Estimulants: generen actituds de curiositat i interès i plantegen un repte per a la seva resolució.
  • Obertes: permeten abordatges diferents per part d’alumnes diferents.
  • Variades: aconsegueixen resultats per camins diversos i impliquen activitats que activen diferents intel·ligències.
  • Exigents: tenen exigència cognitiva i per fer-les cal activar habilitats cognitives d’alt nivell.
  • Transdisciplinàries: faciliten l’entrada de coneixement extern al centre educatiu i impliquen sabers de diferents disciplines científiques.
  • Comunicatives: proporcionen oportunitats d’ús de la llengua oral i escrita, i requereixen el coneixement i ús de diferents gèneres textuals.
  • Multimodals: presenten la informació inicial usant representacions diverses i permeten productes igualment diversos.
  • Crítiques: afavoreixen la generació d’opinions personals i crítiques.
  • Socialitzants: faciliten la interacció i l’intercanvi d’opinions en petits grups.
  • Estratègiques: promouen la visió estratègica i la previsió de conseqüències.
  • Reflexives: afavoreixen la metareflexió i l’apropiació personal de l’aprenentatge.

Són tasques en les quals predominen les destreses de pensament d’ordre superior, tipificades en la taxonomia de Bloom. Les estratègies associades a metodologies com el treball per projectes, el treball per tasques, l’aprenentatge basat en problemes i altres models de treball globalitzat integren bona part de les característiques que defineixen les tasques productives. No és necessari que en una tasca s’integrin totes aquestes característiques. De fet, bona part de les activitats que encarreguem al nostre alumnat n’inclouen algunes i, fins i tot, combinen operacions reproductives amb d’altres de productives. Si no és així, ens cal iniciar un procés de reflexió per tal d’incorporar
elements que les enriqueixin.

En la següent infografia del nodes de Tractament Integrat de Llengües i Continguts (TILC), observareu què implica dissenyar tasques productives.

Finalment, en el següent vídeo de la Comunitat 14 del programa d’innovació STEAMcat podreu veure com plantejar bons projectes de recerca i com es formulen preguntes investigables.