Material estimular la consciència fonològica

A les aules d’educació infantil es fan un gran nombre d’activitats per augmentar la consciència lingüística de l’alumnat, tot utilitzant la llengua de forma significativa.

Cercant aquesta significativitat de les paraules, i del discurs en general, no hem d’oblidar la importància de la consciència dels fonemes. S’ha comprovat que un bon nivell de consciència fonològica a principis de primària esdevé un potent determinant en l’èxit que els alumnes poden tenir en l’aprenentatge de la lectura.

Programa d’activitats, seqüenciades de menor a major complexitat, pensades per treballar en forma de jocs la consciència fonològica de l’alumnat de segon cicle d’educació infantil i principis de l’educació primària. Engloba des de la consciència dels sons que ens envolten fins a la noció i l’ordenació de la frase.

Metodològicament, s’ha de concebre com un programa on els reptes fonològics es presenten de forma gradual i on les noves activitats es poden fer en base al que prèviament s’ha introduït i practicat.

Totes les sessions han de ser breus, però constants, i han de seguir l’ordre en què estan presentades.

El recull és una adaptació al català del programa “Phonemics Wareness in Young Children”, de Marylin J. Adams, Barbara R. Foorman, Ingvar Lundeberg i Terri Beeler.

Enllaços: