
En aquest espai recollim recursos per a la prevenció, detecció i abordatge de les violències als centres educatius. L’objectiu és oferir eines que ajudin a garantir entorns escolars segurs, respectuosos i protectors per a tot l’alumnat, tot promovent una convivència positiva basada en el respecte i la igualtat.
Hi trobaràs programes específics com el #aquiproubullying, el Pla Les Escoles Lliures de Violències (LELV) o les unitats de suport USAV i USCE, així com materials, formacions i protocols per actuar davant situacions de violència masclista, assetjament o altres formes de violència en l’àmbit educatiu. Són recursos pensats per a equips directius, docents i serveis d’orientació que lideren accions per fer de l’escola un espai lliure de violències.
Violència masclista
- Programa formatiu de prevenció de la violència masclista XTEC – https://xtec.gencat.cat/ca/centres/projeducatiu/convivencia/prog-form-prev-violencia-masclista/
- Dossier amb activitats per l’alumnat i Guia Docent per a les activitats per primària, secundària i famílies en:
- Aproximació a la coeducació i l’equitat de gènere
- Construcció de models alternatius de masculinitat i feminitat
- Relacions afectives i sexuals saludables
- Tolerància zero a la violència masclista i relacions abusives
- Dossier amb activitats per l’alumnat i Guia Docent per a les activitats per primària, secundària i famílies en:
- Guia docent identificació de les violències masclistes:
- Guia: Estimar no fa mal:DD24865.pdf (sidastudi.org)
- Guia per treballar les violències masclistes en entorns digitals (fitxa d’activitats per treballar les situacions de violència masclista a través de les xarxes)
Violència sexuals
La Bici de la Lola
Pàgina del conte ” La Bici de la Lola”
Guia de suport per a la lectura “La Bici de la Lola”
Assetjament
https://educacio.gencat.cat/ca/arees-actuacio/alumnat/assetjament-escolar/index.html
Primària:
Els contes els pots trobar a https://www.ccma.cat/tv3/sx3/una-ma-de-contes/
https://www.ccma.cat/tv3/sx3/documentacio-per-treballar-lassetjament-a-laula/noticia/2936893/
https://www.siguestu.cat/ca/recursos2/l/1406-what-would-christmas-be-without-love–assetja.html
Primària/Secundària:
InfoK – Programa No Callis contra el bullying i Programa Assetjament Escolar
Secundària/batxi/post:
https://www.ccma.cat/tv3/sx3/infok-02052016-especial-bullying/video/5598844
- Aquí prou bullying:
- https://xtec.gencat.cat/ca/centres/projeducatiu/convivencia/aquiproubullying/
- Mòduls formatius primària/secundària/família
- https://xtec.gencat.cat/ca/centres/projeducatiu/convivencia/aquiproubullying/
Ciberassetjament
Siguestu.cat.
Recursos per a docents (vídeos per treballar el ciberassetjament, exposició a les xarxes, l’ús de pantalles.
Grooming – Di no a la violencia online que sufre violencia. Save the children:
Interseccionalitat
Interseccionalitat és un concepte que s’utilitza per entendre com diferents formes de discriminació o opressió (com ara el gènere, l’origen, la classe social, la discapacitat, l’orientació sexual, etc.) poden interactuar i combinar-se en una mateixa persona.
Per exemple, no és el mateix ser una dona, que ser una dona migrada, o una dona migrada amb discapacitat. Cadascuna d’aquestes característiques pot sumar obstacles específics, i la interseccionalitat ens ajuda a entendre aquesta complexitat per no fer lectures simplistes de les desigualtats.
En l’àmbit educatiu, aplicar una mirada interseccional vol dir tenir en compte totes aquestes variables quan analitzem situacions de desigualtat, discriminació o violència, i actuar amb més sensibilitat i justícia social.
- Guia “Joves i mirades diverses. Guia per a una educació afectivosexual amb mirada interseccional”:
https://ejoventut.gencat.cat/web/.content/e-joventut/recursos/tipus_de_recurs/documentacio/fitxes_exteses/FE-Guia-Joves-Mirades-Diverses/arxius/Joves_Mirades_Diverses_color.pdf - Guia pedagògica: El club de la lluiuta per la igualtat:
https://igualtat.gencat.cat/ca/actualitat/campanyes/el-club-de-la-lluita-per-la-igualtathttps://igualtat.gencat.cat/web/.content/Actualitat/campanyes/club-igualtat/Guia_Pedagogica-El-club-de-la-lluita-per-la-igualtat.pdf


