Orientacions i recomanacions per l’ús de la intel·ligència artificial als centres educatius

L’aparició de l’aplicació ChatGPT, el 30 de novembre de 2022, revoluciona i posa l’ús conscient de la IA en el focus mediàtic; i també en l’àmbit educatiu, atès que l’alumnat comença a utilitzar aquesta tecnologia amb una repercussió notable.
Vist l’interès creixent per l’ús de la IA en educació, el Departament d’Educació ha creat un grup de treball específic, per tal de fer seguiment de l’ús d’aquesta tecnologia i valorar-ne les aplicacions en educació.

Una de les primeres accions que el grup du a terme és l’elaboració d’aquest document, que planteja oportunitats d’ús i desafiaments de la IA i recull, també, dubtes i incerteses que encara estan per resoldre.

Es tracta d’un document de 20 pàgines dirigit als docents i als centres, però que també pot tenir aplicacions en l’àmbit del sistema educatiu.

Guia per a centres i docents

El document especifica quatre grans àmbits d’aplicació de la IA en el sistema educatiu:

  1. Suport per a l’aprenentatge de l’alumnat: com cercadors, revisors lingüístics, traductors, simuladors o realitat augmentada.
  2. Suport als docents: per facilitar la generació d’activitats, l’avaluació o la personalització dels aprenentatges.
  3. Suport als centres educatius: per millorar la recollida de dades, detectar perfils de risc, etc.
  4. Suport al sistema educatiu: per detectar necessitats d’intervenció, prevenir l’absentisme i l’abandonament escolars o, per exemple, facilitar processos administratius.

El Departament també ha llançat un web específic sobre la IA en educació.