Selecció de 35 centres per a millorar la BE

Educació obre la convocatòria per seleccionar els primers 35 centres públics pel Pla de millora de les biblioteques escolars de Catalunya

El Departament d’Educació ha publicat la convocatòria de selecció dels centres públics de titularitat del Departament que han de participar en la fase pilot del Pla de millora de les biblioteques escolars de Catalunya (PLAMIB). Aquest pla té l’objectiu de reactivar les biblioteques escolars, tot actualitzant-ne el model i augmentant-ne el nombre, i incrementar, alhora, els nivells de comprensió lectora de l’alumnat; és una de les mesures que s’emmarca en el Pla nacional del llibre i la lectura de Catalunya 2023-2030, impulsat pels departaments de Cultura i Educació a fi de fomentar l’hàbit lector i la lectura en català, i aprovat pel Govern el passat mes de juliol.

En la fase pilot del PLAMIB se seleccionaran 35 centres públics, de primària i secundària, pertanyents a cinc serveis educatius (Badalona, Osona, Pineda de Mar, Rubí i Horta-Guinardó). Cada centre rebrà 2.000 euros per adquirir fons per a la biblioteca escolar, per la qual cosa la dotació inicial per a aquesta actuació és de 70.000 euros. També se’ls dotarà amb un programari de gestió de la biblioteca, tindran accés a una plataforma de lectura digital, a materials i càpsules temàtiques de formació i podran visitar biblioteques de referència en bones pràctiques. A més, els centres rebran assessorament i acompanyament en el procés de millora i transformació de la seva biblioteca i el treball en xarxa.

Per optar a la convocatòria i en el termini del 9 al 29 d’abril, els centres han de presentar una memòria i un escrit en què es manifesti l’interès pedagògic de la necessitat de participar en el programa, així com certificar que el claustre i el consell escolar de centre han aprovat sumar-se a aquesta iniciativa i justificar, si escau, que els seus docents han participat en seminaris o grups de treball sobre biblioteques.

Un cop seleccionats, els centres hauran de destinar un espai per a ús exclusiu de la biblioteca escolar, designar un equip impulsor de quatre o cinc membres de l’equip docent –en funció de les dimensions del centre– que inclogui, com a mínim, una persona de l’equip directiu, i nomenar un docent responsable de la biblioteca amb una assignació mínima de dues hores setmanals a la coordinació del projecte. Així mateix, caldrà que planifiquin una formació interna, sobre el procés de transformació i millora de la biblioteca, adreçada a un mínim del 40% del seu personal docent (30 hores per curs) durant els dos propers cursos.