Circ i educació

CIRC I EDUCACIÓ

MALETA PEDAGÒGICA:  LES CURES I EL CIRC

PER SABER-NE MÉS

El programa de l’àrea de Mediació de La Central del Circ vincula la creació circense amb l’educació formal i comunitària a través dels programes Caixa d’Eines i En Residència.

VISITES ESCOLARS
Obrim La Central del Circ al barri i generem vincles entre la comunitat educativa i la comunitat artística.

El 2 i 3 de febrer van rebre la visita de l’alumnat de les escoles Concepción Arenal i Eduard Marquina. Durant aquesta jornada van conèixer La Central del Circ, van poder practicar tècniques de circ i participar en processos de creació i reflexió.

ASSISTÈNCIA A ESPECTACLES
S’amplia la mirada i es reflexiona sobre el circ contemporani i les arts escèniques.

El 10 de febrer van anar a veure l’espectacle “Potser no hi ha final”, de Cia. Pistolet a la sala Carlos Díaz – INS Barri Besòs, amb l’alumnat de l’Institut Barri Besòs i l’escola Eduard Marquina, dins el programa Caixa d’Eines, de Pla de Barris.

En el marc del festival Dansa Metropolitana, el 21 de març vam anar a veure la presentació de “Soy un baile breve”, de Rosa Romero, a La Caldera, amb l’alumnat de l’Institut Martí Pous, dins el programa En Residència.

CIRC A L’AULA
S’impulsa la participació en la creació i l’aprenentatge de circ entre infants i joves.

El 10 de març vam fer la primera Trobada entre Mestres i Artistes del programa de Caixa d’Eines a La Central del Circ. La intenció d’aquest espai és donar-nos un lloc per a pensar col·lectivament sobre les nostres pròpies pràctiques. Pensem que és fonamental facilitar espais que desbordin el marc temporal de l’aula i connectin les seves experiències amb altres afins.

El 14 de juny vam fer l’última Trobada d’Artistes. Les Trobades d’Artistes són espais d’intercanvi d’experiències i aprenentatges entre la comunitat d’artistes de La Central del Circ implicades al programa Caixa d’Eines. Ens interessa articular diàlegs entre les diferents experiències per tal d’enriquir les nostres pràctiques i anar configurant col·lectivament un llenguatge comú.

ACCIÓ PEDAGÒGICA
Els dies 30 i 31 de març van tenir lloc les primeres Jornades de Circ i Creació Comunitària a La Central del Circ. L’aposta d’aquestes jornades va ser articular una xarxa d’aprenentatges col·lectius a partir de les comunitats artístiques i educatives que convoca el programa Caixa d’Eines.

Les jornades van consistir en sis propostes pràctiques d’artistes i creadors/es al voltant de diversos eixos que articulen el circ, la pedagogia i la creació comunitària. Un territori deslocalitzat d’interessos i inquietuds al voltant de la recerca i la creació de les arts vives.

Per al desenvolupament de les propostes vam comptar amb Constanza Brnčić, João Lima, Toni Cots, Thomas Louvat i Cia. Psirc.

El 29 de maig va tenir lloc “El Cafè del Món: diàlegs sobre circ social i processos creatius”, en el marc de la 4ª edició del Cicle d’Art i Cultura en Acció Socioeducativa. Els/les estudiants de l’assignatura Art i Cultura en l’Educació Social del Grau en Educació social de la UB, tutoritzada per Antonio Alcántara, van presentar les seves recerques al voltant del circ i l’educació social.

PROGRAMACIÓ COMUNITÀRIA
Reforcen l’accés als espectacles de circ al Besòs-Maresme a infants, joves i les seves famílies.

Els dies 6, 12 i 13 de juny van tenir lloc les mostres finals dels processos duts a terme durant aquest curs, dins el programa Caixa d’Eines i En Residència. Què podem aprendre col·lectivament d’aquesta experiència?

El dia 6 de juny, la companyia Gatillo Culón amb els i les alumnes de l’Institut Martí Pous van presentar la mostra final del seu procés de creació a la Fabra i Coats-Fàbrica de Creació “Crec que això és una mica estrany”, en el marc de la 14a edició d’En Residència.

A través de les pors i conflictes propis a “Crec que és una mica estrany” es construeix un imaginari abstracte i absurd materialitzat en forma de bebè. Molts bebès. Si et mors deixes de pensar.

Dimarts 13 de juny els i les alumnes de 4t d’ESO de I’Institut Barri Besòs, acompanyats/des per els/les artistes Linda De Berardinis i Sergio González, van presentar “Alteracions”.
La peça sorgeix al voltant de fer visibles els vincles que ens uneixen com a col·lectiu. El gest creatiu no resulta d’una intenció personal sinó d’un espai de negociació amb l’altre.