Avaluar i aprendre: un únic procés


Per avaluació formadora s’entén aquella que promou que sigui l’alumne qui reculli les dades, les analitzi i prengui decisions per superar els obstacles i pugui millorar. En el seu marc són bàsics els conceptes d’autoavaluació, autocontrol i autoregulació metacognigiva, i s’hi destaca la necessitat que l’alumne construieixi un sistema de “pilotatge2 que orienti les accions que duu a terme per aprendre.”

Neus Sanmartí recull en aquest llibre la seva experiència docent i investigadora de més de 30 anys. És un llibre breu, fonamentat en la pràctica i en la teoria, que orienta el professorat per comprendre i portar a la pràctica l’avaluació entesa com a part procés per aprendre.

ÍNDEX
1. Cap a una avaluació plantejada com a aprenentatge
Què entenem per una avaluació vista com a aprenentatge?
Per començar, quines concepcions ens cal replantejar sobre l’avaluació?
Què s’entén per avaluar?
Per què costa tant canviar el pensament i la pràctica de l’avaluació?

2. L’autoregulació vista des del marc de l’avaluació formadora
Què s’entén per avaluació formadora?
Condicions perquè un aprenent es pugui autoregular
En resum

3. Per avaluar necessitem dades i documentar-les
Dades i més dades, però quines? Per a què?
Condicions per a una bona recollida de dades
Tipologies d’instruments per recollir dades
Entre la raó i la intuïció

4. Analitzar les dades per comprendre-les
Com puc entendre per què no ho entenc?
La concreció dels criteris d’avaluació
Instruments per a l’explicitació dels criteris d’avaluació
Aprendre a analitzar dades

5. La presa de decisions: feedback, feedback i més feedback!
Escollir entre el gra i la palla donant i rebent retroalimentació
Algunes idees per fer un bon retorn
El feedback entre iguals és possible
La presa de decisions per qualificar
La carpeta d’aprenentatge: instrument per a la presa de decisions
L’èxit en els aprenentatges depèn en bona part del feedback

6. Compartir l’avaluació amb les famílies és més que informar
Comunicar i dialogar enfront d’informar
Més enllà dels informes tradicionals
La suma dels informes de cada noi i noia és la seva biografia