ENSENYAMENT COMPRENSIÓ INFERENCIAL

Educatio

 

Presentació

La inferència és una forma de pensament on combinem la informació que rebem amb els nostres propis coneixements. Això ens serveix per donar continuïtat a la informació que rebem, enriquir-la, explicar-nos successos que semblen inconnexos o anticipar-nos al que passarà.
Utilitzem el pensament inferencial en qualsevol activitat de comprensió: en situacions de la vida quotidiana, quan llegim, quan escoltem, quan veiem una pel·lícula o intentem entendre un quadre, una escultura o una obra musical, realitzem inferències.
L’elaboració d’inferències s’ha popularitzat en el camp de la comprensió del llenguatge i especialment en la comprensió lectora. Els models i les guies actuals de comprensió lectora inclouen un component inferencial. Avaluacions internacionals de la competència lectora com PISA o PIRLS valoren els processos d’ “integrar i generar inferències” o “extracció de conclusions directes”.
A vegades aquest component és tractat com una estratègia de comprensió. Altres vegades, el component inferencial té un caràcter central en la comprensió. Sobre les inferències s’han dit coses com:
“Les inferències es consideren tant essencials que ens porten a creure que formen el nucli de la comprensió, de la interpretació i de l’explicació humana” (José Antonio León, 2001).
“Les habilitats inferencials, la comprensió de l’estructura del relat i l’autosupervisió de la comprensió prediuen el desenvolupament de la comprensió lectora fins i tot quan controla l’efecte de la comprensió prèvia, del quocient intel·lectual verbal, del vocabulari i d’altres variables potencialment influents” (Jane Oakhill, 2020).
Quan volem millorar la comprensió inferencial se’ns plantegen dues maneres de fer-ho:
1) Millorar els coneixements, les habilitats i condicions que afavoreixen la construcció d’inferències: per exemple, els coneixements generals, el vocabulari, la capacitat de processament, l’ús de textos narratius, l’ús d’estratègies de comprensió o la realització d’activitats que busquen aprofundir en el text.
2) Realitzar activitats directes de construcció d’inferències: respondre a preguntes, realitzar associacions, completar textos, etc.
Sense deixar de banda la comprensió del concepte d’inferència i els elements que afavoreixen la seva realització, aquesta sessió se centrarà en el segon punt, oferint alguns models d’activitats per a realitzar inferències.
Continguts
1 Introducció: naturalesa i funció de la construcció d’inferències i claus en el seu desenvolupament.
2 Bases de la comprensió inferencial.
3 Reconèixer la nostra activitat inferencial: quan entenem pensem.
4 Entrenant la construcció d’inferències: associar i endevinar.
5 Els distints tipus d’inferències i les preguntes inferencials.
6 Altres activitats i recursos.
A qui va dirigit
-Professionals educatius: mestres, professors, orientadors, educadors, …
-Qualsevol persona interessada en la temàtica del curs sigui o no docent.
Aquest curs s’impartirà en castellà.
El ponent
Juan Cruz Ripoll
És mestre especialista en Audició i Llenguatge, psicopedagog i doctor en Educació. Treballa com a orientador educatiu en el col·legi Santa María la Real de Sarriguren i és docent en cursos de postgrau de vàries universitats. També és soci i responsable de continguts a Intralíneas S.L., una companyia dedicada al treball de la comprensió lectora mitjançant recursos digitals.
Manté des de fa més de 10 anys el blog “Comprensión Lectora Basada en Evidencias” i és autor de treballs d’investigació sobre lectura, comprensió i dificultats d’aprenentatge i de llibres com “Enseñar a leer. Cómo hacer lectores competentes”, “Profe, eso no lo pone. La enseñanza de la comprensión inferencial”, “Manual práctico para el desarrollo de la comprensión lectora. Una propuesta para la Educación Secundaria a partir del marco PISA”, “Estudiar y hacer la tarea. Alumnos de la ESO incluso con TDAH”.
On, quan i quant
Dia
Dimarts 30 de maig de 2023
De 18,30 a 20,30 hores
Lloc
Online en directe a través de la plataforma Zoom
Preu net
25 €

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>