L’ecolàlia en les persones en l’espectre de l’autisme

PRESENTACIÓ

Qualsevol que hagi passat temps amb una persona amb autisme estarà familiaritzat amb la tendència a repetir paraules o frases sense un sentit evident, sovint sense aturador. Són les ecolàlies,  un dels primers indicis que alguna cosa no va bé en un nen que pot parlar i que enlloc de respondre i iniciar una conversa amb el seu propi llenguatge, ho fa a través d’ecos de paraules o frases que ha sentit a altres.

Les ecolàlies no són dolentes, suposen una forma d’accés al llenguatge. De fet, per a molts nens amb autisme l’ecolàlia serveix a un propòsit vital: és una manera d’adquirir el llenguatge. En els termes més senzills, funciona així: els nens amb autisme tenen dificultat amb la comunicació, però tendeixen a tenir molta memòria. Així doncs aprenen el llenguatge escoltant-lo i repetint-lo, d’immediat o bé amb retard. Això no significa que sigui fàcil per a les famílies viure amb les ecolàlies, però cal saber que aquest tipus de comunicació serveix a un propòsit del nen i que representa un procés de desenvolupament en constant evolució. Amb el temps, les ecolàlies, probablement, s’aniran reduint a mesura que evolucioni el llenguatge creatiu de l’infant. Tenint en compte que el progrés de cada nen es produeix en moments i ritmes diferents.

En aquest curs ens endinsarem en una comprensió àmplia del que són les ecolàlies i presentarem estratègies d’intervenció en positiu.

OBJECTIUS: 

  • Conèixer les distintes teories explicatives.
  • Comprendre que l’ecolàlia és el resultat d’un conjunt de característiques i que la seva intervenció ha de ser sempre “multi estratègica”.
  • Aprendre a treballar l’ecolàlia des d’un enfocament positiu i generalista.  

METODOLOGIA 

A través d’explicacions de caràcter teòric, ens endinsarem en la comprensió i identificació de l’ecolàlia per a poder dissenyar programes d’intervenció que compensin les debilitats de les persones amb TEA. Farem anàlisis de casos pràctics per a poder posar en marxa programes d’intervenció i analitzarem vídeos.

PROGRAMA: 

  1. Què és l’ecolàlia?
    1. Definició
    2. Criteris de classificació
    3. Funcions de l’ecolàlia
  1. Teories explicatives, ens aproximem a la comprensió de les possibles causes.
  1. Anàlisis funcionals i registres. A vegades la comprensió passa per l’obtenció de dades objectives que ens ajuden a extreure conclusions.
  1. Aprofitar els punts forts de les persones amb TEA per a l’abordatge de l’ecolàlia:
  • Suports visuals
  • Estratègies generals d’intervenció
  • Interessos específics
  1. Estratègies generals preventives per a disminuir la presència d’ecolàlies en el procés d’aprenentatge del llenguatge i la comunicació.
  1. Estratègies “reactives” específiques davant l’ecolàlia.
  1. Estudi de casos

DESTINATARIS

  • Professionals educatius: mestres, professors, orientadors, educadors, vetlladors, monitors i personal de l’àmbit escolar.
  • Professionals sanitaris: terapeutes ocupacionals, psicòlegs, logopedes, psicopedagogs, metges, etc.
  • Familiars i, en general, qualsevol persona interessada en millorar la qualitat de vida de les persones amb TEA.

LA PONENT

Sandra Freire

Llicenciada en Pedagogia.

Pedagoga i sòcia fundadora del Centro Deletrea de Madrid. Docent en cursos de formació i treballa habitualment en avaluació, diagnosi i estimulació amb persones amb TEA i TEL. També és autora de vàries publicacions. Veure el seu currículum  Sandra Freire

DIA

Dissabte 22 de febrer de 2020

De 9’30 a 13’30 i de 15’00 a 18’00 hores.

Acreditació a partir de les 9 hores.

PREU NET

85 € 

LLOC 

Auditori del Col·legi Major Sant Jordi

Passatge Ricard Zamora, 4-8

Barcelona

Mapa

Com arribar en transport públic:

Metro: Maria Cristina L3-L9

Bus:

  • Diagonal: 6,7,33,34,63,67,68,78, T1, N12
  • Sarrià: 6, 34, 66, V7
  • Mitre: 70, H6
  • Prat de la Riba : V3
  • Flors i Calcat: L14 Baixbus (Bellvitge)

FGC: Metro del Vallès, L6, S5, S55. Estacions: Bonanova, Tres Torres.

Trambaix: Diagonal – L’ Illa

COM INSCRIURE’S

  1. Ompli el nostre formulari d’inscripció: FORMULARI D’INSCRIPCIÓ.
  2. Educatio els enviarà un correu de preinscripció confirmant si queden places lliures amb el número de compte on fer la transferència en el termini de 15 dies.
  3. Trameti el comprovant bancari al correu info@educatiocat.com
  4. Un cop rebut el comprovant de la transferència, els confirmarem la inscripció definitiva al curs.

Per a més informació ens pot contactar a info@educatiocat.com

CERTIFICACIÓ DEL CURS

Assistents docents

Aquest curs està reconegut pel Departament d’Educació com a formació continuada del professorat no universitari, vàlid també per a tècnic/ques d’educació infantil i educadors/es. Hi tenen dret tots els docents, amb independència de si estan treballant o no o del tipus de centre on prestin serveis (públic, privat o concertat).

D’acord amb l’Ordre ENS/248/2012, de 20 d’agost per tal de completar les 10 hores que certifica el Departament d’Educació, els docents assistents que vulgueu rebre aquest reconeixement, un cop finalitzada la fase presencial,  haureu de realitzar un treball complementari. Aquest treball s’haurà d’adreçar en el termini màxim de 15 dies a ’adreça  cursos@educatiocat.com. Malgrat que el curs s’imparteixi en castellà, el treball, naturalment,  es podrà realitzar en català i de manera individual o col·lectiva entre varis assistents. Aquest treball no rebrà correcció per part de la ponent.

El reconeixement del Departament d’Educació es realitza via telemàtica i no s’envien certificats. El certificat del curs estarà disponible passats 30 dies d’haver-se celebrat al següent enllaç del Departament d’Educació:  Les meves activitats

En la següent adreça podeu sol·licitar l’alta d’usuari d’XTEC:  Alta XTEC .Si no disposeu de compte xtec podem demanar una còpia en pdf del reconeixement al Departament d’Educació i enviar-la al vostre email. Els docents que no realitzeu el treball complementari no podreu optar al reconeixement del Departament d’Educació i rebreu per email un certificat d’assistència de la nostra entitat per 7 hores cursades.

Assistents no docents

Als assistents que no siguin docents se’ls lliurarà per email un certificat d’assistència per 7 hores cursades.

Bonificacions de la FUNDAE  (s’ha de gestionar des dels centres)

Com em puc bonificar des del centre? Veieu-ho en el següent enllaç:

La bonificació en 8 passos

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>