El Suport Signat per accedir a la llengua oral i escrita

Les integrants de la Comissió de Suport Signat per accedir a la llengua oral i escrita; que va ser activa al llarg dels cursos 2012/13 fins el 2016/17, varen estar treballant intensament en l’elaboració d’un parell de documents, extensos, sobre el suport signat durant els cursos 2015/16 i 2016/17.

Gabriel, R.; Martín, M.; Ocaña, N.; Pomés, M.; Rubiés, A. i Vinardell, M. (coord). El Suport Signat per accedir a la llengua oral i escrita. Comissió de Suport Signat. Barcelona, ACPCREDA (2017).

Document teòric i descriptiu dels diferents tipus de suport signat, per aplicar com a recurs metodològic a alumnes amb sordesa i/o TDL que presenten necessitats en l’àmbit receptiu/expressiu o bé que empren la LSC com a llengua materna i/o vehicular d’aprenentatge, i precisen del suport signat per realitzar els processos de transferència metalingüística de la LS a la LO/LE (i viceversa). En aquest document explicitem extensament els quatre tipus de suport signat: els fonemes dactilològics, la dactilologia, el català signat i el català signat exacte. Són recursos facilitadors per a la comunicació i accés al llenguatge oral i escrit. L’objectiu d’aquest document és que pugui ser consultable i recomanable per fer un ús correcte dels diferents tipus de suport signat.

Gabriel, R.; Ocaña, N.; Pomés, M.; Rubiés, A. i Vinardell, M. (coord). El Suport Signat per accedir a la llengua oral i escrita: elaboració de graelles de valoració. Comissió de Suport Signat. Barcelona, ACPCREDA (2017).

Document de caire pràctic és una continuació de l’anterior que és més teòric i de reflexió, amb unes graelles d’ús de cada tipus de suport signat per poder observar i analitzar les pautes o processos bi-modals o intermodals de la comprensió i expressió signada i/o oral-escrita.

Aquests dos documents els trobareu disponibles a l’àrea privada de la web de l’ACPCREDA en mode lector i descarregable. Així compartim amb vosaltres el parell de documents sobre determinades estratègies lingüístiques, comunicatives i d’aprenentatge que molts CREDAs estan treballant en aquest enfoc híbrid intermodal per potenciar les capacitats comunicatives i lingüístiques dels nostres alumnes amb sordesa i/o TDL.

Hi ha la possibilitat, per més endavant, de que es realitzi una xerrada telematica o presencial per poder explicar a tots els membres associats de l’ACPCREDA sobre aquests dos documents i com fer-ne un bon ús per a la vostra pràctica educativa i logopèdica.

Més endavant, l’equip de la Comissió de Suport Signat per accedir a la llengua oral i escrita té plantejat realitzar una revisió dels documents per actualitzar-los d’acord amb l’enfocament d’Educació Inclusiva (Decret d’Inclusió, Marc DUA, Oportunitats d’Aprenentatge per a Tothom…), el Marc d’Actuació dels CREDA i de l’enfoc bilingüe intermodal o bi-modal, amb referències de documents afins.

1_DocTeòric_SS_1516_1617
2_DocPràctic_SS_1617