Demostració oberta per adoptar el suite educatiu de Digitalització Democràtica

L’any 2019 Xnet i un grup de famílies vam crear un Pla de Digitalització Democràtica de l’Educació per fer front a la manca d’eines àgils i potents que alhora garanteixin la sobirania de les dades de les persones usuàries, en aquest cas, alumnat, professorat, famílies i tota la comunitat educativa. És a dir, una alternativa de qualitat per no haver d’utilitzar eines de gran corporacions com ara Google i Microsoft. El 2021 vam aconseguir el suport de l’Ajuntament de Barcelona perquè licités un pilot d’aquest pla i d’aquesta menera es va crear una suite integral que ara està essent desplegada i utilitzada pels tres centres que participen en el pilot. [1]
Enguany l’Ajuntament de Barcelona amplia el suport per tal que més centres puguin adoptar el suite educatiu Digital Democràtic d’Xnet desenvolupat per garantir la sobirania de les dades de la comunitat educativa. I aquest febrer es presentarà l’eina a través d’una sèrie de tallers per tal que tothom pugui conèixer-la i experimentar-la de manera que aquells centres que ho desitgin puguin començar a adoptar-la d’immediat o més endavant amb un suport continuat per a la migració i capacitació.
Els tallers són oberts també a centres de fora de Barcelona i d’altres àmbits diferents a l’educatiu malgrat que en aquest casos no es pot comptar amb aquest suport de finançament i s’ha d’organitzar com trobar-lo en altres institucions.
EXPLICACIÓ
Un cop arrencat el pilot amb tres centres educatius de Barcelona, aquest febrer tindrem enllestit i a disposició de més escoles i instituts el suite educatiu Digital Democràtic, la infraestructura digital integral que té per objectiu garantir la sobirania digital dels centres, i que ha estat desenvolupada per Xnet i les famílies promotores amb el suport de la Direcció d’Innovació Democràtica, la Direcció d’Innovació Digital, el Comissionat d’Economia Social de l’Ajuntament de Barcelona i el Consorci d’Educació de Barcelona, i la col·laboració de l’aFFaC.
Per aquest motiu, a totes les famílies, escoles, instituts i altres actors que us heu mostrat interessades en el prototipus i a tothom qui pugui interessar, us convidem a la presentació i els tallers que tindran lloc la setmana del 7 al 13 de febrer de 2022 al Canòdrom Ateneu d’Innovació Digital i Democràtica de Barcelona. Les sessions consistiran en una descripció detallada del workspace educatiu Digital Democràtic i tallers de testeig, i hi assistiran també els tècnics que han desenvolupat el suite per tal que pugueu preguntar TOTS els dubtes que tingueu al respecte: ús, funcionalitats, protecció de dades, etc.
Gràcies al suport de l’Ajuntament de Barcelona, ja tenim garantit el finançament per desplegar Digital Democràtic a les primeres escoles i instituts que us heu mostrat interessades. Aquesta setmana de presentació i testeig, per tant, us servirà per valorar si decidiu sumar-vos al pilot de cara al curs 2022-2023 i fins i tot començar a provar-lo des del mes de març si així ho desitgeu. Malgrat que malauradament encara no disposem de suport per a centres de fora de Barcelona, convidem a tothom a participar dels tallers (és una ocasió única) per conèixer l’eina i crear una demanda suficient perquè sigui assumida institucionalment.
Si  voleu assistir, cal reservar alguna de les sessions de presentació i testeig confirmades que farem al Canòdrom Ateneu d’Innovació Digital i Democràtica de Barcelona de forma presencial (també és possible assistir-hi online). Els horaris previstos són els següents:
  • Sessió Dilluns 7 de febrer de 15 a 18 h
  • Sessió Dilluns 7 de febrer de  18 a 21 h
  • Sessió Dimarts 8 de febrer de 12 a 15 h
  • Sessió Dimarts 8 de febrer de 18 a 21 h
  • Sessió Dimecres 9 de febrer 15 a 18 h
  • Sessió Dijous 10 de febrer de 15 a 18 h
  • Sessió Dijous 10 de febrer de 18 a 21 h (especial escoles de música)
  • Sessió Divendres 11 de febrer de 9 a 12 h (en castellà)
  • Sessió Divendres 11 de febrer de 15 a 18 h
  • Sessió Dissabte 12 de febrer de 10 a 13 h  (en castellà amb formació general sobre drets digitals)
Si creus que a algú més del teu centre (docents, famílies, PAS…), la teva entitat o a qualsevol altra persona li pot interessar assistir, reenvia-li aquest correu. És important que tothom que estigui interessat o hagi de conèixer les alternatives al model actual aprofiti aquestes sessions perquè no en farem d’altres properament. Adjuntem també el PDF explicatiu.
Per inscriure’s, cal enviar un mail a privacitatdedadesalesescoles@xnet-x.net indicant la sessió triada i si s’hi assistirà presencialment o online.