Com millorar les funcions executives

Presentació

El repte de millorar les funcions executives

El concepte de funció executiva o funcions executives ha irromput recentment en les disciplines que estudien el comportament i l’aprenentatge de les persones. Es recorre a la funció executiva per a explicar característiques dels trastorns de l’espectre autista (TEA), del llenguatge, l’aprenentatge o del TDAH. També s’ha trobat que, en persones que no tenen cap d’aquestes condicions, les funcions executives incideixen directament en el rendiment acadèmic, l’èxit laboral, les relacions socials i personals, la salut i la qualitat de vida en general.

Malgrat la importància d’aquest concepte, sovint és entès de forma superficial o confosa. Encara no hi ha un acord sobre quins components té, com es relacionen entre ells i amb altres conceptes com l’autocontrol, la moderació i la perseverança.

Un cop el concepte de funcions executives comença a ser conegut no és estrany que ens preguntem què es pot fer per millorar-les i quins efectes tenen aquestes millores. La investigació realitzada als últims anys sembla mostrar que és possible entrenar i millorar la funció executiva.

Els resultats d’aquest entrenament sobre la conducta i el rendiment de les persones ens permeten conèixer diferents recursos, estratègies i activitats per a la millora de la funció executiva. D’altra banda, existeixen possibilitats prometedores per transferir l’entrenament de la funció executiva a millores en la vida pràctica de les persones. Aquest és el cas de la metacognició o la reflexió sobre la relació entre les habilitats que s’estan entrenant i la vida diària. Una altra via efectiva és l’entrenament directe ens els contextos i amb les activitats reals als que s’enfronten les persones.

Pot ser que recorrent aquests camins ens trobem fent coses molt similars a les que fèiem quan ens dedicàvem a “crear hàbits”, “educar el caràcter” o a “desenvolupar la força de voluntat”? S’ha convertit la funció executiva en un calaix de sastre on hem anat ficant habilitats inconnexes què no sabíem com qualificar? O, potser estem davant de quelcom nou que hem d’incorporar a l’educació?

Continguts

La funció executiva: concepte, components, desenvolupament i relació amb altres activitats.
Avaluació de la funció executiva: test, tasques i qüestionaris.
Intervenció indirecta: programes educatius escolars i per a la família, activitat física, joc i meditació.
Entrenament directe en la funció executiva: inhibició, atenció, memòria de treball, flexibilitat i planificació.
La transferència: funció executiva a l’aula i a la vida quotidiana.
Mesures pal·liatives: adaptacions per a compensar dificultats en funció executiva.

A qui va dirigit?

Aquest curs va dirigit a mestres i professors, orientadors, psicòlegs, pedagogs, psicopedagogs, logopedes i a qualsevol altre professional de l’àmbit educatiu o sociosanitari. També a les famílies. És un curs obert a qualsevol persona interessada en el tema sigui o no docent.

El curs s’impartirà en castellà i no es grava.

El ponent

Juan Cruz Ripoll no és especialista en funció executiva sinó que és mestre i orientador en una escola de Navarra. En contacte amb el món acadèmic al ser doctor en Educació i docent en estudis de postgrau de vàries universitats, tracta de connectar el coneixement científic, els seus models i investigacions amb els problemes escolars, especialment les dificultats d’aprenentatge i els problemes de comportament.
Ha intentat transmetre aquesta forma de treballar a través dels llibres “Alumnos distraídos, inquietos e impulsivos”, “Estudiar y hacer la tarea. Alumnos de la ESO, incluso con TDAH” o “La función ejecutiva para educadores. Qué es y qué se hace para mejorarla” i a través del seu blog “Tratamiento educativo del TDAH” o de varis artícles a revistes de pedagogia.

On, quan i quant

Dia

Dissabte 11 de febrer de 2023

De 9 a 14 hores i de 15 a 18 hores, amb descansos a cada part.

Lloc

Online en directe través de la plataforma Zoom.

Preu net

70 €

MÉS INFORMACIÓ

Els nostres cursos estan reconeguts pel Departament d’Educació amb 10 hores de formació del professorat i es poden bonificar per la Fundae fent la gestió des dels centres.

Els docents que vulguin accedir al reconeixement del Departament d’Educació hauran de fer un breu treball després del curs.

INSCRIPCIONS

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>