SEMTAC SESSIÓ GENER 2018

App roboticaL’eix temàtic d’aquest mes de gener versarà sobre la robòtica. Així doncs, tractarem un seguit de recursos i compartirem materials d’aquesta temàtica.

Agenda

  • mSchools Mobile Learning Awards 2018.
     Mobile World Capital Barcelona amb la col·laboració de la Generalitat de Catalunya, l’Ajuntament de Barcelona i GSMA convoquen la sisena edició dels Mobile Learning Awards 2018 dins del programa mSchools.
    Inscripció del 12 de desembre de 2017 a l’11 de febrer de 2018 a les 12:00 hores. La cerimònia dels Mobile Learning Awards tindrà lloc al Mobile World Congress, el dijous dia 1 de març de 2018.
  • YoMo: The Youth Mobile Festival:  Podeu sol·licitar un Passi Professional per assistir sense el grup classe.
    Cal fer-ho el més ràpid possible. A les tardes, al YoMo hi haurà tallers específics dirigits al professorat.
  • II Jornada TACART, Tecnologia digital i Educació artística. Obert el període de presentació d’experiències
    fins al 28 de gener de 2018per a la Jornada que se celebrarà el dissabte 10 de març a Fabra i Coats, a Barcelona. Si teniu alguna experiència de música, de moviment…
  • Itworld Edu tindrà lloc el 16 i 17 d’abril a Sant Cugat del Vallès. Comptarà amb uns tallers d’innovació sobre les principals tecnologies i metodologies emergents presents a les escoles. Candidatures al call for workshops fins 19 de febrer.
  • VII Jornada d’Inclusió digital. 5 de maig a Girona.
  • Jornada Programació i Robòtica 26 de maig Cornellà.

    EIX TEMÀTIC DE LA SESSIÓ

    Tant a primària com a secundària, les competències bàsiques en l’àmbit digital fan referència al treball de la robòtica i la programació a l’aula:
     
    Competències bàsiques de l’àmbit digital – Educació primària Llocs on apareix la programació i la robòtica educativa:
     
    COMPETÈNCIA 1 – Seleccionar, utilitzar i programar dispositius digitals i les seves funcionalitats d’acord amb les tasques a realitzar.
    COMPETÈNCIA 8 – Realitzar activitats en grup utilitzant eines i entorns virtuals de treball col·laboratiu.
     
    Competències bàsiques de l’àmbit digital – Educació secundària Llocs on apareix la programació i la robòtica educativa:
     
    COMPETÈNCIA 1 – Seleccionar, configurar i programar dispositius digitals segons les tasques a realitzar.
    COMPETÈNCIA 8 – Realitzar activitats en grup tot utilitzant eines i entorns virtuals de treball col·laboratius.
    Sobre el pensament computacional
    La programació i la robòtica estan prenent cada cop més importància ja que ens permeten interactuar d’una forma més eficient amb el nostre entorn, entendre’l millor, utilitzar-lo d’una forma més eficient i col·laborar en el seu desenvolupament.
    En els darrers anys hem vist com la programació, i la construcció de robots s’han estès i actualment hi ha a disposició de qui ho desitgi molts recursos per poder-se introduir en aquest mon.
    Un altre aspecte a tenir en compte és que el treball amb aquestes tecnologies no és un objectiu en si mateix sinó que és una eina que ha de permetre que els nostres alumnes puguin utilitzar tots els recursos que ofereixen aquestes tecnologies per dur a terme les seves activitats tan avui com en el futur.
    Referència: https://edu.google.com/resources/programs/exploring-computational-thinking
    En general el pensament computacional presenta aquestes característiques:
    • Formular problemes de manera que es pugui automatitzar la seva resolució mitjançant eines digitals.
    • Organitzar i analitzar lògicament la informació
    • Representar la informació mitjançant abstraccions
    • Automatitzar solucions fent ús del pensament algorísmic
    • Identificar, analitzar i implementar diferents soluciones per trobar-ne la més eficient
    • Generalitzar aquest procés de resolució de problemes i transferir-lo a una gran varietat de famílies de problemes

    I permet desenvolupar (no només) aquestes habilitats:

    • Confiança en treballar amb problemes complexos
    • Persistència en enfrontar-se amb dificultats
    • Tolerància a l’ambigüitat
    • Habilitat en enfrontar-se a problemes amb solucions obertes
    • Habilitat en treballar amb altres per trobar solucions comunes

    Ref.: http://csta.hosting.acm.org/csta/csta/Curriculum/sub/CurrFiles/471.11CTLeadershiptToolkit-SP-vF.pdf

    Proposta de seqüenciació per nivells educatius

    Recursos per educació infantil

    Per treballar en aquest nivell ens calen recursos que per una banda:

    • Tenir instruccions visuals o textuals molt senzilles
    • Treballar conceptes d’orientació en l’espai
    • Introduir les estructures de programació seqüencials 

    La seqüenciació que us presentem tot seguit parteix d’aquest document. El document es complementa amb el contingut d’aquest carpeta.

    Recursos físics o robòtics1 – Aprendre a fer seqüències lògiques – Jocs “lògics” programant sense màquines
    2 – Resoldre seqüències de moviments al mateix temps que es treballa el currículum. BeeBots

    Recursos de programació

    • 1 – ScratchJr –  Crear moviments i interaccions entre personatges al mateix temps que es treballa el currículum.
    • 2 – Code.org/  –  Seqüències de programació per resoldre reptes.
    • 3 – Col·lecció Programació a Toolbox


    Recursos per educació primària

    Per treballar en aquest nivell ens calen recursos que tinguin les següents característiques:
    – Ja poden incloure instruccions textuals més complexes.
    – Amplien les estructures de programació: condicionals, iterativitat i poden introduir les variables i les funcions.
    Podeu disposar d’un ampli ventall de possibilitats, com per exemple:

    Recursos físics o robòtics


    Recursos de programació

     

    Recursos per educació secundària (ESO, Batxillerat, CF, CFA)

    Per treballar en aquest nivell ens calen recursos que tinguin les següents característiques:

    • Reforçar conceptes previs: variables (diferents tipus) i funcions
    • Ampliar les estructures de programació: recursivitat, programació en paral·lel, recursos externs(APIs),…
    • Introduir la programació amb llenguatges textuals

    Recursos físics o robòtics

    • 1  Programació d’aplicacions interactives utilitzant l’entorn Scratch. Recursos per i3dBot.
    • 2  Programació d’aplicacions interactives utilitzant la versió d’Scratch mblocks. Recursos mBlock.
    • 3  Programació d’aplicacions interactives utilitzant Snap o l’IDE d’Arduino. Recursos per Snap4Arduino.
    • 4  Programació d’aplicacions interactives amb Lego Mindstorms. Recursos per a Lego Mindstorms.
    • 5  Placa que permet construir, intercanviar i explorar la interacció física i digital. Recursos.
    • 6  Un ordinador  petit i assequible que podeu utilitzar   per aprendre programació. Recursos.


    Recursos de programació

    NOTA: En aquest document trobareu informació i també alguns tutorials i exemples de funcionament d’APPS i webs interessants sobre programació.

    Recusos sobre programació a Toolbox

    Com que cada vegada més disposem d’aplicacions per a dispositius mòbils i per les facilitats que comporta, us presentem, si no el coneixeu ja, Toolbox.

    Toolbox conté col·leccions específiques relacionades amb la Programació i la Robòtica que us poden ser molt útils:

    Si no hi sou, doneu-vos d’alta a Toolbox. Gaudireu d’avantatges com, per exemple, fer-vos les vostres pròpies llistes d’apps preferides, valorar apps i altres.

    Propostes de tasques a desenvolupar
    Activitat 1 – Pràctica amb robots
    Es pretén dur a terme una activitat introductòria sobre l’ús d’aquell recurs a l’aula.
    Tot seguit mostrem un recull de propostes en funció del tipus de dispositiu del qual es disposi i que podeu utilitzar com a guia:
    Activitat 2 – Pràctica de programació

     

    En aquesta activitat proposem que exploreu les possibilitats que ofereixen diferents plataformes orientades a l’aprenentatge de la programació per poder fer el seguiment de les tasques del vostre alumnat. Per dur a terme aquesta tasca us oferim dues opcions diferents: Code Studio i Scratch.
    Aquest segon,  també disposeu de l’opció del curs al web de programació i robòtica del Departament

     


    Per centres de primària tenim dos tipus de recursos diferents:
    Propostes de durada reduïda: Agrupats sota la proposta Hora del codi, recull activitats que es poden completar en una hora.
    Disposeu d’aquest Tutorial per a crear una classe amb alumnes. Un usuari de tipus professor que podrà fer el seguiment dels seus alumnes agrupats per seccions. A cada grup (identificat com a secció) li podrà assignar
    els participants que desitgi i assignar-los uns continguts a treballar o permetre que treballin els continguts que prefereixin.
    Opció 2 –  Pràctica amb Scratch – https://scratch.mit.edu/
    Ofereix un entorn per poder gestionar diferents usuaris i classes en el qual hi haurà un usuari docent que podrà convidar a usuaris alumnes a diferents grups.
    Compte, l’activació d’un compte de professor triga 24 hores. Si se’n vol preparar algun per la sessió cal tenir present aquest retard.
    Es poden crear propostes basades en tutorials existents,  estudis: propostes de desenvolupament amb instruccions bàsiques i desprès que els participants les pengin.
    Com a exemple d’activitat per oferir al grup creat, us proposem l’anomenada Anima el teu nom.
    Podeu usar la targeta d’activitat. Una altra opció és una proposta per treballar les matemàtiques publicada a ScratchEd. Hi ha també una comunitat hostatjada a ScratchEd que ofereix molts recursos relacionats amb Scratch catalogats en funció de nivells educatius, àrees, llengues,…
    Sobre l’ús d’Scratch hi ha uns continguts desenvolupats pel Departament d’Ensenyament disponibles a una web basada en Nodes.  Aquests materials es poden utilitzar directament des de la web o fins i tot descarregar-se’ls i pujar-los al Nodes del centre des d’on es podrà fer un seguiment dels diferents usuaris.
    Finalment, volem afegir un exemple de programa elaborat amb Scratch amb l’objectiu de disposar d’un exemple per animar a la participació a l’Scratch Challenge.
    Per veure’n el funcionament, només cal que us baixeu el fitxer del  programa i el carregueu dins l’entorn scratch