La prensió i la grafomotricitat

Som l’equip de fisioterapeutes del Baix Empordà i volem compartir amb vosaltres uns sèrie de recursos i reflexions entorn a la prensió i la grafomotricitat.

“Molts problemes d’aprenentatge tenen la seva arrel en el cos”. Vam realitzar un curs a la UVIC de grafomotricitat amb en Franco Boscaini:  fisioterapeuta, logopeda, terapeuta ocupacional i psicomotricista expert en grafomotricitat. Ell ens va mostrar evidència científica sobre aquesta relació entre aprenentatge i moviment, i ens va donar eines per millorar la grafomotricitat.

A Infantil, quan els infants comencen a agafar diferents estris per pintar, guixar.., és important començar a experimentar la lateralitat explorant i utilitzant les dues parts del cos. Els infants aniran experimentant i sentint l’habilitat que tenen amb un braç o l’altre per segons quines activitats i a poc a poc aniran definint la seva dominància. És útil utilitzar superfícies grosses, verticals i horitzontals per provocar moviments de tot el cos en diferents plans de l’espai.

Exercici del “doble gargot” per experimentar la lateralitat.

Un cop va agafant més importància l’escriptura i comencen a agafar el llapis per escriure, és important mirar la prensió. O sigui la forma correcta d’agafar el llapis per distribuir millor les forces i no gastar tanta energia i millorar eficàcia i velocitat d’escriptura.

Per fer-ho de forma correcta, hem de mirar d’agafar el llapis amb el polze i índex en forma de “0” amb les articulacions semiflexionades, sense tensió i el dit mig a sota de recolzament.

Si de forma persistent costa agafar-lo d’aquesta manera, al iniciar la primària és el moment de buscar algun adaptador que li sigui còmode i que l’ajudi a fer aquest tipus de prensió. Hi ha molts models al mercat i es poden comprar fàcilment.

Tot i així hi ha alumnes que els hi costa d’escriure perquè gasten energia amb la prensió, tenen tensió a d’altres articulacions del braç que també estan implicades en l’escriptura: dits, canell, colze i espatlla… Per escriure correctament cal tenir en compte la postura. Estar ben asseguts, amb el braços recolzats a la taula, els angles a 90º, l’esquena i el cap rectes i el llapis ben agafat, els permetrà preparar-se per a millorar la seva grafomotricitat.

En aquest casos tenim una proposta d’exercicis de kinesiologia educativa que ens activaran la coordinació entre els dos hemisferis amb exercicis específics per l’escriptura. També de grafomotricitat que ens ajudaran a vivenciar moviments amb el braç per escriure amb més fluïdesa.

Exercicis Grafomotricitat

Us animem a provar-los amb aquells alumnes que presenten disgrafia o simplement verbalitzen que es cansen escrivint, o van més lents… O amb tots els alumnes de l’aula per millorar les seves habilitats d’escriptura i que ho facin amb més llibertat i naturalitat.

I a Infantil, experimentar i vivenciar amb el cos:  el moviment, la lateralitat, el traç lliure utilitzant superfícies grans, ritmes…

Segur que els resultats us sorprendran!!!!