sess-2-2018-2019

Sessió 2

• 2a Sessió 14/12/2018:PACBAL- Eina de detecció i millora de dificultats de la lectura. Competència lectora i el projecte PACBAL”
    Josep Font Roura. Pedagog. Ex-director del CCEE L’Estel de Vic.

Josep Font és pedagog, director del CPT l’Estel (Associació Sant Tomàs) i professor associat de la Facultat d’Educació de la Universitat de Vic. És membre del grup de recerca “Discapacitat i Qualitat de Vida: Aspectes Educatius”, de la Facultat de Psicologia, Ciències de l’Educació i de l’Esport Blanquerna (URL). És autor de diverses publicacions i investigador en el camp de la discapacitat intel·lectual

El PACBAL és un instrument de cribratge que té la finalitat d’identificar, el més aviat possible, aquells components i processos bàsics de l’aprenentatge de la lectura el domini dels quals són predictors de l’èxit lector.

El PACBAL avalua els següents components: la consciència fonològica, el principi alfabètic, la lectura de paraules amb i sense sentit, la fluïdesa lectora, la comprensió lectora i el vocabulari. Es pot administrar a P5, a 1r i a 2n. És una prova que s’ha validat amb una població de 1500 alumnes d’arreu de Catalunya.

Una característica important del PACBAL és que se situa dins un model de canvi i millora sistèmic de l’escola. És a dir, es fonamenta en el model d’intervenció anomenat “Sistema de suports de nivells diferenciats (SSND)” que proposa una organització escolar inclusiva a través de la disposició de mesures universals, addicionals i intensives (tal i com estableix el nou decret d’atenció educativa).

La informació que s’obté del PACBAL permet establir un sistema d’ajuts (tant a nivell de grup aula, de grups d’alumnes i d’alumnes concrets) que fa possible respondre de manera més ajustada a les característiques i necessitats del tots els alumnes.

El PACBAL_Presentació

Put Reading First