Presentació
Les persones amb TEA manifesten dificultats de comunicació social i un desenvolupament del llenguatge amb característiques distintives. L’adquisició del llenguatge presenta dificultats en l’ús dels seus components formals i utilitza formes peculiars, com l’ecolàlia. Fins i tot les persones que disposen de recursos lingüístics adequats, en fan sovint un l’ús social inadequat. Disposar d’estratègies d’estimulació del llenguatge que s’ajustin a les metodologies basades en evidències és una necessitat prioritària per als docents i altres professionals que treballen amb alumnes amb TEA
Aquest és el plantejament del present curs: comprendre les necessitats comunicatives específiques i presentar les metodologies que afavoreixen el desenvolupament del llenguatge funcional en les persones amb TEA.
Objectius
- Revisar quines són les característiques del desenvolupament del llenguatge en el TEA i llur relació amb les teories neuropsicològiques que les expliquen.
- Conèixer el models metodològics basats en l’evidència que possibiliten el desenvolupament de competències lingüístiques i aquells que no disposen d’evidència a l’actualitat.
- Aprendre a desenvolupar un programa d’estimulació del llenguatge per a nivells de desenvolupament diferents.
- Comprendre, avaluar i abordar el llenguatge a través de l’ecolàlia.
- Finalment, aprendre a potenciar habilitats pragmàtiques en persones amb TEA.
Continguts
- Breu descripció de les característiques del llenguatge en les persones amb TEA en funció dels nivells de severitat. Revisió també de les teories neuropsicològiques explicatives del TEA i llur relació amb el llenguatge.
- Revisió dels models d’intervenció en el llenguatge al TEA. Valoració de les bones pràctiques i metodologies basades en l’evidència.
- Programes d’estimulació del desenvolupament del llenguatge a les primeres etapes: partint del desenvolupament de sons a les primeres paraules, formació de frases-oracions.
- Programes d’estimulació del llenguatge en competències preconversa: potenciant el desenvolupament gramatical, semàntic i fonològic.
- Programes d’estimulació del llenguatge en habilitats avançades: desenvolupament d’habilitats de conversa i narratives complexes.
- Avaluació i tancament.
La metodologia estarà basada en la presentació dels continguts a través de propostes teòriques i pràctiques. Es facilitarà la participació i desenvolupament de preguntes als assistents, així com algunes situacions de role-playing.
Aquest curs s’impartirà en castellà.
Destinataris
Docents d’infantil, primària i educació especial. També a estudiants, logopedes, psicòlegs, psicopedagogs i familiars de persones amb TEA.
Aquest curs està obert a qualsevol persona interessada en el tema.