Procés de debat i definició del futur de l’educació al llarg de la vida

Des del Servei d’Educació al Llarg de la Vida de la Direcció General d’Innovació, Digitalització i Currículum estan organitzant el Procés de debat i definició del futur de l’educació al llarg de la vida. L’objectiu d’aquest procés és recollir les aportacions dels agents implicats en l’educació al llarg de la vida. L’ecosistema de la formació al llarg de la vida a Catalunya és un entorn complex i dinàmic on interactuen diversos elements relacionats amb l’educació. Aquest ecosistema involucra diversos actors, recursos, polítiques i pràctiques que influeixen en el procés educatiu. Amb les aportacions recollides es pretén consensuar les bases del plantejament de futur dels centres de formació d’adults i de les actuacions de l’educació al llarg de la vida.

Durant el mes d’abril 2024 es faran 5 jornades de debat per territoris. La jornada a la Catalunya Central serà la següent:

Les jornades començaran les activitats a les 9.30 h i acabaran a les 13.30h.

Aquestes cinc jornades de debat estaran estructurades en 5 eixos de debat:

5 EIXOS DE DEBAT

    • 1r Eix de debat: Missió de la Formació de Persones Adultes (FpA). Actualitzar la definició/objectius de la FpA, entesa com un component bàsic de l’Educació al Llarg de la Vida (ELlV), en el marc de societats del coneixement (globals, digitalitzades, amb desigualtats creixents, …) i a partir de les diferents categories proporcionades pels agents clau de la temàtica.
    • 2n Eix de debat: Oferta formativa. Examinar l’oferta de FpA atenent, d’una banda, al desenvolupament de les competències clau per a l’aprenentatge permanent (CE, 2018)  i com a dispositius per generar oportunitats d’èxit i laborals. Pensar/Visibilitzar estratègies d’organització més flexibles (currículum, itineraris formatius, horaris, metodologies, espais d’autoformació, …) per afavorir una educació més personalitzada d’acord amb la gran diversitat i heterogeneïtat de l’alumnat adult.
    • 3r Eix de debat: Perfil docent. Revisar els perfils docents i la necessitat d’introduir nous perfils professionals per afavorir una atenció i un seguiment més personalitzat especialment en els moments de transició (educativa i laboral). Com, per exemple, la figura de l’orientador. Analitzar vies de professionalització de la carrera docent mitjançant la formació inicial i permanent, i l’entrada a la professió.
    • 4t Eix de debat: Encaix de la formació de persones adultes i treball en xarxa. Repensar l’encaix de la FpA dins del sistema educatiu i de l’ecosistema d’ELlV a partir de la seva pròpia idiosincràsia (mirada educacional al llarg de la vida, educació inclusiva,…). Així com a reflexionar sobre el paper dels centres de FpA en el territori i el treball en xarxa. 
    • 5è Eix de debat: Marc normatiu. Revisar el marc normatiu: Llei de Formació d’Adults (1991); Decret que regula els CFA (1994); LEC (2009); Decret de FP (2023), Noves oportunitats, el currículum de la secundària d’adults, La llei de FP en clau actual i de futur. 

L’estructura general de les jornades serà aquesta:

Hora Contingut
9.00 h  Recepció de les persones participants
9.30 h Benvinguda i inauguració institucional de la jornada  

 

9.45 h Presentació de l’objectiu i full de ruta 

 

10.30 h Dinàmica per grups de debat  

 

12.00 h Pausa-Cafè
12.30 h Exposició breu de les propostes treballades en els grups de debat
13.30 h Cloenda