SEMTAC SESSIÓ PLA TAC

És molt important compartir significats quan es tracta de marcs conceptuals. La publicació El Pla TAC de centre va significar el punt de partida per a la implantació de la planificació de les TAC als centres de Catalunya. En aquest document es posava èmfasi en la necessitat de prendre decisions de forma compartida i planificar, a curt i més llarg termini, tots els temes relacionats amb les tecnologies digitals – des dels més tècnics als més pedagògics- a partir d’una diagnosi inicial i seguint unes fases. El Pla TAC no és una fita en sí mateix, sinó un camí a recórrer, sovint recursiu i cíclic però que es va ampliant a mesura que es desenvolupa. L’adopció de les tecnologies digitals per a l’aprenentatge dels alumnes ha de ser un revulsiu per impulsar canvis més profunds en el centre.

1. Llegiu les pàgines  5 a 7 y el capítol 5 de la publicació El pla TAC de centre i el document Tecnologies per a l’aprenentatge i el Coneixement, inclòs a les instruccions d’inici de curs referides al Projecte Educatiu de centre.
  2. Mireu la presentació El Pla TAC de centre: cal conèixer les fases del Pla
  3. Accediu a la pàgina del Pla TAC a la XTEC i conegueu a fons tots els continguts de la pàgina: observeu l’esquema i els 5 temes de què consta el Pla TAC:
  4. Cliqueu els objectius i llegiu-los. Aquests són els objectius generals.
  5. Aneu a l’apartat Recursos i vegeu com estan organitzats pels 5 temes del Pla. Aquesta documentació pot orientar quan es realitzen equips de treball amb els professors en el context de la comissió TAC.
    L’aplicació informàtica Pla TAC no és més que un assistent per redactar el Pla.

EN CAP CAS S’HA DE COMENÇAR EL PLA UTILITZANT DIRECTAMENT L’APLICACIÓ.
Abans d’utilitzar-la, cal haver compartit i debatut la Visió de les TAC al centre i tenir informacions prèvies per realitzar correctament la diagnosi i prendre un seguit de decisions: quins objectius específics ens proposem, quines actuacions durem a terme, qui en serà el responsable i com i quan avaluarem si s’han assolit.

És important conèixer a fons tant les funcionalitats com els continguts (ítems) de l’aplicació.

Anem pas a pas:

Només els 11 objectius generals, que ja hem llegit abans, estan predeterminats i són inamovibles.
Per cada objectiu general, l’aplicació proposa objectius específics que es poden editar triant-los, eliminant-ne o afegint-ne.

1.  Document Ítems de l’aplicació informàtica Pla TAC. Veureu TOT el contingut que hi ha dins l’aplicació.
Aquest mapa us mostra també l’estructura i pantalles de l’aplicació. Font INS Narcís Oller
2. Observeu com està organitzat:  a través d’unes graelles que relacionen els ítems tal com ho fan dins l’aplicació:

• La diagnosi amb les propostes d’actuació i els recursos
  • Els objectius específics amb els indicadors (a partir de la pàgina 57)
3. Obriu el document Exemple d’informe

En qualsevol moment de l’elaboració del Pla, es pot generar un informe en format PDF o Word que mostra totes les dades que s’han entrat a l’aplicació.
4. També teniu a disposició un Manual d’ús de l’aplicació  per si teniu dubtes sobre el seu maneig.
5. Llegiu el document Procés d’elaboració del Pla TAC de centre  que es troba a la banda dreta de la pàgina web: s’indica com elaborar el Pla amb l’ús de l’aplicació i la necessitat d’avaluar-ne les actuacions i  revisar-lo periòdicament.

DOCUMENT AMB CODIS QR SOBRE PLA TAC
Proposta de rúbrica Competència Digital Alumnat amb indicadors
Exemple de rúbrica feta

Tingueu en compte la Seqüenciació de la competència digital de l’alumnat
– Documents desenvolupats al seminari TAC del Vallès Oriental IV
– Guia de seqüenciació proposada des del seminari TAC del Vallès Oriental IV
Vermell (0): El contingut no es treballa en aquesta etapa
Groc (1): El professorat mostra el contingut i/o se’n treballa en grup
Verd (2): El contingut es treballa individualment amb la guia del professorat
Blau (3): El contingut es treballa individualment fins l’assoliment

Aquestes taules no són un document oficial, no són d’ús obligatori, ni són estàtiques. Cada centre pot adaptar-les a la seva realitat i les seves necessitats, i poden anar evolucionant amb el temps. Poden ser molt útils per la programació TAC vertical del centre, com a document de programació a l’aula, per a l’avaluació de l’alumnat, per al traspàs d’informació entre etapes i entre cicles i per a la reflexió sobre continguts digitals…
Aquestes taules estan en revisió permanent i per tant podeu anar trobant modificacions. Es poden trobar en aquest enllaç públic del Drive .

SCAPE CLASSROOM
En aquesta sessió vivenciarem un scape classroom. Posarem a prova les diferents habilitats cognitives i competència digital per ser capaços de superar diferents reptes utilitzant diferents eines, plataformes i apps que ens ajudaran a donar respostes i resoldre l’enigma.

Recursos de gamificació i escape classroom a l’aula.