L’avaluació per aprendre es focalitza en la distància entre el punt de partida de l’aprenent i el punt d’arribada desitjat. Aquesta distància pot ser escurçada si el docent i l’aprenent comparteixen els objectius d’aprenentatge i els criteris d’avaluació, si es formulen bones preguntes i si existeix un feedback efectiu.
La recerca en aquest camp ha demostrat que els aprenentatges són més efectius quan els aprenents:
1. Entenen clarament allò que s’espera que aprenguin i s’ho fan seu, tot incorporant objectius d’aprenentatge propis, quan ho creguin necessari.
2. Reben un feedback en relació amb la qualitat esperada del seu treball i de com millorar-lo.
3. S’involucren en les tasques escolars:
a. Prenen decisions dels passos a seguir.
b. Són conscients dels seus errors.
c. Saben autoregular-se.
Si aprendre requereix avaluar-se, cal ajudar l’aprenent a recollir evidències del propi
aprenentatge per ser conscient del procés recorregut, del sentit dels aprenentatges que han
tingut lloc i de com pot utilitzar-los per seguir aprenent, així com d’allò que és millorable.
Us presentem aquest document de la XCB que explica com ajudar els alumnes a recollir evidències de l’adquisició d’aprenentatges competencials.