Les nostres companyes del programa de les Unitats d’Acompanyament i Orientació (UAO) ens comparteixen, a través del següent article, el balanç dels dos primers anys actuació:
El curs 2021-2022 el Departament d’Educació va engegar el programa de les Unitats d’Acompanyament i Orientació (UAO) per a donar suport personal i familiar a l’alumnat vulnerable que cursa l’educació bàsica i que presenta dificultats en l’àmbit emocional o de salut mental amb risc d’abandonament prematur o absentisme, mitjançant l’ampliació de l’acció tutorial. Així doncs, atenen alumnat que presenta:
- Absentisme o risc d’abandonament amb necessitats associades a dificultats en la regulació emocional i/o de salut mental (funció reparadora).
- Necessitats associades a dificultats de regulació emocional i/o de la salut mental amb possible risc d’absentisme o abandonament (funció preventiva).
El programa, finançat amb fons europeus Next Generation i amb una durada prevista de 3 anys, comença el seu últim curs. Des de l’inici de la seva implementació, s’ha recollit dades que ajuden a valorar el treball fet i l’impacte generat per l’equip UAO. Així doncs, durant aquests 2 primers anys, s’ha arribat a més de 1.800 alumnes i a 1.000 centres sostinguts amb fons públics de Catalunya.
Si observem la distribució segons el curs escolar, podem veure com el nombre d’alumnes atesos han augmentat un 35% respecte del curs 21-22.
En relació a la lluita contra l’absentisme, es detecta una millora en un 60% de l’alumnat atès en la funció reparadora, és a dir, quan ja hi ha un problema d’absentisme (630 alumnes de 1051 atesos en aquesta funció). Aquesta dada suposa un increment del 10,5% respecte a l’edició anterior.
La intervenció també ha contribuït a detectar situacions de vulnerabilitat de l’alumnat que, fins a aquell moment, no s’havien manifestat.
Hi ha altres indicadors que ens confirmen els bons resultats obtinguts. Del total d’alumnat atès, un 86% promociona de curs (1.390 alumnes), i un 97% de l’alumnat de 4t d’ESO amb qui s’ha intervingut promociona a estudis post-obligatoris (132 alumnes dels 136 atesos a 4t d’ESO).
Respecte de l’abandonament, només tenim constància d’un 2% de l’alumnat atès amb abandonament definitiu dels estudis (26 alumnes).
Com veiem, doncs, els resultats recullen l’impacte positiu del treball de les UAO en diferents aspectes relacionats, de manera directa o indirecta, amb l’èxit educatiu de l’alumnat i en l’impuls de l’escola inclusiva.
Per a més informació sobre el servei UAO, podeu consultar a “Portal de centre” o als “Documents d’organització i gestió de centres. Educació Inclusiva”.