El sincrotró Alba ens acompanya el dia de la ciència

Un sincrotró és una instal·lació realment sofisticada i complexa. Amb l’acceleració d’electrons s’aconsegueix produir llum de sincrotró i visualitzar l’estructura dels materials fins a nivells moleculars, estudiar-ne les seves propietats i comportaments.

Qualsevol de nosaltres, sense ser grans experts en ciència, ens adonem com ha de ser d’interessant poder observar l’estructura i el comportament molecular dels materials; les aplicacions d’aquesta tècnica són infinites, en l’àmbit de la biociència per descomptat, en els estudis vinculats a la ciència dels materials també.

Foto: By Jordiferrer [CC BY-SA 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0)], from Wikimedia Commons

De sincrotrons n’hi ha ben pocs al món i per sort nostra a Cerdanyola en tenim un, el Sincrotró Alba. Així que aquest any per conèixer en veu d’un expert què és el Sincrotró i quines són les aplicacions d’aquesta instal·lació, el Doctor Gastón García López, ens acompanyarà el dia de la ciència i ens farà la xerrada La fuente de luz de sincrotrón ALBA.

El Doctor Gastón García està doctorat en física d’altes energies (física de partícules experimental), és llicenciat i doctor en física i llicenciat en matemàtiques per la Universitat Autònoma de Madrid.

En Gastón García és sotsdirector del sincrotró ALBA, ha estat implicat en el projecte ALBA des de l’inici de la seva construcció al 2006. Prèviament el Dr. García ha estat sotsdirector del Centre de Microanàlisi de Materials de la Universitat Autònoma de Madrid, un centre dedicat a estudiar l’estructura de la matèria amb un accelerador de ions.

El Dr. Gastón García ens explicarà què és una font de llum de sincrotró, ens donarà alguns exemples d’aplicacions i finalment ens proposarà un senzill experiment casolà amb el qual podrem veure els efectes de les les forces exercides pels camps magnètics sobre les partícules carregades en moviment (força de Lorentz).

La xerrada sobre el sincrotró es farà el proper dimecres 7 de novembre a les 11.30h al Teatre Municipal de Montcada i Reixac, a Montcada Aqua. La xerrada està adreçada a l’alumnat de batxillerat i de 4t. de l’ESO de Montcada i Reixac, Ripollet i Santa Perpètua.