Per preparar la Jornada Educativa Ripollet que es farà dimecres 4 d’abril, l’equip organitzador ha estat definint cinc blocs temàtics, que considerem eixos d’identitat de l’escola pública.
Per cada bloc s’ha fet un plafó, en el qual es mostren fotografies del dia a dia dels onze centres educatius públics de Ripollet, el resultat ha estat un treball de síntesi que podreu veure en els diferents plafons.
Volem compartir amb tu el procés de treball i de reflexió que ens ha dut a crear els cinc plafons.
El punt de partida ha estat la inclusió; ens hem preguntat:
- Què és i què significa la inclusió?
- Com la incorporem a l’acció educativa?
- Quines estratègies, recursos i propostes d’intervenció docent apliquem?
La resposta a aquestes tres preguntes ens ha portat a definir cinc valors que per a nosaltres son eixos de la identitat i la qualitat de l’educació pública. Hem triat aquells fonaments que ens defineixen com a servei públic d’educació, que ens identifiquem com a xarxa educativa de qualitat i que ens inspiren en el desenvolupament d’un treball educatiu.
Bloc 1: Concepte i cultura d’infància –nens joves –
- El concepte i la cultura d’infància (nens i joves) en el centre de l’acció educativa i amb responsabilitat dels seus processos d’aprenentatge.
- L’autoestima de nenes i nens, de noies i nois que es fonamenta en la mirada positiva i la confiança que dipositen els docents en els seus recorreguts d’aprenentatge.
- L’autonomia personal d’infants i joves entesa com l’eina educativa per superar reptes cognitius dins els processos d’aprenentatge.
- La llibertat, eina essencial per promoure una ciutadania amb criteri propi i sentit crític.
- La creativitat, en qualsevol de les seves expressions, imprescindible en el desplegament transversal dels coneixements.
Bloc 2: L’atenció educativa inclusiva
- El respecte per la diversitat de tot tipus, que promou la no exclusió i la no segregació.
- L’atenció educativa inclusiva de la infància –nens i joves – com a resposta per preservar la individualitat de cada nen, de cada nena, de cada jove.
- La diferència com a riquesa en la construcció d’aprenentatges i coneixements.
- La coeducació com a expressió de les identitats de gènere.
Bloc 3: Les famílies
- El respecte per la pluralitat de famílies i societat, que es reflexa i acollim en els nostres centres, des de la quotidianitat.
- La coresponsabilitat de les famílies com a agents educatius primordials en la construcció dels aprenentatges de llurs fills i filles.
Bloc 4: La identitat pròpia
- La identitat pròpia de Catalunya que visualitzem en la seva llengua i la seva cultura.
Bloc 5: l’equip de professionals –mestres i professors–
- El treball en equip dels docents, professionals de l’educació i amb competències per dissenyar la seva actuació educativa.
- La participació i el compromís social com a garanties d’equitat i justícia social, compensadores de desequilibris i desigualtats que generen cohesió social.
- L’estructura d’una xarxa educativa que es construeix des de la reflexió pedagògica de les diverses pràctiques docents i projectes educatius.
- El respecte vers el que és públic i comú, de tots i de totes, que es manifesta a les nostres escoles i instituts.
- La renovació pedagògica com a element de reflexió i debat dels equips docents que millora i transforma les pràctiques educatives.
Apliquem els fonaments dels cinc blocs en el dia a dia de l’activitat educativa, tots cinc blocs embolcallen les onze pràctiques que presentarem en la Jornada Educativa Ripollet del proper 4 d’abril.