El procés de creació del Pla TAC

Al seminari TAC d’ahir vam parlar del Pla TAC. És aquest un tema important i urgent, les escoles i instituts han de tenir-lo fet i ben fet, feina gens senzilla.

Foto de Michael Coghlan a Flickr

La simplificació ens ajuda

Vam parlar i molt del Pla TAC, aquí anotem les idees més importants.

• Sovint la primera sensació que tenim és que les instruccions per fer el Pla TAC no han sorgit de l’aula, no les ha fet un mestre. No obstant això no ha de ser necessàriament negatiu, la feina de pensar en clau pedagògica és dels mestres, de fora ens arriba un procediment de treball, molt sistemàtic i en clau procedimental, en el fons però parlem del mateix amb vocabulari diferent.
  • L’objectiu principal del Pla TAC és inferir positivament en l’activitat d’aula, en l’aprenentatge dels infants i sobretot en fer possible un aprenentatge per competències amb enfocament de present i de futur immediat.
  • Si no tinguéssim cap mena d’instrucció per fer el Pla TAC i se’ns demanés que féssim un pla de treball per a aplicar les TAC a l’escola sabríem com fer-ho. Ens vam atrevir a organitzar un procés de treball i de forma natural vam definir les següents passes:

1. Descobrir el punt d’inici, la nostra realitat: valorar amb concreció les mancances que tenim en infraestructura, i també en formació del professorat, en organització del centre.

2. Marcar unes fites, uns objectius de millorar.

3. Repartir-nos la feina per fer.

4. Avaluar si hem arribat allà on ens havíem marcat.

Doncs resulta que el Pla TAC marca un procediment molt similar al que un mestre faria per intuïció. Les instruccions que ens arriben del Pla TAC canvien sensiblement el vocabulari que s’empra en el procés de treball i ens guia per un procés molt lineal. En el fons només hem de fer una subtil traducció.

• L’aplicació web que s’ha creat per a fer l’informe del Pla TAC està pensada perquè tots els centres de Catalunya la puguin utilitzar, independentment de cada peculiaritat, per tant hem de ser-ne conscients que cada centre ha de triar els objectius que considera més importants i que sap que pot afrontar. Ens quedarà un Pla TAC de poques fulles? Potser sí, però serà útil, el podrem dur a terme i quan l’acabem, començarem un altre Pla TAC on els objectius que ja tinguem assolits ja no hi seran i els que vam obviar en la primera edició tindran un paper important.
  • La tecnologia evoluciona molt i molt de pressa, potser 4 anys és massa temps per un Pla TAC, ens plantegem de fer el Pla TAC per a un màxim de 2 cursos.
  • L’aplicació web del Pla TAC és l’últim recurs que ens farà servei, abans hem de fer un treball acurat de reflexió i d’anàlisi amb tot l’equip docent.
  • Hem d’aconseguir que el Pla TAC sigui coherent: si ens cal millorar infraestructura, ha de ser perquè volem aplicar les TAC a l’aula, si l’equip docent necessita formació, quan fem les demandes de formació al CRP ho hem de tenir en compte…
  • En el fons l’aplicació web del Pla TAC només ens ajuda a redactar l’informe final, però la feina de cosir amb coherència el pla és de cada centre. De fet l’aplicació ens permet redactar els objectius i els indicadors a la nostra manera, aprofitem-ho!
  • La planificació de les tasques és superimportant, cada objectiu està connectat a una sèrie de tasques que s’hauran de fer per assolir-lo. Cada tasca ha de tenir un responsable i un termini.
  • El Pla TAC s’ha de fer en equip, perquè la majoria de docents tindrem alguna tasca important per fer, si aquesta ve imposada serà difícil que la tasca es faci, es faci bé i a temps… tenim poc temps i el volem aprofitar!

Una eina per pensar en equip

Fem una proposta, per a la fase de reflexió i anàlisi adaptem el model canvas i en fem una versió “especial Pla TAC”. Proposem a les escoles que en facin una còpia en A0, la pengin a la sala de professors i que facin una sessió de treball perquè cadascú faci les propostes que vulgui, en l’ordre que vulgui i en la casella que vulgui. Durant uns dies deixem temps per anar afegint. Norma només una: hem de vetllar per la coherència del mural, tots els apartats del canvas s’influencien!

Descarrega la plantilla de reflexió pel Pal TAC

Un temps per ordenar

De les reflexions del canvas n’extraurem unes prioritats, seran aquestes el nostre focus per al pla TAC, els objectius generals, els específics i els indicadors els triarem guiats per aquestes prioritats que hem marcat.

Finalment ens repartirem la feina, fonamental! Qui fa què, quan ho fa i sobretot, per quan ho ha de tenir enllestit.

Ara sí, l’informe

És el moment per a fer servir l’aplicació web, per adaptar els ítems que se’ns proposen a la nostra proposta -i no a la inversa-. L’informe és com el plànol de la casa que ens volem fer, ha de ser ferma, però potser ens cal començar amb un projecte petit, i anar-lo ampliant progressivament, cremant etapes.

Recull de documents i enllaços

Dona un cop d’ull al quadern de treball que vam fer servir en la sessió de treball del seminari TAC.

Com és costum trobaràs una tria d’enllaços interessants al Pinterest del Servei Educatiu