Eficàcia de la publicitat subliminal

Anna Rodríguez Hurtado, INS La Ribera. Tutora del projecte: Mariola Pérez

Qui és l’Anna Rofríguez

Anna Rodríguez Hurtado, nascuda a Barcelona, 31 de gener de 2000

Em considero una persona molt creativa, per aquesta raó moltes nits no puc dormir, pensant i creant coses en els meus pensaments. M’agrada molt ballar, és una forma d’expressió molt gratificant. La fotografia i el modelatge són els meus passatemps, encara que en el meu temps lliure aprofito per estar amb els que estimo. En un futur em vull dedicar a la comunicació però no sé de quina manera: audiovisual, escrita…


Breu resum del treball Eficàcia de la publicitat subliminal

De publicitat subliminal en trobem de tres tipus: visual, auditiva i olfactiva i a cada un dels tipus els hi correspon un llenguatge diferenciat i unes tècniques per produir-los distintes. Els missatges ocults visuals són aquells que a partir de la vista són captats per l’inconscient. Un exemple seria el que va introduir Vicary en la pel·lícula, va crear fotogrames on es podia observar: Famolenc? Menja crispetes. Aquest missatge per fer-lo ocult i fer que, d’aquesta manera, l’espectador no sigui capaç de captar-lo conscientment, el creador de la publicitat subliminal va posar el missatge a una velocitat elevada fent així que el fotograma tingués una duració de mil·lèsimes de segon. Els auditius en un estat normal serien captats pel sentit de la oïda, però en aquest cas, es crea un àudio amb un missatge determinat segons el producte o el missatge que es vol fer arribar a l’inconscient de les persones que l’escolten. Per exemple: a un conjunt de supermercats d’EUA, van camuflar entre la música d’ambient un missatge que deia: “No robaré, compraré” aquest enunciat no es podia escoltar per el seu baix volum i era captat inconscientment pels clients.

El llenguatge que s’utilitza per la creació d’aquests missatges, que com he dit, es poden mostrar a partir d’un fotograma, una imatge, una frase, etc, tenen un codi lingüístic basat en el sexe, tot el relacionat amb la simbologia sexual —fàl·lica, vaginal— i també relacionat amb la mort i tots els símbols relacionats amb ella. També he pogut descobrir que els colors són missatges subliminals, ja que cada tonalitat provoca en l’inconscient humà una determinada sensació. Per exemple: el color vermell en un producte o servei fa que la persona, sense ella saber-ho, tingui gana, per això les cadenes de menjar ràpid coincideixen en utilitzar aquest color.

La part pràctica del treball, em va donar la conclusió definitiva sobre si la publicitat subliminal és eficaç o no. Vaig grabar, protagonitzar i editar tres espots publicitaris. Els tres patrocinen el mateix producte, un neteja-vidres. La diferència és que en un dels tres espots vaig incloure missatges subliminals. Els altres dos es caracteritzaven, un per ser el típic anunci televisiu i l’altre per ser original, divertit i dinàmic. Posteriorment, vaig crear una enquesta que determinés com havia influenciat cada espot a cada individu enquestat.