Recurs pedagògic per a ESO i batxillerat sobre memòria històrica

Des de l’associació DateCuenta i amb el suport del Ministeri de Presidència i Memòria Democràtica i l’Ajuntament de Barcelona, s’ha publicat un recurs pedagògic gratuït dirigit a secundària i batxillerat centrat en la memòria històrica a l’estat espanyol.
Sota el títol “VENCIDxS: La Memòria Democràtica a les Aules” el projecte s’ha concretat en una pàgina web on trobareu  material didàctic, fragments d’entrevistes a supervivents de la Guerra Civil i el franquisme, propostes d’activitats per als alumnes i una petita guia docent.

Podeu trobar aquest recurs al web de l’Xtec i també en el portal web de l’associació.

Investiguem per Comprendre: aprenentatge amb capses d’investigació

Propostes, caixes, reptes, contextos, situacions…

  • Quan? 5 sessions de 17:00 h a 19:00 h
    (31/01/24, 14/02//24, 28/02/24, 13/03/24 i 11/04/24)
  • Inscripció
  • On? Al Servei Educatiu VOC III
  • Amb… Albert Díez Vaño (ICE UAB)

Aquesta activitat de formació (taller de 15 h) pretén introduir els participants en aquest tipus de propostes didàctiques que es fonamenten en la promoció de processos complexos d’indagació a partir de reptes. Intenten potenciar i aprofitar l’esperit investigador dels infants per contribuir al seu aprenentatge, concretament al desenvolupament de les seves competències d’autonomia, iniciativa personal i aprendre a aprendre. Amb propostes d’indagació que els alumnes trien lliurement es pretén generar situacions que afavoreixin mantenir una actitud davant del món basada en el fet de fer-se preguntes, formular-se hipòtesis i buscar respostes, que no és exclusiva del coneixement científic, per interpretar-lo i intervenir-hi.

És una forma de donar continuïtat a les oportunitats que poden oferir-se als ambients d’aprenentatge, però per alumnes més grans que poden protagonitzar processos d’indagació més llargs i complexos.

Recer[kids]

Recerkids és un programa de la Direcció General de Recerca del Departament de Recerca i Universitats de la Generalitat de Catalunya enfocat a fer ciència i recerca. Una oportunitat perquè l’alumnat d’educació primària experimenti en primera persona què vol dir fer recerca, com és un procés d’investigació i quin és el dia a dia en la vida d’un professional de la ciència.

Aquest curs Recerkids celebra la VIII edició del projecte, i ho fa rendint homenatge a les importants contribucions en l’àmbit de la bioquímica i l’astronomia del bioquímic, catedràtic i col·laborador de la NASA Joan Oró, de qui aquest 2023 se celebra el centenari.

En línia amb els estudis de l’investigador, la temàtica de la recerca d’enguany serà l’estudi de l’origen de la vida i l’astronomia.

CALENDARI 2023-2024
Inscripcions: del 8 de novembre al 5 de desembre de 2023
Projecte de recerca: del 8 de gener al 12 d’abril de 2024
Congressos: maig de 2024 (dates i llocs per concretar)

 Formulari d’inscripcions

Vídeo promocional

Bases legals del Recerkids 2023-24

La Marató TV3: Salut sexual i reproductiva

Aquest any, la 32a edició de La Marató de TV3, es farà el 17 de desembre i estarà dedicada a la SALUT SEXUAL I REPRODUCTIVA.

Entre el 16 d’octubre i el 17 de desembre, professionals de la salut fan milers de sessions divulgatives per acostar els joves a la realitat mèdica i humana de la Salut Sexual i Reproductiva, i despertar el seu esperit solidari envers les persones afectades i les seves famílies.

Les sessions de divulgació estan adreçades, principalment, a centres educatius de secundària, batxillerat, cicles formatius, i a altres entitats socials, educatives i culturals de tot Catalunya i són en horari de 8.00h a 20.00h. Totes les sessions segueixen un programa elaborat per la Fundació, i es desenvolupen amb el suport de material audiovisual creat expressament. Els centres poden demanar les sessions informatives al web: https://www.ccma.cat/tv3/marato/sessions-divulgatives/2023/2650/

Concurs pinta La Marató

La ciència a les escoles

La Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI), amb el suport del Departament d’Educació, organitza la 28a edició de la Setmana de la Ciència, que se celebrarà del 10 al 19 de novembre, arreu de Catalunya. En el marc d’aquesta proposta, el dia 15 de novembre es realitza a les escoles l’activitat “La ciència en primera persona” amb la finalitat del foment de les vocacions científiques i tecnològiques entre l’alumnat del nostre país, pretenent apropar els i les científiques als instituts. L’activitat adreçada a l’alumnat de 3r i 4t d’ESO va a càrrec de científics/ques que es dediquen a la investigació i que expliquen la seva tasca, tant des del vessant científic com del vessant humà.

Les 4 sessions es celebren en els següents horaris:

  • 9.30h: Microgravetat. José Ignacio Rojas, divisió d’Enginyeria Aeroespacial del Departament de Física de la UPC, i investigador de l’Escola d’Enginyeria de Telecomunicació i Aeroespacial de Castelldefels
  • 10.30h: Nanotecnologia. Jordi Díaz, professor de Química al Departament de Materials, i tècnic a la Unitat de Tècniques Nanomètriques dels Centres Científics i Tecnològics, de la Universitat de Barcelona.
  • 11.30h. Espai. Núria Jar, Hypatia periodista especialitzada en ciència i salut i membre de la tripulació Hypatia
  • 12.30h. Meteorologia: Eloi Cordomí, físic i meteoròleg a Televisió de Catalunya.

 

Nou document de Mesures i suports universals en els centres educatius

 El  Departament d’Educació ha elaborat aquest document amb el propòsit d’aportar orientacions i proporcionar elements als centres educatius per a la presa de decisions en la concreció de mesures i suports universals en el marc d’una atenció educativa inclusiva. Es fonamenta en la normativa actual, així com en els marcs conceptuals que orienten les línies de treball del Departament d’Educació.

El document contempla diverses opcions per ajustar-se a les necessitats de la persona lectora. La lectura acurada de tot el document, seguint l’ordre dels diversos apartats correlativament, facilita el coneixement de la normativa i afavoreix fer-se una representació dels principis conceptuals que sustenten l’atenció educativa en el marc d’un sistema educatiu inclusiu. Al mateix temps, és possible accedir directament als diferents apartats o també, al final del document, consultar el quadre-llista de les mesures i suports universals amb els enllaços per accedir a la informació.

Les mesures i suports universals, descrits en els diferents apartats d’aquest document, no es poden entendre de manera aïllada o fragmentada atès el seu caràcter transversal i universal.

Els ODS al servei comunitari

Arrenca el seminari del servei comunitari per compartir mirades i projectes entre els centres. L’elaboració conjunta del següent mapa ens ajuda a detectar on focalitzem els projectes dintre dels ODS i a la vegada on cal començar a treballar i donar resposta a les necessitats… Llegeix més»

La guerra: en parlem a l’escola?

Dossier per conèixer la guerra d’Israel i Palestina

Estem envoltats de conflictes. Sabem prou bé que conviure no és fàcil. Tenim tarannàs diferents, cultures, mirades… maneres de ser i de pensar. A vegades, inevitablement, ens barallem potser perquè sentim que no ens fan cas, que no ens tracten prou bé o que alguna cosa que ens està passant no és justa… Llavors, poden saltar espurnes. Aleshores, cal buscar moments de calma, respirar fondo, parlar, escoltar-nos i aprendre a posar-nos les sabates de l’altre.

Quan els conflictes són bèl·lics, com el d’Ucraïna o el més recent d’Israel i Palestina, arrosseguen molt dolor, mort, destrucció i espirals de ressentiment. Malauradament és així i és interessant que, des de l’escola, intentem conèixer els seus motius, i més enllà de posicionar-nos en contra o a favor, comprometre’ns per a una cultura de la pau.

imatge de capsaiandorra

Jornada El Benestar de l’Alumnat i les Situacions de Violència

El 10 d’octubre es va celebrar la jornada “El Benestar de l’Alumnat i les Situacions de Violència” a l’auditori de Sant Cugat. En aquesta jornada, on es va convocar les direccions i les coordinadors/es COCOBE dels centres (Coordinadors/es de coeducació, convivència i benestar de l’alumnat), van rebre de primera mà quin és el paper d’aquesta nova figura en les coordinacions del centre. 

Us deixem el material que es va utilitzar en aquella jornada.

Potenciem la biblioteca escolar!

Dimecres, 18/10/23 vam assistir a la xerrada de la Maria Gajas: La biblioteca escolar: un recurs clau per a l’èxit lector de l’alumnat.

Us compartim la presentació que recull reflexions, propostes i documentació fonamental per entendre el paper cabdal que ha de tenir la biblioteca a l’escola i com plantejar un pla per impulsar-la.

“La biblioteca és un espai imprescindible per a tots els centres educatius i té una funció compensatòria per a l’alumnat més vulnerable que no podem obviar”.

“Hem de prioritzar la Biblioteca Escolar i posar en marxa un pla que ens permeti desenvolupar les 3 característiques bàsiques i necessàries per a l’èxit d’una BE:

  1. Una persona responsable de la BE (bibliotecari titulat, màster de biblioteca escolar, formació específica, experiència professional…).
  2. Una col·lecció que doni suport al currículum de l’escola.
  3. Un PLEC (Pla de Lectura de Centre) que contempli el creixement i desenvolupament continu de la BE i reculli tot el que fem en relació a la lectura”.