“Neurociència i Educació: El cervell de l’infant”

La 1a sessió del Seminari de coordinació de les Escoles Bressol ha comptat dimecres 12/02/2020 amb la Dra. en neurociències Anna Carballo que ha presentat la ponència “Neurociència i Educació: El cervell de l’infant”.

Hi ha un creixent interès en el món educatiu per trobar en la Neurociència un coneixement científic rigorós, capaç de fonamentar les pràctiques educatives. Saber com es desenvolupa el cervell dels infants i com s’aprèn interessa molt al món docent.

La ponent ha presentat les principals característiques neuromaduratives del cervell, especialment dels 0 als 3 anys, i ha reflexionat sobre les implicacions que se’n poden derivar a nivell pedagògic.

Visita d’aprenentatge (VA!) de la XIEP a l’ESC 25 de Setembre

Dimecres, 12 de febrer l’Escola 25 de Setembre ha acollit la Visita d’Aprenentatge de la Xarxa d’Innovació d’Escoles de Primària (XIEP).

Durant el matí més d’una desena de mestres de diferents centres del Vallès han vist les nenes i els nenes de 6è treballant de manera globalitzada en el centre d’interès “Per què sento, penso i actuo”.

A partir d’una propera sortida a esquiar a l’estació de Masella, s’ha bastit un centre d’interès que té com a fil conductor la muntanya i el funcionament dels sistema nerviós i la seva implicació en l’activitat física.… Llegeix més»

Segona sessió XIES

El passat 30 de gener es va dur a terme la segona sessió de la Xarxa XIES, a l’Institut del Torrent dels Alous. Els centres de secundària que van participar, de tot el Vallès Occidental van gaudir d’una sessió amb dues parts. Una primera per compartir experiències, activitats i propostes pedagògiques que parlaven de transformació o d’innovació. Propostes molt interessants per ajudar-nos a créixer plegades. 

La segona part de la sessió va ser conduïda per en Carlos Bella, amb la conferència: Docents Emocionalment Intel·ligents, i si ho fem? 

Una reflexió per centrar el treball de les línies emocionals als centres educatius. Davant la complexitat de treballar les competències emocionals amb els alumnes, ens va encoratjar a mirar en el nostre interior, per acompanyar  als nostres alumnes a créixer, també, emocionalment.

 

Dia de la dona i la nena a la ciència (11 de febrer)

Enguany s’han dut a terme 4 conferències, que tenien com a objectiu incentivar les vocacions científiques, apropant l’experiència en primera persona de quatre dones a l’alumnat de Cicle Superior de Primària i Primer de secundària.

Al Teatre Els Costals de Castellbisbal, l’Anna Pijuan va parlar de “Les nostres cèl·lules també s’estressen” a l’alumnat de l’Institut Escola Les Vinyes i l’Institut de Castellbisbal.

L’Arantxa Garcia va apropar als alumnes de l’Institut La Serreta, l’Institut Torrent dels Alous, el col·legi Regina Carmeli i el col·legi Balmes la ciència, mitjançant la conferència “Perseguint somnis. Com la ciència i la innovació pot canviar la vida de les persones“.

Ana Ausin i “Chicas STEM: os necesitamos“, va motivar al grup de sisè de primària de l’Escola Montessori de Rubí.

L’origen de la meva vocació” va ser la clau de la xerrada que Rosa Maria Llopart va realitzar a l’escola Can Alzamora de Rubí.

Us compartim les imatges de les conferències que s’han dut a terme el Dia de la Dona i la nena a la ciència (cal que cliqueu a la imatge de la conferència per veure l’àlbum compartit).

Gràcies a les conferenciants per fer-ho possible.

Xarxes Acords de Corresponsabilitat

El dijous dia 6 de febrer s’han iniciat les Xarxes d’acords de corresponsabilitat dels centres del Vallès Occidental.

En la primera trobada, s’han realitzat dues sessions d’estratègies de gestió d’aula, pels centres de primària i de secundària en les qual s’ha pogut comptar amb els següents ponents:

Primària: “El treball cooperatiu al centre i a l’aula”

Anna Rialp (CRP Terrassa)

Secundària: “El treball cooperatiu “

Meritxell Monteys i Anna Casals (Institut Can Periquet)

Visita d’aprenentatge VA! a l’Institut-Escola Les Vinyes

El passat dimecres 5 de febrer l’Institut-Escola les Vinyes de Castellbisbal va oferir una Visita d’aprenentatge en el marc de la Xarxa XIEP en la qual van poder participar diferents centres del Vallès Occidental.

En aquesta ocasió, el tema central de la visita girava al voltant de la conversa a l’educació infantil. La sessió es va estructurar en tres parts: contextualització de l’experiència, visita a les aules i reflexió final conjunta.

 

 

 

 

 

 

Els assistents van poder compartir l’experiència del centre en l’ús sistemàtic de la conversa com element generador dels aprenentatges en els quals l’alumnat en té un paper protagonista.

Segona sessió xarxa XIEP

El dimarts dia 4 de febrer s’ha realitzat la segona sessió de la xarxa XIEP a l’escola Els Pinetons de Ripollet. En aquesta ocasió s’han compartit les reflexions al voltant de la conversa a partir del treball realitzat en els centres i s’ha pogut escoltar la ponència: La personalització de l’aprenentatge a càrrec de Moisès Esteban-Guitart.

Trobareu tots els materials de la sessió en el següent enllaç

Taller: El temps i la seva gestió

El dijous dia 6 de febrer a les 17 hores s’ha realitzat un taller sobre El temps i la seva gestió, a càrrec de Marina Tomàs, Mestra, Pedagoga i Doctora en Filosofia i Ciències de l’Educació per la UB. La sessió ha tingut la següent estructura:

 

 

 

 

 

 

17-17.15

17.15-18h

Activitat d’iniciació a la gestió del temps

Sessió explicativa sobre la gestió del temps dels directius.

Importància, conseqüències, instruments, agenda, recomanacions, limitacions, propostes, etc.

18-18.30h Activitat/mini taller
18.30-19h Reflexió a partir de l’activitat, l’experiència i la informació lliurada

Al llarg de la sessió es van presentar alguns dels principis o lleis de la gestió del temps:

    • Principi de Pareto
    • ABC method Method
    • Llei d’acosta
    • Matriu d’Eisenhower

Després es va fer una mica de taller pràctic a partir del qual es va realitzar un intercanvi entre els assistents.

 

 

Aules d’acollida

El dimarts 28 de gener es va fer la I trobada d’Aules d’acollida de Rubí. Aquesta trobada va permetre un primer contacte entre els i les professionals del territori, per tal de compartir inquietuds, dubtes i recursos. Igualment es va posar en valor la importància del treball en xarxa i de la coordinació.

Aquest espai va permetre comentar experiències diverses, algunes ben enriquidores. Així com les dificultats que més sovint se’ns plantejaven: diversitat dins la diversitat, el degoteig constant d’alumnat nouvingut, les adaptacions a les aules ordinàries, manca de certs recursos ( espais, tecnològics, humans…)

Es va suggerir la possibilitat d’una sortida entre tot l’alumnat d’Aula d’acollida durant el mes d’abril.

Aquest va ser el power de la presentació i els principals acords:

Educació Física i Inclusió

Dijous, 23 de gener hem fet el taller obert Educació Física i Inclusió a l’Institut Torrent dels Alous impartit per Raúl Romero, professor especialista en Educació Física i educació inclusiva.

A la sessió es va compartir un paradigma educatiu que parteix de respectar les necessitats motrius de tots els aprenents, independentment de les capacitats que tinguin, i fer propostes d’aula flexibles que possibilitin el progressiu desenvolupament de les competències socials i motrius.

Disposeu de la presentació on s’hi enllacen vídeos d’experiències i recursos.

Presentació

Raúl Romero és coautor de
la guia 1,2,3 juguem