Cites per reflexionar sobre l’autoregulació i el feedback

En el document Autoregulació i Feddback (4 pàgs. – març 2020) del Grup de Treball Avaluar per aprendre de Rosa Sensat podem trobar cites com aquestes d’autors de referència sobre l’avaluació formadora.

  • “Cal remarcar que l’efectivitat del feedback va associada al fet que sigui significatiu per l’alumne. És a dir, anirà condicionada amb el fet que l’alumne vagi prenent consciència del que va aprenent i de les dificultats que van apareixent durant el procés d’aprenentatge. El feedback es nodreix de l’error, i conèixer l’error és fonamental per avançar cap a l’adquisició de l’aprenentatge de forma significativa”. “… és la comprensió dels errors el que permet les oportunitats. Aquesta és la finalitat del feedback.” (John Hattie, 2017)
  • “Podem demanar a l’alumne que ens indiqui aquells aspectes sobre els quals li agradaria rebre feedback. Massa vegades el feedback es basa en el que el mestre vol dir, enlloc dels interessos i necessitats de l’aprenent.” (David Carless, 2016)
  • “Enlloc d’ajudar els alumnes donant-los les respostes, anima’ls a pensar de manera autònoma afegint al teu model preguntes, indicis i pistes. Quan ens limitem únicament a mostrar als nostres alumnes com es fa alguna cosa, o també fer-ho per ells, els estarem comunicant que només el mestre s’esforça i soluciona els problemes, generant dependència. Dylan William ens diu que el feedback hauria de provocar pensament.” (Retroalimentació per pensar: cercant la resposta – Andrew Miller, 2015 (Edutopia).
  • “Una norma vàlida és començar sempre el feedback en positiu, explicitant tot allò que convé conservar de la manera de fer o pensar demostrada, i continuar amb un ‘i’ (enlloc d’un però que comporta una càrrega d’emocions negatives) construint frases del tipus: i es podria millorar fent… podria ser una bona opció pensar en… , és a dir, utilitzant expressions que aportin idees per avançar.” (Neus Sanmartí, 2019)

Projecte Bosc i Sostenibilitat

Què?
Aquest projecte té per objectiu donar a conèixer els ODS de l’Agenda 2030 relacionats amb el bosc a l’ESO.

Com?
– Amb 5 Manuals relacionats amb el bosc i la sostenibilitat:
  * Manual de treball dels ODS i el Bosc (professorat)
  * Manual el bosc i l’aire (alumnat)
  * Manual el bosc i l’aigua (alumnat)
  * Manual el bosc i la ciutat (alumnat)
  * Manual la gestió forestal i la sostenibilitat (alumnat)
– Tot el desenvolupament del projecte es pot efectuar on-line!

Què necessito?
– Accés a Internet

Quan?
– Es pot començar el projecte durant el 1r o 2n trimestre del curs 2020-21

Hi vull participar!
Inscripció
Podeu contactar amb:exploratori@exploratori.org

XINESC 20-21, 1a sessió

Dimarts, 27/10/20 s’ha fet la primera sessió d’aquest curs de la xarxa d’instituts-escola, on hi participen 45 persones dels centres educatius del Vallès que tenen aquesta modalitat organitzativa.

L’objectiu de la mateixa és generar un espai col·laboratiu, d’aprenentatge mutu, a partir de les aportacions de persones expertes però sobretot compartint experiències i reflexions per afavorir la construcció i consolidació dels projectes de centre. En aquesta primera sessió, després d’una salutació inicial del director del ST, Sr Jesús Viñas, i d’un breu recordatori del funcionament de les sessions, s’han presentat les experiències de dos centres que van iniciar el camí de convertir-se en IE el curs passat.… Llegeix més»

Avaluar és aprendre

Actualització del document Avaluar per aprendre que l’any 2010 va publicar el Departament d’Educació amb orientacions sobre l’avaluació per millorar els aprenentatges de l’alumnat en el marc del currículum per competències. Deu anys després la professora Neus Sanmartí  (UAB), experta en avaluació formativa, l’ha revisat i actualitzat.

La transformació i el lideratge en relació amb l’educació

La Direcció general d’Innovació, Recerca i Cultura Digital  organitza  la conferència La transformació i el lideratge en relació amb l’educació, a càrrec del senyor Xavier Marcet. 

Aquesta conferència s’emmarca dins del cicle L’educació en temps d’incertesa, que ofereix Claustre Obert a la recerca educativa, a l’entorn i a la mirada internacional. La podreu seguir, a través del nodes de Claustre obert

Llegir a classe de ciències

Des de la lectura de ficció es poden apropar continguts de l’àmbit cientificotecnològic als lectors. Seguint una trama d’intriga, d’amor i fins i tot humorística el lector es pot submergir en la ciència i en la tecnologia, on trobarà explicació per aquelles coses que passen en el seu dia a dia.

D’això tracta l’eix Llegir a casa i a classe de ciències del Programa El Gust per la Lectura, que aquest any ofereix una formació específica per al professorat que vol tractar aquests temes a l’aula. Està destinada a professorat de secundària de l’àmbit cientificotecnològic. Consistirà en una sessió inicial al voltant de l’aprofitament didàctic de la literatura de ficció i de com dinamitzar la lectura de certes obres amb l’ajut de dossiers didàctics del programa. La segona sessió serà específica per a cadascun dels llibres que es proposen (edició del concurs El Gust per la Lectura 19/20 i 20/21).

Més informació i inscripcions 

Setmana de la ciència. Els científics ens plantegen reptes

L’institut l’Estatut, l’Institut Torrent dels Alous, el col·legi Regina Carmeli i el col·legi Ribas de Rubí participen a l’edició virtual de la 25a Setmana de la ciència.

Aquest curs, els alumnes de tercer i/o quart d’ESO hauran d’assolir un repte plantejat pel científic escollit i fer-li arribar les seves preguntes que es respondran el dia 18 de novembre en una connexió en línia.

Ja tenim els reptes a punt! (calia inscripció prèvia)

Robocat 2021


L’Associació El Racó dels Robotaires us convida a participar en la 5a edició de la RoboCATEl Campionat de Robòtica de Catalunya, que s’ambienta en els Bastaixos. La competició compta amb la col·laboració de la Diputació de Girona, la Diputació de Barcelona, la FPdGi i la Generalitat de Catalunya.

L’edició d’enguany es celebrarà de forma virtualEls equips inscrits a la competició posaran a prova els seus robots en els seus propis taulells de joc el dia de la competició i la resta d’equips i el públic seguirà la seva actuació en temps real.

Els objectius principals del projecte RoboCAT són crear un entorn comú on compartir idees amb les persones que tenen inquietuds en l’àmbit tecnològic; fomentar la robòtica de muntatge i programari lliures; fer accessible i assequible la realització d’activitats robòtiques pels centres educatius i cívics; i potenciar el coneixement i estimació del patrimoni cultural, natural i artístic de Catalunya.

Podeu accedir a la gravació de la sessió informativa de la RoboCAT 2021 a través del següent enllaç.

La RoboCAT 2021 comptarà amb una fase preparatòria, tres fases territorials i una Gran Final, en la què hi participaran els equips millor classificats.

Fase preparatòria: 

  • dissabte 27 de febrer de 2021

Fases territorials:

  • RoboCAT Barcelona: dissabte 15 de maig de 2021
  • RoboCAT Catalunya Central: dissabte 22 de maig de 2021
  • RoboCAT Girona: dissabte 29 de maig de 2021

Gran Final:

  • dissabte 5 de juny de 2021

Ja està obert el període d’inscripcions a la RoboCAT 2021. Us podeu inscriure a través del següent enllaç

Trobareu tota la informació a la pàgina web robocat.cat i en els tres documents adjunts a la missiva (bases, normativa i plànols), que us demanem que llegiu atentament.

Us animem a participar i a fer difusió del projecte RoboCAT, el primer campionat de robòtica lliure, a l’abast de tots i totes, i que ens ajuda a conèixer el nostre entorn.

Veureu que n’és de fàcil construir el taulell de joc i començar a preparar el repte.

Codeweek 2020

L’edició d’aquest any 2020 de la Code Week de la UE ja està gairebé en marxa.

Organitzeu una activitat amb la vostra classe i compartiu la idea amb altres docents del vostre centre educatiu. Pot ser un taller presencial, una lliçó amb els vostres alumnes, un seminari web, etc. Les possibilitats són infinites. La realització de l’activitat no cal que s’emmarqui exclusivament durant els dies de la Code Week, també es pot realitzar al llarg de tot el curs escolar.

A partir de demà fins al dia 25 d’octubre podeu participar-hi afegint la vostra activitat al mapa que els organitzadors de l’esdeveniment ofereixen en la seva pàgina web.

Us recomanem participar  a la Code Week de la UE perquè és una iniciativa que ajuda a desenvolupar la creativitat, el pensament crític, habilitats per a la resolució de problemes i fomenta el treball col·laboratiu del vostre alumnat.

Per tal d’ajudar-vos en el procés de creació de la vostra activitat des de la mateixa pàgina web de la Code Week s’ofereixen una sèrie de materials i de recursos. Segur que plantejareu una activitat molt innovadora, com per exemple, jocs o animacions amb Scratch, mapes interactius utilitzant Makey Makey, activitats de robòtica, projectes de tinkering relacionats amb la metodologia STEAM, etc.

Ànims, i a ser creatius!

Laboratori de matemàtiques

El CESIRE d’àmbit matemàtic, ofereix a la seva web un seguit depropostes relacionades amb diferents materials manipulatius. Les propostes s’adrecen a diferents etapes educatives, des d’Educació Infantil a Batxillerat i tenen com fonament una mateixa idea: l’experimentació és bàsica en l’aprenentatge de les matemàtiques sigui quina sigui l’edat de l’aprenent.

Podeu veure les propostes en aquest enllaç

Gino Ferri participa a la sessió inicial de la XIEP

El dijous 8 d’octubre s’ha realitzat la primera sessió de la xarxa XIEP del curs 20-21. En aquesta sessió virtual, Gino Ferri ens ha fet reflexionar sobre com podem mantenir el projecte i la identitat de centre en aquest context d’incertesa.

La seva proposta ha anat més enllà del títol inicial plantejant nous reptes als centres i aprofitar el moment actual com una oportunitat de canvi.

Finalment ha plantejat cinc preguntes per a la reflexió:

A la segona part de la sessió, els centres han compartit una estona de conversa a partir del tema central de la sessió.

Trobareu més informació a a web de la XIEP