De la teoria de la inclusió a la pràctica inclusiva

Conferència telemàtica a càrrec de Joana Ferrer, doctora en Ciències de l’Educació i llicenciada en Dret, professora d’ensenyament secundari i universitari i actualment orientadora en un institut.

Dimecres, 27/10/2021 (16:00-18:00)

Reflexionarem sobre els reptes de la inclusió i la presa de decisions que cal entomar per fer-la real; per transformar dinàmiques organitzatives i generar contextos afavoridors d’aprenentatges inclusius i personalitzats.

Inscripció
(les persones inscrites rebran l’enllaç a la videoconferència)

Podeu llegir el seu article:
Els matisos en educació: matís 8. El nom, també fa la cosa…

De la teoria de la inclusió, a la pràctica inclusiva

Contes que transmeten valors

La Federació Catalana de Donants de Sang posa a l’abast 4 contes pensats per treballar els valors com l’altruisme, el civisme, la solidaritat….

Per facilitar la cerca d’aquests recursos, s’han agrupat tots en una única infografia, allotjada a la web de la Federació Catalana de Donants de Sang, a l’apartat “recursos”. Sota la imatge de cada un dels contes, hi ha l’enllaç per accedir a la llengua des de la qual es vulgui treballar: català, anglès, castellà i aranès. Un d’aquests, “Les gotes viatgeres”,  ja està referenciat com una proposta d’educació inclusiva

Aquests contes són un bon recurs per potenciar el creixement global de l’infant, ja que la formació en contextos reflexius, crítics i emocionals, genera respostes assertives i principis basats en el benestar envers un mateix i també envers els altres.

Dissenya la teva mascota CodeWeek

 

Del 9 al 24 d’octubre de 2021 se celebra la setmana de la programació, Codeweek, que té com objectiu apropar la programació i el pensament computacional als estudiants.

Enguany, com a novetat, des del Departament d’Educació s’ha organitzat una Jornada Lúdica de programació, “Dissenya la teva mascota virtual”, que tindrà lloc el dimarts 19 d’octubre, en horari de 10-12h. L’objectiu d’aquesta jornada és potenciar i visibilitzar la programació des de totes les escoles de Catalunya.

Us recomanem visitar la pàgina web Pensament computacional del departament, on trobareu tota la informació de la jornada, així com molts altres recursos relacionats amb programació i robòtica.

 

“Georeferenciant la sostenibilitat amb el MHM”

Durant la 13a edició de la Setmana Europea de la Prevenció de Residus, s’ha programat una sessió online on es presentaran recursos i experiències per dissenyar projectes educatius en les comunitats circulars i sostenibles, emprant el Mobile History Maps.

Aquesta iniciativa impulsada des de mSchools, el Departament d’Educació, l’Agència de Residus de Catalunya i la Xarxa d’Escoles per a la Sostenibilitat de Catalunya, vol presentar la sostenibilitat com a motor de canvi a les escoles.

Us deixem els enllaços al webinar i al programa on trobareu el formulari per fer l’inscripció.

 

VII Edició de RetoTech_Fundacion_Endesa.

La Fundació Endesa, en el seu compromís amb l’emprenedoria tecnològica i la innovació educativa, impulsa la VII Edició de RetoTech_Fundacion_Endesa.

Aquesta nova edició està dirigida a centres d’Educació Primària i Secundària Obligatòria.

RetoTech_Fundacion_Endesa té com a objectiu formar professorat i alumnat en l’emprenedoria tecnològica, així com fomentar les vocacions STEM entre els més joves. El mes de juny de 2022 se celebraran els Festivals RetoTech_Fundació_Endesa, on els centres participants tindran l’oportunitat de presentar el seu projecte tecnològic.

Com s’indica en les bases del projecte publicades a la web, Fundació Endesa dotarà als centres que participen per primera vegada amb 10 kits de robòtica basats en Arduino i una impressora 3D, i amb 5 kits de robòtica als que ja hi hagin participat en edicions anteriors.

Un docent de cada centre tindrà l’oportunitat de rebre formació reconeguda pel Departament d’Educació. En aquesta formació, es treballarà la didàctica de la programació i la robòtica amb Arduino, la programació d’aplicacions mòbils amb App Inventor (només per a secundària) i el disseny i la impressió 3D.

Durant els mesos de novembre, gener i febrer es proposaran diversos reptes per a treballar en l’aula (amb els seus corresponents manuals per al docent). Aquests serviran per a desenvolupar el projecte final que caldrà presentar al Festival RetoTech Fundació Endesa.

Durant el curs escolar es portarà a terme un seguiment en línia dels centres participants, oferint-los suport tècnic i pedagògic.

El centres compromesos en innovar a l’aula, interessats en la robòtica, el 3D i App Inventor que vulguin participar amb els seus alumnes en un gran festival tecnològic, poden formalitzar la seva inscripció des d’aquest enllaç: inscripcions RetoTech

Animeu-vos-hi!

Guia pràctica per tutoritzar un bon treball de recerca a Batxillerat

Eina de suport publicada en accés obert gratuït per l’Institut de Desenvolupament Professional (IDP/ICE) de la Universitat de Barcelona, adreçada al professorat de secundària.

Identifica i assenyala 20 punts clau i essencials que un tutor ha de tractar amb els seus alumnes. Els seus autors i autores, Max Turull (direcció i coordinació), Amadeu Pons, Berta Roca, Rosa M. Satorras i Àgueda Vallès, volen fer-ho “de manera pràctica i concreta, proposant respostes o solucions als problemes més importants amb què es troba un estudiant que s’enfronta per primera a un treball de recerca de certa magnitud”. Inclou una checklist per revisar si s’ha fet tot.

Document en pdf 

Erupció del volcà Cumbre Vieja

L’erupció del volcà de l’illa La Palma és una oportunitat d’aprenentatge per a comprendre fenòmens geològics a partir d’un fet impactant.
Us repliquem la informació que ha publicat el Cesire.

L’erupció del volcà de l’illa La Palma és una oportunitat d’aprenentatge per a comprendre fenomens geològics a partir d’un fet impactant. Algunes de les preguntes que ens podem plantejar són:

    • Per què es van produir els terratrèmols previs?
    • En què consisteix l’erupció?
    • És el mateix la lava que el magma?
    • Quin efecte tindrà en el paisatge i en la vida dels habitants de l’illa?

A la “Maleta per a interpretar el paisatge”, en préstec al Cesire i en alguns CRP de Catalunya (per exemple a Sabadell), podeu trobar material per a dur a terme algunes activitats pràctiques sobre vulcanisme i sismicitat. Consulteu aquesta pàgina web per trobar alguna simulació d’una erupció.

Prevenció i gestió dels conflictes

El conflicte pot generar malestar i problemes entre les persones. És un procés natural que apareix en la convivència. Si s’afronta bé, és una oportunitat de canvi i creixement que possibilita l’aprenentatge.

Cicle de conferències (telemàtic) a càrrec de Mireia Seró

    • Sessió 1: dilluns, 29/11/2021 (17:00-18:30)
    • Sessió 2: dilluns,17/01/2022 (17:00-18:30)
    • Sessió 3: dilluns, 31/01/2022 (17:00-18:30)
    • Sessió 4: dilluns,14/02/2022 (17:00-18:30)
    • Sessió 5: dilluns, 14/03/2022 (17:00-18:30)

Objectius

    • Gestionar conflictes de manera directa a partir de la conversa conscient.
    • Desenvolupar la intel·ligència emocional per poder gestionar-la en la resolució de conflictes.
    • Conèixer activitats (i els coneixements teòrics bàsics per poder realitzar-les), per desenvolupar la intel·ligència intrapersonal dels alumnes, és a dir el seu autoconeixement, com a base fonamental per desenvolupar una adequada intel·ligència interpersonal que els permeti relacionar-se satisfactòriament amb els altres.
    • Conèixer sistemes de resolució de conflictes que s’estan aplicant en els centres escolars.

+ info
Inscripció

Els ODS: una oportunitat per a l’aprenentatge basat en problemes o projectes


Taller telemàtic
, a càrrec de la Mònica Carrasco (mestra i ambaixadora ODS).

Els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) són, a més d’un repte per a tota la societat, una magnífica font per generar possibilitats d’aprenentatge. Podrem conèixer i compartir estratègies per aprofitar-los per dissenyar projectes.
3 sessions de 17:30 a 19:30 (dimecres, 29/09/2021, 20/10/2021 i 03/11/2021)

+info
Inscripcions

Com podem potenciar que els infants aprenguin?

Conferència telemàtica a càrrec de Nati Bergadà.

Reflexionarem sobre com atendre les necessitats actuals dels infants en relació a l’aprenentatge i respondre què fem, per què ho fem i com ho fem? amb el doble objectiu

  • d’acompanyar-los perquè aprenguin a aprendre a partir del treball en/amb l’entorn proper i
  • d’afavorir processos d’ensenyament/aprenentatge plaent (per docents i alumnat).

Dimarts, 28/9/2021 (17:00 h-19:00 h)

+ info
Inscripció (les persones inscrites rebran l’enllaç per a la videotrucada)

Comencem a parlar (0-6)

Taller telemàtic a càrrec de les logopedes Rosa Vives i Eva de la Peña (CREDA) sobre l’adquisició del llenguatge a la primera infància amb l’objectiu de millorar les estratègies didàctiques de la competència oral.

Adreçada a docents d’Educació infantil
(Llar d’infants i Parvulari).

3 sessions (17:00 h -19:00 h)

    • Sessió 1  dijous, 28/10/2021
    • Sessió 2  dijous, 11/11/2021
    • Sessió 3  dijous, 25/11/2021

+ info
La inscripció està oberta fins el 26/09/21.

Acompanyament respectuós de les sexualitats

Taller telemàtic a càrrec de Júlia Sánchez per ajudar els centres en el procés d’incorporar l’educació afectiva i sexual integral, amb perspectiva coeducativa, als diferents cicles de l’educació primària.

5 sessions telemàtiques (17:00 h -19:00 h):

    • Dilluns, 18/10/2021
    • Dilluns, 25/10/2021
    • Dilluns, 08/11/2021
    • Dilluns, 15/11/2021
    • Dilluns, 22/11/2021

+ info
Inscripció (fins el 26/09/21)

S’inicia el procés d’inscripció a l’oferta formativa del PFZ

A partir del dilluns dia 13 de setembre i fins el dia 26 , s’inicia el procés d’inscripció a  les activitats del Pla de Formació de Zona. Podeu consultar l’oferta formativa de Rubí i Castellbisbal en aquest enllaç,

A partir del dia 8 d’octubre podreu consultar, anul·lar o modificar les vostres sol·licituds des de la pàgina de les meves activitats .

Recordeu que per sol·licitar plaça a l’oferta d’activitats formatives és requisit indispensable disposar d’usuari i contrasenya XTEC actualitzats. Si s’ha de sol·licitar o es tenen problemes amb l’identificador, es pot visitar la pàgina d’atenció a l’usuari/ària XTEC.

Per a qualsevol consulta, podeu contactar amb nosaltres a través del correu electrònic: crp-rubi@xtec.cat

Calendari de l’oferta formativa 21–22

INSCRIPCIONS CONSULTA
ASSIGNACIONS
INICI 
1r torn: del 13 al 26/09/2021 8/10/2021 a partir del 14/10/2021
2n torn: del 7 al 18/01/2022 31/01/2022 a partir del 7/02/2022
Torn estiu: del 16 al 31/05/2022 16/06/2022 a partir de l’1/07/2022