Maleta de Pedagogia Sistèmica

Aquesta maleta persegueix l’objectiu de fer arribar l’aportació de la Pedagogia Sistèmica al context educatiu escolar.
L’aplicació de les aportacions de la mirada sistèmica al marc educatiu possibilita als docents mirar la realitat de la vida dels nens i joves com a un tot vinculat als seus sistemes familiars, socials, culturals i històrics, i com això influeix i està a la base dels processos d’ensenyament aprenentatge i del seu desenvolupament personal.
La maleta pretén difondre d’una manera planera la mirada sistèmica a partir de propostes d’activitats per fer amb l’alumnat en sessions de tutoria (ed. Primària i ESO).

Els materials que conté son els següents:

• Material bibliogràfic: la maleta conté material bibliogràfic per a docents que tinguin curiositat per la Pedagogia Sistèmica, tanmateix no és imprescindible per dur a terme les activitats a l’aula. Aquests són els llibres que hem seleccionat:
    ○ Traveset Vilaginés, Mercè. Pensar amb el cor, sentir amb la ment. Recursos didàctics d’educació emocional sistèmica multidimensional. Ed. Octaedro.2014.
    ○ Parellada Enrich, Carles i Traveset Vilaginés, Mercè. La xarxa amorosa per educar. Les idees clau de la pedagogia sistèmica multidimensional. Ed. Octaedro. 2014
    ○ Onieva Lucas, Juan Lucas. El diario de la convivencia en clase. Más de 300 actividades para desarrollar la inteligencia interpersonal e intrapersonal. Ed. Desclée, 2016
    ○ Bisquerra, Rafael (Coord.). Educación emocional. Propuestas para educadores y familias. Ed. Desclée, 2011.
    ○ Toro, Jose María. Educar con co-razón. Ed. Desclée, 2005.
  • Material audiovisual: la maleta conté material audiovisual – 3 pel·lícules –
    necessàries per iniciar les activitats. Potser teniu manera d’aconseguir-les per una
    altra via. Tot i que el visionatge de les pel·lícules no és imprescindible per fer les
    activitats, creiem que és una molt bona manera – la millor que hem trobat – d’entrar
    en matèria. Aquestes són les pel·lícules que hem seleccionat:
    Coco (Pixar). Direcció: Lee Unkrich, 2017. Durada: 100 min.
    Idiomes: Espanyol llatinoamericà, portugués, anglès, romanés.
    Estiu 1993 (Cameo). Direcció: Carla Simón, 2017. Durada: 97 min.
    Idiomes: català i castellà.
    Wonder (Lionsgate films). Direcció: Sthepen Chbosky, 2018. Durada: 108
    min. Idiomes: Català, castellà i anglès.

• Material manipulatiu: la maleta conté material manipulatiu – un joc de ninots de
    playmobil – que potser podeu aconseguir per una altra via. Només és necessari per
    fer una activitat (2.2.).
    ○ Activitats: les activitats i documentació de suport estan disponibles a la Xarxa d’on us les podreu descarregar i imprimir.
    ○ A partir del visionatge d’una pel·lícula d’actualitat, seleccionada pel potencial de treball sistèmic que conté, s’ofereixen tres guies didàctiques per treballar 3 aspectes clau de la pedagogia sistèmica:

1. El genograma familiar. (Coco)
a. Guia didàctica i activitats.
2. Els ordres de l’amor. (Wonder)
a. Guia didàctica i activitats.
3. Els ordres de l’ajuda. (Estiu 1993)
a. Guia didàctica i activitats.

La maleta ha estat dissenyada per un destinatari diana: docents – educadors en general –
que estiguin a càrrec d’un grup d’alumnes de més de 8 anys (cicle mitjà de primària en
endavant)

Si tinc algun dubte o suggeriment, amb qui puc contactar?
La maleta ha estat dissenyada durant el curs 18-19 pel Toni Ortiz Riera – tècnic docent del CRP de l’Urgell -. Per a qualsevol dubte, suggeriment o proposta de millora estarem encantats que ens les feu arribar a:

CRP de l’Urgell
973.312.318 (telèfon)
crp-urgell@xtec.cat

Puc elaborar i publicar la meva proposta d’activitats a partir d’aquests materials?
Les activitats han estat publicades sota la llicència Creative Commons que permet utilitzar-les, compartir-les i millorar-les sempre que compliu els requisits que podeu consultar a l’enllaç que consta a peu de pàgina.