ESPAIS I MATERIALS AL SERVEI DE PRÀCTIQUES EDUCATIVES DE QUALITAT

El dissabte dia 19 de Gener va tenir lloc al CRP de l’Urgell una Jornada de Treball a càrrec de la Formadora Gemma Núñez ( Mestra d’Educació Infantil i Primària. Llicenciada en Psicopedagogia. Vinculada a l’Associació de Mestres Rosa Sensat).

“Una manera d’entendre l’aprenentatge i el concepte d’Infància davant un espai acollidor i estètic. Els materials com a font d’aprenentatge i el paper de l’adult davant tot això”.

• L’ESPAI VISCUT
    L’espai ha de respondre a les necessitats que tinguin els nens . Un espai acollidor pensant en la persona que estem acollint. Un espai imaginat i ben pensat com a pas previ a l’entrada dels nens i també per l’acollida de les famílies. Un espai i unes parets gens carregades.
    Tenir en compte un material que s’atansi més al material de casa, catifes, sofàs, una taula de llum(pot ser feta per nosaltres) , no massa carregat però amb estímuls.
    Cada mestre, però, s’adapta i és conscient de la “seva” realitat, el seu espai disponible i fins on pot arribar.
    El nen entén el món a través del joc, el joc simbòlic, i el mestre és l’encarregat d’observar-lo, el joc és cada vegada més ric.
    No hi hauria d’haver tanta diferència entre Escola Bressol i Llar d’Infants. Hi ha jocs que es poden oferir a tot el cicle 0-6.
    Un espai que trenca la “dicotomia” entre espai interior i l’espai exterior.
    El concepte de transparència i visibilitat dels materials i facilitant l’endreça.
  • ELS MATERIALS:
    Material natural amb acords de l’equip docent. L’hem d’anar canviant. Fins i tot hi podria haver un ESPAI COMÚ on hi ha capses amb tot el material ordenat i es pot escollir només les necessàries per aquell moment, amb una GRAELLA per controlar-ho.
    Cada escola ha de buscar els arguments necessaris per intentar que tothom treballi en Equip- Claustre, arribant a ACORDS i també a RENÚNCIES.
    Aquests materials potencien la comprensió del món per part dels infants.
    Amb els materials no cal “modes”, es poden fer classificacions matemàtiques amb “caragols”.
  • EXPLORACIÓ AMB OBJECTES :
    Amb les mans: eina poderosa dels nens, eina d’aprenentatge.
    Accions: Tocar, agafar, ficar, treure, conquerir l’alçada, etc.
    El material d’experimentació ha de ser petit: embuts, circuits d’aigua, etc.
    Capsa amb roba per afavorir el joc simbòlic.
    Els mestres també han de vetllar per la qualitat de les il·lustracions i han de tenir uns criteris per selecció pels bons àlbums.
    Els materials són eina imprescindible però NO ho poden tot.
    L’adult com a mediador del coneixement.
  • ESPAI EXTERIOR:
    Cada vegada l’espai exterior pren més protagonisme, cada vegada és més interessant i amb més implicació de les famílies. Poc a poc s’ha de tenir més en compte. I cada vegada s’hi fan més activitats i ha d’estar lligat a l’espai interior.