Zoòtrop. La vida que gira

El zoòtrop del grec “roda de la vida”, (1834) va ser inventat pel  matemàtic William George Horner a partir del fenaquistoscopi  que és el seu antecessor mes directe. És un giny que crea la il·lusió del moviment a partir del fenomen de la persistència de la visió de tal manera que les imatges que veiem tenen un permanència a la nostra retina d’una dècima de segon. Així si es projecten 24 imatges per segon tenim la sensació que veiem imatges en moviment.

Horner, que també es va fer famós per haver descobert un sistema per a resoldre equacions de diversa dificultat,  el va anomenar daedaleum, fent referència a l’arquitecte grec Dèdal, creador del laberint de Creta i suposat inventor de les imatges humanes i animals dotades de moviment.

El zoòtrop es bàsicament un  tambor circular amb unes petites ranures  distribuïdes de forma homogènia. A la seva part superior, just a sota de les ranures, per la part interior,  s’hi col·loca una  tira d’imatges que representen la descomposició d’un moviment cíclic.  En girar el tambor, si es mira través d’una de les ranures, es té la il·lusió del moviment.

És una joguina òptica d’una relativa dificultat que es pot treballar a partir del del cicle superior de primària. Us proposem una guia i un vídeo que us permetran construir dos models diferents.

Darrerament han aparegut Zootrops 3D i també fets a partir d’impressores 3D i llum blanca. D’una manera o altra el zootrop és un dels ginys que ens acosta més al món màgic del cinema.